تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۲۲۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اقدام جدید سازمان بورس رقم می‌زند؛

کمک چشمگیر دستورالعمل جدید بازارگردانی در توسعه معاملات بازار سرمایه

‌می‌متالز - دستورالعمل جدید ابلاغ شده از سوی سازمان بورس در زمینه بازارگردانی شرکت ها، کمکی به وضعیت نقدشوندگی سهام شرکت ها، نبود صف‌های خرید و فروش طولانی و توسعه معاملات بازار سرمایه خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه به تصویب تغییرات جدید در دستورالعمل بازارگردانی اشاره کرد و گفت: تاکنون روند طی شده برای اخذ مجوز عملیات بازارگردانی برای ورقه بهادار از طریق سازمان بورس طولانی بود، در حالی که با دستورالعمل جدید، این وظیفه به بورس و فرابورس محول شد و سازمان بورس با تصمیم جدید، روند صدور بازارگردانی را تسریع کرده است.

وی به تغییرات اعمال شده در دستورالعمل جدید بازارگردانی اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا بورس و فرابورس باید درجه نقدشوندگی هر سهم را اعلام کنند که این موضوع، عاملی بسیار مهم برای خرید سهم تلقی می‌شود، زیرا هر سهمی که از درجه نقدشوندگی بالایی برخوردار باشد در آینده هیچ دغدغه‌ای برای فروش آن وجود ندارد.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: شرکتی که از درجه نقدشوندگی پایینی برخوردار است به طور حتم باید دارای بازارگردان باشد تا سهامدار در آینده برای فروش آن دچار مشکل نشود که به طور حتم دستورالعمل جدید می‌تواند کمک کننده در وضعیت نقدشوندگی شرکت‌ها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: طبق دستورالعمل جدید بازارگردانی، سهام شرکتی که با افزایش سرمایه همراه شود قاعدتا تعهدات بازارگردان باید افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل جدید بازارگردان ها، بورس و فرابورس ملزم به پایش هفتگی بازارگردان‌ها می‌شوند، گفت: در کنار تصمیمات جدید، کارمزد بازارگردان‌ها بنا بر عملکردی که دارند متغیر خواهد شد، این موضوع از جمله اتفاقات مثبتی است که می‌تواند جزو نکات مبثت دستورالعمل جدید مطرح شود.

اشتیاقی ادامه داد: اکنون بخشی از بازارگردان‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند در حالی که بازارگردان‌ها با دستورالعمل جدید متعهد به انجام وظایف خود می‌شوند و برای بهبود فعالیت خود، تلاش خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه طبق ابلاغیه ارائه شده، کارمزدی که در اختیار بازارگردان‌ها قرار می‌گیرد مشروط بر نوع فعالیتی است که انجام می‌شود، گفت: این مسایل در کنار یکدیگر نشان دهنده تغییر فاحش در فعالیت بازارگردان‌ها است، این نوع نگاه به اقدامات انجام شده از سوی بازارگردان‌ها می‌تواند بسیار راهگشا در نقدشوندگی سهام شرکت‌ها باشد که اکنون به عنوان معضل فعلی بازار تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل قبلی برای بازارگردانی، اگر سهام شرکتی به مدت چند روز دارای صف خرید یا فروش بود بازارگردان هیچ تعهدی نسبت به برطرف کردن گره معاملاتی نداشت، گفت: در حالی که طبق دستورالعمل جدید اگر سهمی به صورت ۵ روز متوالی در صف خرید و فروش باشد بازارگردان می‌تواند تا ۴ برابر دامنه نوسان در خواست حراج کند که با این درخواست، بازارگردان خود متعهد به خرید یا فروش می‌شود.

اشتیاقی معتقد است که دستورالعمل جدید ابلاغ شده از سوی سازمان بورس کمکی به وضعیت نقدشوندگی سهام شرکت‌ها و نبودصف‌های خرید و فروش طولانی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت اجرایی شدن آن ابلاغیه جدید و انجام فعالیت بازارگردان‌ها مطابق دستورالعمل ارائه شده، ضمن تسریع اخذ مجوز بازارگردانی، نقدشوندگی سهام شرکت‌ها نسبت به گذشته بهتر و قوی‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اتفاق در کنار مزایایی که با خود به همراه دارد می‌تواند کمک چشمگیری را در توسعه معاملات بازار سرمایه داشته باشد، افزود: یکی از عوامل اصلی توسعه بازار سرمایه بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام است و اصولا مقوله بازارگردانی برای نقدشوندگی سهام است تا دیگر هیچ سهمی در بازار دچار معضل نقدشوندگی نشود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده