به گزارش می متالز، امروز نیز با توجه ویژه سرمایهگذاران به گروههای بانکی و خودرویی بار دیگر این صنایع در اولویت خرید اهالی بورسی قرارداده گرفته است. چرخش توجه بازار که پس از بروز شک و تردیدهای فراوان در خصوص نحوه عملکرد شرکتهای صادرات محور با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم تحریمهای اقتصادی و ریزش قیمتهای جهانی شروع شدهاست، کماکان ادامه دارد. دست به دست شدن زیاد سهام بانکی در این مدت بسیار قابل توجه است. این اتفاق همزمان با ثبت رشد قیمت سهام بانکیها، میل معاملات در این زمین را به شدت افزایش داده است و از سوی دیگر چشمانداز دارایی ارزی و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها، مزید بر علت شده است تا خریدهای پرحجم را در این نمادها شاهد باشیم هرچند میل به عرضه فراوان در سهام بانکی نیز در سوی دیگر عامل اصلی ثبت معاملات سنگین و از سوی دیگر حفظ شناوری بالای سهام بانکی شود. این مهم حتی در زمان ریزش قیمتها نیز موثر واقع شدهاست و عرضههای زیاد روزانه، با حمایت سرمایهگذاران و سهامداران، تشکیل صفهای فروش سنگین برای مدت طولانی را عملا غیرممکن میکرد.
از سوی دیگر ابهام نسبی در نحوه عملکرد صنایع کالایی بورسی در زمان تحریمها، سرعت معاملات در صنایع مرتبط را به شدت کاهش داده است و این عامل نیز به افزایش توجه به گروه بانکی نیز کمک کردهاست.
گروه خودرویی نیز در کانون توجه بازار هستند. نمادهای گروه خودرویی با دست به دست شدن مجدد سهام طی روزهای گذشته بار دیگر در محدوده سقف روزانه با صف خرید مواجه هستند. علاوه بر گروههای بانکی و خودرویی، اکثر قریب به اتفاق سهام صنایع غذایی و نمادهای انبوهسازی نیز تقاضای قابل قبولی دارند و تشکیل صف خرید در نمادهای این صنایع توجه سرمایهگذاران را بیش از پیش جلب کردهاست.
تشکیل صفهای خرید قدرتمند پس از ثبت حجم بالای معاملات درگروه خودرو و ساخت قطعات، از عطش بالای سرمایهگذاران برای ورود به سهام این صنعت خبر میدهد. این مهم با تقویت خبر افزایش قیمت خودرو رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و خریداران زیادی را به این گروه جذب کردهاست. ساختار مالی، وضعیت درآمد و هزینههای شرکتهای خودرویی و قطعهسازها و مواردی از این دست نشان میدهد که عوامل بنیادی به هیچ عنوان نمیتواند عامل جذابیت سهام خودرویی باشد و افزایش قیمت سهام این شرکتها بر اساس متغیرهای بنیادی به طور کل مردود است. برآوردهای «دنیای بورس» نشان میدهد که برای خروج از زیان خالص در شرکتهای خودرویی، نیازمند رشد چشمگیر قیمتهای میانگین محصولات این شرکتها هستیم. این مهم با توجه به کشش خرید، چشمانداز تورمی هزینهها و وابستگی بالای عملیات شرکت به هزینههای مالی؛ ماندن در وضعیت خنثی را سختتر و نیاز برای افزایش قیمت مستمر برای خروج از زیان را میطلبد که امکان وقوع آن کم است.
ریزش قیمتهای جهانی که در روزهای پایانی هفته گذشته بار دیگر سرعت گرفت، نگرانیها را در خصوص شروع یک دوران رکود عمومی تقویت کردهاست. بسیاری بر این باورند که تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین یکی از مهمترین عوامل تغییر سیکل تجاری جهانی از وضعیت رونق به وضعیت رکودیست. این مهم که خود را در قیمت محمولههای شیمیایی جنوب شرق آسیا، قیمت جهانی محصولات نیمه آماده و نهایی فولادی، قیمت جهانی نفت و فلزات رنگی نشان داده، بخش بزرگی از سهام شرکتهای بورسی را با گارد محافظهکاری و تمایل به قرار گرفتن در وضعیت فروش همراه کردهاست. جریان پولهای کوتاهمدتی، در این فضا سریعا به سمت سهام یا صنایع چابکتر و کماثرتر از این جو جهانی در حرکت هستند و تشکیل تقاضای موثر در نمادهای صنایعی چون غذاییها، انبوهسازی، خودروییها و بانکیها از نشانههای این گردش نقدینگیست. از سوی دیگر در برخی صنایع چون لاستیک، کاهش قیمت مواد اولیه (کائوچو مصنوعی) بهانه خوبی به خریداران برای تشکیل صفهای خرید داده است و با ادامه این روند، افزایش سرعت چرخش نقدینگی در سایر صنایع بورسی نیز کاملا محتمل است.