تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۲۲۲۴۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطعی برق هم جلوی صعود سیمانی‌ها را نگرفت/ انبار نشدن سیمان، سبب افزایش قیمت شد

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: سیمان را نمی‌توان در کارخانه‌ها انبار کرد و قطعی برق و کاهش عرضه سیمان در بازار، سبب افزایش قیمت سیمان شد.

به گزارش می‌متالز، وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، قطعی برق و افزایش قیمت در صنعت سیمان به نفع یا ضرر این صنعت است؟، اظهار کرد: به علت مشکلاتی که در زمینه تولید و مصرف برق در یک ماه اخیر وجود داشت و با توجه به دستور صادر شده خطاب به کارخانه‌هایی که مصرف برق زیادی دارند، تولید سیمان دچار کاهش شدید شد که البته پیش بینی می‌شود با اتمام فصل گرما و کاهش مصرف برق این مشکل تا حدودی مرتفع شود.

او بیان کرد: همچنین به علت اینکه، سیمان به محض تولید، باید از کارخانه خارج شود و فقط در در صورت اینکه تولید کننده به صورت کلینچر (ابزاری برای ترکیب مواد سیمان است) آن را انبار کند، امکان ذخیره این کالا وجود دارد؛ بنابراین به علت اینکه، برخی از کارخانه‌ها کلینچر نداشتند، با قطع برق نتوانستند سیمان را عرضه و تحویل دهند و در نتیجه قیمت سیمان افزایش یافت.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سایر علل افزایش قیمت سیمان گفت: با کاهش تولید، قیمت سیمان ناگهان رشد شدیدی را تجربه کرد، به صورتی که قیمت سیمان به پاکتی ١٠٠ هزار تومان هم در بازار آزاد رسید، این افزایش شدید قیمت در بازار آزاد سبب شد که قیمت سیمان که مدت‌هاست با دستاویز‌های مختلف سرکوب می‌شد، تغییر کند و منطقی‌تر شود.

او بیان کرد: قیمت سیمان تمام شده ساختمان مقدار ناچیزی است، اما متاسفانه به بهانه جلوگیری از افزایش قیمت مسکن، مافیای این صنعت همواره مانع قیمت گذاری شفاف این کالا شده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در چند روز گذشته با عرضه گسترده سیمان در بورس کالا، قیمت سیمان به حدود ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و مقداری از التهاب قیمت این کالا کاسته شده است.

کشمیری پور در پاسخ به این پرسش که، افزایش قیمت سیمان به نفع تولیدکنندگان سیمان بوده است؟، گفت: افزایش قیمت سیمان در صورتی که سیمان در بورس کالا عرضه شود و این افزایش قیمت به جیب شرکت و سهامداران صنعت سیمان برود به نفع شرکت تولید کننده سیمان است و می‌تواند سبب سودآوری شرکت‌های سیمانی و تکمیل طرح‌های توسعه شرکت‌های سیمانی و افزایش بهره‌وری آنان می‌شود.

او بیان کرد:، اما در صورتی که قیمت سیمان در بازار آزاد رشد کند، ولی دولت با قیمت گذاری دستوری مانع از این شود و شرکت‌ها محصولات خود را به قیمت بازار بفروشند؛ این مساله به ضرر شرکت‌های سیمانی است و سود سیمان فقط به جیب دلالان و افرادی که رانت دارند و می‌توانند این محصولات را از شرکت‌ها خریداری کنند، می‌رود.

کشمیری پور افزود: بهترین کار این است که، محصولات شرکت‌های سیمانی در بورس کالا عرضه شوند و عموم مردم نیز بتوانند از بورس کالا خرید کنند و اگر افزایش نرخی نیز رخ می‌دهد باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند نماد‌های بورسی از گروه سیمان اظهار کرد: وقتی که یک کالایی کمیاب باشد، فرقی ندارد در بورس و یا غیر بورس قرار داشته باشد، در هر صورت قیمت آن افزایش می‌یابد و با افزایش قیمت سیمان در چند وقت اخیر نماد‌های بورسی از گروه سیمان، با نوسانات زیادی صعودی بودند و با وجود قطعی برق و بسیاری از مشکلات دیگر رشد خوبی را تجربه کردند.

او بیان کرد: قطعی برق و افزایش قیمت سیمان، علی رغم کاهش تولید، نماد‌های سیمانی را در بازار بورس مورد توجه سرمایه گذران قرار داد و شاهد رشد قیمتی سهام این گروه هستیم، به نحوی که شاخص این صنعت در یک ماه و نیم گذشته حدود ۱۵ درصد رشد داشته است و احتمالا در صورتی که قیمت گذاری این کالا در بورس کالا و با مکانیسم عرضه و تقاضا انجام شود، همچنان می‌توان به رشد این صنعت در بازار بورس امیدوار بود.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: از جمله برخی نماد‌های بورسی گروه سیمان می‌توان به سهم سحکمت که تقریبا حدود ۵۰ درصد در این برهه زمانی رشد داشته و همچنین، ثشرق با رشد ۸۵ درصدی، سفارس با رشد بیش از ۸۰ درصد و ستران با رشد بیش از ۵۰ درصد اشاره کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده