تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۲۱۸۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد؛

احیای بخش خصوصی؛ تکمیل‌کننده زنجیر تولید معادن در استان کرمان/ تخریب طبیعت و کم‌آبی، همه آنچه که اهالی دیار کریمان از معادن به دست آوردند

‌می‌متالز - حسین اکبری‌فرد گفت: حرکت به سمت تکمیل زنجیره تولید معادن سبب ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی به مقوله معدن شده و به دنبال آن علاوه بر تولید درآمد می‌تواند اشتغال زایی گسترده‌ای را در استان ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، حسین اکبری‌فرد عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: استان کرمان از نظر ظرفیت‌های معدنی و اقتصادی کشاورزی از ظرفیت بالایی برخوردار است، به عبارت دیگر در بخش معدن در مناطق شمالی و جنوبی استان معادن زیادی وجود دارد.

وی افزود: در شمال استان کرمان شهرستان‌های زرند، شهربابک، سیرجان و رفسنجان دارای بیشترین ظرفیت معدنی هستند و از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار هستند و می‌توان گفت بیش از ۲۰ درصد از معادن کشور در استان کرمان واقع شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: البته در گذشته بیشتر برداشت از معادن در استان مطرح بود و مواد اولیه خام معدنی به خارج از کشور و سایر استان‌ها همچون یزد و اصفهان که زنجیره تولید داشتند، فرستاده می‌شد.

افزایش ارزش افزوده معادن در گرو تبدیل مواد خام به فرآورده‌های نهایی

اکبری فرد: خوشبختانه در چند سال اخیر زنجیره تبدیل مواد معدنی خام به فرآورده‌های جدید همچون صنایع فولاد در استان تکمیل شده که جای امیدواری دارد که می‌توانیم از ارزش افزوده بخش معدن در استان کرمان استفاده کرده و از آن در بخش معدن بهره ببریم.

وی یادآور شد: متاسفانه هنوز ظرفیت‌های بسیاری از بخش معدن مغفول مانده که می‌توان از آن‌ها بهره برد، آنچه که در استان کرمان رخ داده بیشتر در سطح کلان است و پروژه‌هایی هستند که توسط دولت و شرکت‌های دولتی اجرا شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: اگر بتوانیم در استان سرمایه گذاری‌های خرد و کوچک را به صنایع بزرگتر متصل کنیم، علاوه بر ایجاد اشتغال می‌توانیم با سرمایه گذاری‌های کوچک که توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود، می‌توانیم از محاسن بخش معدن استفاده کنیم.

اکبری فرد توضیح داد: به عبارت دیگر علی رغم وجود ذخایر معدنی زیاد و با کیفیتی که در استان وجود دارد، استان کرمان و مردمان استان نتوانسته اند از این مواهب بهره ببرند.

تخریب طبیعت و کم آبی، همه آنچه که اهالی دیار کریمان از معادن به دست آوردند

وی ادامه داد: علی رغم آنکه محیط زیست در استان کرمان به دلیل برداشت از معادن به مخاطره افتاده است و تا حدی تخریب شده و از سوی دیگر بیشترین حجم مصرف آب در استان کرمان بوده و اکنون با بحران بی آبی مواجه هستیم، مواهب این معادن در دسترس استان قرار نگرفته است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: شرکت‌های معدنی که در استان فعال هستند، اکثرا گردش مالی آن‌ها در تهران یا خارج از استان انجام می‌شود.

اکبری فرد تصریح کرد: از این رو اقدامی که باید انجام شود تکمیل فرآینده‌های بعدی تولید در استان است که تحت عنوان صنایع فولاد در بافت، سیرجان، کرمان و زرند وجود دارد که اکنون فواید آن حاصلی برای استان ندارد.

احیای بخش خصوصی تکمیل کننده زنجیر تولید معادن در استان کرمان

وی افزود: این اقدام سبب ورود بیشتر بخش خصوصی به مقوله معدن شده و به دنبال آن علاوه بر تولید درآمد می‌تواند اشتغال زایی گسترده‌ای را در استان ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: به عنوان مثال این امکان وجود دارد که در استان افرادی باشند که بتوانند از تولیدات شمش یا فلزات دیگر مانند مس و آهن در تولیدات نهایی همچون قوطی‌های کنسرو‌ها استفاده کند.

اکبری فرد تشریح کرد: در این شرایط یک واحد تولیدی کوچک در یک روستا هم می‌تواند از مواد اولیه صنایع برای واحد تولیدی خود بهره ببرد حال آنکه پیش از راه اندازی این واحد تولیدی باید در ابتدا از یکی از صنایع فولاد مجوز تامین فولاد خود را دریافت کند که متاسفانه پاسخی دریافت نمی‌کنند و این واحد‌های تولیدی در استان راه اندازی نمی‌شوند.

وی یادآور شد: کرمان استانی خشک و کم آب است و اگر نتوانیم از ظرفیت اقتصادی معادن استفاده کنیم تا حد زیادی فرصت را از دست داده ایم که البته تحقق آن در گرو مراکز آموزش عالی و مراکز معدنی است.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان متذکر شد: این ارتباط در داشگاه شهید باهنر کرمان به صورت محدود اجرا شده، اگر دانشگاهیان و محققین به خوبی با معادن ارتباط بگیرند و به معادن معرفی شوند شرایط بهره مندی از مواهب معادن را گسترش می‌دهد.

اکبری فرد در پایان خاطرنشان کرد: افراد نخبه بسیاری در دانشگاه‌ها حضور دارند که معادن آن‌ها را نمی‌شناسند و تنها یک درصد از جمعیت ۶۰۰ نفری هیات علمی دانشگاه شهید باهنر با این معادن در ارتباط هستند که در صورت ایجاد این همکاری معادن می‌توانند از ظرفیت‌های علمی اساتید و دانشجویان دوره‌های عالی بهره‌مند شوند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا

عناوین برگزیده