تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۹
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۲۱۱۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گسترش برقی‌ها و تاثیر آن برخانه‌سازی

‌می‌متالز - به زودی هنگام خرید منزل این سوال اهمیت پیدا می‌کند که آیا سیم کشی‌های لازم در گاراژ یا پارکینگ برای شارژ خودرو انجام شده است یا نه.

به گزارش می‌متالز، برخی از ایالت‌های آمریکا مثل تگزاس از همین حالا در حال برنامه‌ریزی هستند که اگر شارژ خودرو در طول شب و در زمان‌های حداقل مصرف انرژی شارژ شوند، هزینه برق شارژ خودرو برای آن منزل رایگان حساب می‌شود. خیلی از سازندگان ساختمانی از همین حالا در حال ایجاد تغییر در سیم‌کشی‌های داخل منزل هستند تا آمادگی لازم را برای دوران گسترش خودرو‌های برقی پیدا کنند.

در بسیاری از کشور‌های دنیا، عمر ساختمان‌ها حداقل ۵۰ سال است. خیلی از سازندگان ساختمان باید طوری فکر کنند که حداقل برای یک دهه، نیاز به تخریب و بازسازی نباشد. با این حال با سرعت بالای گسترش فناوری‌های نو، پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم برای یک دهه کار آسانی نیست.

محاسبات انجمن ملی املاک و مستغلات نشان داده است که در آمریکا یک خانوار به طور متوسط حداقل ۱۳ سال در یک منزل باقی می‌ماند. با یک نگاه مختصر با این آمار و ارقام، حتی اگر هنوز هم دوره گذار از خودرو‌های بنزینی به برقی در خیلی از کشور‌ها حس نشده است، با یک تفکر زیرساختی، باید از همین حالا هنگام ساخت منازل و آپارتمان‌ها، نیاز‌های حداقل یک دهه آینده را در نظر گرفت. به بیان دیگر اگر شما همین حالا هم قصد خرید خودروی برقی ندارید، احتمال آن زیاد است که در همین منزلی که ساکن هستید، زمانی فرا برسد که دیگر خودروی بنزینی تولید نشود.

در ایالت کالیفرنیا در آمریکا، نظام مهندسی از سال ۲۰۱۵، تعبیه سیم‌کشی لازم در گاراژ یا پارکینگ منازل را برای شارژ خودرو‌های برقی اجباری کرده است. بقیه ایالت‌های آمریکا هنوز هیچ الزام یا آیین‌نامه‌ای در این زمینه به تصویب نرسانده‌اند. اما خیلی از سازندگان منتظر این آیین نامه‌ها و الزامات نمانده‌اند و حین ساخت این آینده نگری را در نظر می‌گیرند.

در حال حاضر فقط ۲ درصد از خودرو‌هایی که در سال پلاک می‌شوند، برقی هستند، اما در سه سال گذشته روند افزایشی داشته‌اند. بر اساس پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی و نظرسنجی پیو Pew و همچنین داده‌های منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، سرعت گذار از خودرو‌های بنزینی به برقی نزد مردم بسیار کند است مخصوصاً در مقایسه با اروپا و چین. پیش‌بینی موسسه برقی ادیسون نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، سهم خودرو‌های برقی از بازار خودرو به ۲۰ درصد خواهد رسید به ویژه اگر مشوق‌های دولتی ادامه پیدا کند. پیش بینی موسسه ارنست اند یانگ این است که تا سال ۲۰۴۵ سهم فروش خودرو‌های بنزینی درون سوز به کمتر از ۱ درصد خواهد رسید.

خودروسازان هم بیکار نمی‌نشینند، به عنوان مثال جنرال موتورز می‌گوید در حال تعامل با شرکت نفتی شل است که در برخی از ایالت‌های آمریکا از جمله تگزاس، شارژ شبانه باتری خودرو‌ها در منازل رایگان باشد.

بر اساس آمار وزارت انرژی آمریکا، بیشترین گرایش به خودرو‌های برقی در ایالت کالیفرنیا است و از هر هزار نفر، ۱۲ نفر در حال حاضر خودروی برقی خریده‌اند که بالاترین سرانه به حساب می‌آید. این ایالات حدود ۵ تا ۷ سال از بقیه ایالت‌ها در زمینه زیرساخت‌های مخصوص خودرو‌های برقی جلوتر هستند. این ایالت در حال گسترش منازلی است که با کمک انرژی‌های خورشیدی در حال کاهش اتکا به گاز طبیعی و بنزین است. با این حال ایالت‌هایی مثل واشنگتن که مسیر رفت و آمد کارکنان بین منزل و محل کار طولانی است، گرایش به سمت خودرو‌های برقی به مراتب کندتر است. به طور طبیعی برای مردمی که نیاز به مسافرت‌های طولانی دارند، خودرو‌های برقی هنوز گزینه مناسبی نیست.

در بین خریداران منزل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار، کسی به دنبال سیم‌کشی لازم برای شارژ خودروی برقی نیست، اما ۲۵ تا ۳۰ درصد از خریداران منزل با قیمت بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار به دنبال منازلی هستند که به طور زیرساختی امکان شارژ شبانه خودرو را فراهم می‌کنند. در حال حاضر بر اساس وب سایت هوم ادوایزر Homeadvisor.com هزینه سیم‌کشی و ایجاد زیرساخت برای شارژ باتری خودرو در گاراژ یا پارکینگ منازل بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. برای ایجاد جایگاه شارژ در اماکن عمومی این هزینه تا دو هزار دلار هم برآورد می‌شود. البته در مناطق مختلف هزینه‌های ساخت کمی نوسان دارد و متفاوت است. در برخی منازل، پنل برقی ۲۴۰ ولت (۴۰ تا ۱۰۰ آمپر) برق متناوب وجود دارد که در آن صورت هزینه ایجاد پریز مخصوص شارژ باتری خودرو حدود ۵۰۰ دلار است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده