تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۲۲۲۲۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

راهکار‌های تداوم روند صعودی معاملات + اثر لغو قیمت گذاری دستوری بر سود‌ها

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اعلام راهکار‌های تداوم روند صعودی معاملات گفت: سود بسیاری از شرکت‌ها با لغو قیمت گذاری دستوری و رعایت حقوق مصرف کننده و معیشت مردم می‌تواند با رشد همراه شود.

به گزارش می‌متالز، علی جبل عاملی با اشاره به راهکار‌های تداوم روند صعودی معاملات بورس اعلام کرد: تحلیلگران سعی در ارزش گذاری شرکت‌های غیر بورسی و هلدینگ‌ها دارند، اما ارزش‌گذاری بسیاری از هلدینگ‌ها به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و شفاف دقیق نبوده و گاهی ارزش آن‌ها کمتر از ارزش واقعی برآورد می‌شود که در نهایت این امر منجر به برآورد نادرست ارزش سهام شرکت‌ها شده است.

از جمله فرصت‌های ایجاد رشد در معاملات بازار سرمایه، تسهیل و الزام شرایط جهت ورود شرکت‌های غیربورسی و هلدینگ‌های سرمایه گذاری به بازار سرمایه و تامین مالی از طریق این بازار است که باید اقدامات لازم در راستای ورود شرکت‌ها فراهم شود. انجام اقدامات لازم برای ورود شرکت‌های جدید سبب عمق بخشیدن و توسعه معاملات این بازار خواهد شد.


اصلاح ساختار‌های دامنه نوسان و حجم مبنا


یکی دیگر از نکات مدنظر در خصوص بازار سرمایه، اصلاح ساختار‌های فعلی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا است که حل این موضوع در کنار دیگر مسایل می‌تواند نقش مهمی را در نقدشوندگی بازار داشته باشد.

نخستین توصیه به سهامداران برای کسب بازدهی معقول، عدم تکرار تجربه هیجانی در خصوص ورود به بازار و انجام سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری است. در کنار این موضوع یک سرمایه گذار باید درصد معقول و متناسبی از دارایی را روانه بازار کند و به هیچ عنوان نباید همه دارایی‌ها یا نقدینگی ناشی از وام و استقراضی را برای سرمایه گذاری وارد بازار سهام کند.


فرصت مناسب بازار سهام برای سرمایه گذاری


بازار سرمایه در بین سایر بازار‌ها می‌تواند فرصت مناسب تری را برای سرمایه گذاری فراهم کند. در صورتی که اشخاص مطلع و دارای حداقل‌های تخصص بخواهند بصورت مستقیم وارد بازار سرمایه شوند با انتخاب شرکت‌های درست می‌توانند بازده مناسبی از این بازار کسب کنند.

سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید گزارش ماهانه شرکت‌ها، صورت‌های مالی فصلی را با دقت زیادی مدنظر قرار دهند تا بتوانند سهام ارزنده‌ای را برای سرمایه گذاری انتخاب و بازدهی قابل توجهی کسب کنند. اکنون و با توجه به وضعیت فعلی معاملات، وزن تحلیل بیشتر خواهد شد. سهامداران باید سهامی را که از ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند انتخاب و در نهایت اقدام به اصلاح سبد سهام کنند.


کاهش حاشیه سود شرکت‌ها تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری


نرخ گذاری‌های دستوری در سال‌های گذشته منجر به کاهش حاشیه سود بسیاری از شرکت‌ها شده است. سود تعداد زیادی از شرکت‌ها در صورت آزادسازی قیمت‌ها در بازار، اما با رعایت حقوق مصرف کننده و در نظر گرفتن معیشت مردم می‌تواند با رشد همراه شود و به مراتب روند بازار به مرحله معقول تری از روند کنونی برسد.

هدف اصلی بازار سرمایه کشف قیمت واقعی کالا‌ها است. تنها شرکت‌هایی باید در این بازار معامله شوند که نرخ گذاری دستوری بر آن‌ها تحمیل نمی‌شود در غیر اینصورت اصلی‌ترین کارکرد این بازار که ایجاد شفافیت در قیمت و معاملات است با اختلال همراه خواهد شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده