تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۲۰۳۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی ترکیب جدید هیات مدیره بورس کالا:

تعارض منافع در بورس کالا بیداد می‌کند

‌می‌متالز - دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفت: افرادی که هم اکنون در راس هرم بورس کالا هستند هم تولیدکننده وهم تصمیم گیر قیمت محصولات فولادی اند وهمین افراد هستند که قیمت‌ها را پایین و بالا می‌کنند و در واقع اخذ تصمیمات نهایی بورس کالا برعهده همین افراد است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، فرشید پورحاجت افزود: ما درکشوری زندگی می‌کنیم که با موضوع تامین منافع افراد و گروه‌های خاص و ویژه مواجهیم که این مسئله بشدت در ساختار اقتصادی و موضوعات استراتژیک کشور اثر گذاشته و منجر به تبعات بد اقتصادی برای طیف وسیعی از مشاغل، گروه‌ها و حتی صنایع شده است.

وی با اشاره به انتخاب اعضای هیات مدیره بورس کالا از فولادسازان کشور تصریح کرد: در بورس کالا اعضای هیات مدیره به گونه‌ای انتخاب شده اند که افراد و گروه‌ها دو طرف میز در واقع یکی هستند، یعنی سهامدار و صاحب کارخانه با سیاست‌گذارو تصمیم گیر قیمت کالای استراتژیکی، چون فولاد یکی است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفت: در حوزه‌های مهندسی و نظام مهندسی ساختمان هم سالهاست این نظام و سیستم حاکم است و در واقع هیات مدیره محلی برای توزیع خدمت برای افرادی خاص است، که میلیارد‌ها تومان قیمت دارند طبیعتا این سیستم با وجود پاک دست بودن اعضای هیات مدیره تبعات منفی زیادی خواهد داشت و به همین علت است که در تمام کشور‌های توسعه یافته برای جلوگیری از این اتفاقات، قوانین سختگیرانه‌ای ایجا کرده اند.

پورحاجت افزود: افرادی که هم اکنون در راس هرم بورس کالا هستند هم تولیدکننده و هم تصمیم گیر قیمت محصولات فولادی اند، و همین افراد هستند که شاخص‌های بورس کالا را جابجا می‌کنند، قیمت‌ها را پایین و بالا می‌کنند و در واقع اخذ تصمیمات نهایی بورس کالا برعهده همین افراد است.

وی ادامه داد: در تمام کشور‌های توسعه یافته بورس کالا، ابزاری برای تعادل بخشی بازار، شفافیت قیمت‌ها و آسان سازی معاملات با سطح دسترسی برای مردم است، اما در بورس کالای ایران محصولی مانند فولاد که تولید ان در کشور ۶۰درصد مازاد تولید دارد در سیکل بورس، قیمت‌ها جابجا وحتی از قیمت‌های جهانی هم بالاتر تعیین می‌شود، این سیکل، اساسا علم اقتصاد را هم زیر سوال می‌برد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفت: چاره و راهکار این تصمیمات برچیده شدن بساط رانت خواری و تامین منافع عده‌ای خاص است، چون نمی‌توان هم مدیرعامل یک کارخانه تولید فولاد بود و هم عضو هیات رئیسه بورس کالا، حضور این افراد در هیات رئیسه به مثابه این است که از یک طرف تولید می‌کنند واز طرف دیگر با تصمیماتشان در بورس کالا منافع تولیدی خود را در بازار و بورس کالا تضمین و تثبیت می‌کنند.

پورحاجت تصریح کرد: شرایطی که امروز در بورس کالا رقم می‌خورد شرایط مطلوب اقتصادی نیست، چون محصول فولاد در کشور بیش از نیاز مصرف داخلی تولید می‌شود، اما با وجود افزایش تولید این محصول نایاب و حتی بالاتر از قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: هدف اقتصادی بورس کالا نه تامین بازار داخل بلکه صادرات محصولات فولادی به دیگر کشورهاست و علت تمام تصمیمات هیات مدیره در بورس کالا در این آشفته بازار برای رسیدن به این هدف است و این اشکالی است که فقط در حوزه فولاد نیست بلکه در دیگر محصولات بورسی نیز همین گونه است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده