تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۲۲۱۲۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد؛

ارائه پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی

ارائه پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی
‌می‌متالز - معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان مالیاتی با تاکید بر تحولات نظام مالیاتی در طی سال‌های اخیر در زیرساخت‌ها و فناوری‌های مالیاتی، از امکان ارائه پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، هادی خانی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور پس از آنکه در چارچوب طرح جامع مالیاتی و نظام مالیات الکترونیک (E. TAX) اقداماتی انجام داده است، هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند (I. TAX) اصلی‎ترین مشخصه آن به شمار می‌رود.

وی افزود: ویژگی نظام مالیاتی هوشمند، نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، داده مبنا بودن کلیه فرآیند‌های مالیاتی از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن این سیستم است که ماحصل اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تامین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایند‌های مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان می‌باشد.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب می‌شود، بیان داشت: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیات ستانی براساس داده‌های شفاف، دقیق و به روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب‌های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه‌های ذیربط خواهد بود.

وی در ادامه، در خصوص دستاورد‌های مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک نیز عنوان داشت: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک نیز داشته، راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir و با شعار «هر ایرانی یک مودی»، جهت بهره برداری مودیان محترم می‌باشد که این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیاده سازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و ... قابل ارایه خواهد بود.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان ساخت: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان به طور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه می‌شود که از جمله این خدمات می‌توان به مشاهده اطلاعات پرونده‌های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامه‎های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و ... اشاره کرد و همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‎های مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و ... نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.

خانی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی، روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوب تری را به صورت الکترونیک به مودیان ارایه خواهد کرد، گفت: از جمله خدمات در دست طراحی می‌توان به مشاهده فرآیند‌های رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامه‌های مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت/تعطیلی/ شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد، درخواست رفع محدودیت تبصره ۴ ماده ۱۸۶ ق. م. م، درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگه‌های مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مودیان محترم ارایه خواهد شد.

وی اظهار داشت: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش می‌یابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه‌های وصول مالیات نیز به شدت تقلیل می‌یابد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده