تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۲۱۳۷۹
سرویس خبر : انرژی
ساعدی:

آب هورالعظیم مجددا رو به کاهش می‌رود/رهاسازی اندک آب برای تالاب مُسکن بود

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه رهاسازی اندک آب مسکنی بود که مردم را قانع نکرد، گفت: معتقدم خوزستان حق دارد از رودخانه‌های خود نهایت بهره و استفاده را ببرد و مردم خوزستان حق دارند از این نعمت استفاده کنند.

به گزارش می‌متالز، قاسم ساعدی به آخرین وضیعت تلاب هورالعظیم پس از رهاسازی آب سد به این تالاب اشاره کرد و گفت: اگرچه با رهاسازی اندک آب تالاب کمی آبگیری شد، اما نزدیک به ۳ روز است که آب مجددا دوباره رو به کاهش رفته و مردم نگران خشک شدن رودخانه کرخه و تالاب هوالعظیم هستند هرچند همین آب موجود نیز کفاف کشاورزان و نه دام را نمی‌دهد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهاسازی اندک آب مسکنی بود که مردم را قانع نکرده لذا معتقدم خوزستان حق دارد از سرشاخه‌های رودخانه‌های خود نهایت بهره و استفاده را ببرد و مردم خوزستان حق دارند از این نعمت استفاده کنند چراکه اقتصاد خوزستان بر پایه کشاورزی و دامداری است لذا نمی‌توان بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم دست به اجرای طرح‌های خانمان‌سوز زد.

استخراج نفت هورالعظیم را خشکاند

وی با بیان اینکه هورالعظیم توسط مسوولان مملکتی از بین رفت، تصریح کرد: استخراج نفت در دهه ۸۰ به پیمانکار واگذار شد، اما آن‌ها با وجود آب و تالاب، امکان استخراج نفت را نداشتند به همین دلیل به مرور دست به خشکاندن تالاب زدند و این فاجعه امروز خوزستان را بلعیده است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید نهاد‌های نظارتی و قوه قضاییه به این مهم ورود کند و افرادی که مجوز خشکاندن تالاب را داده‌اند را به محاکمه کشانند و جلوی ادامه این فاجعه زیست محیطی با احیای کارون و تالاب هورالعظیم گرفته شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده