تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۲۲۵۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان روسیاه در بورس «روسفید» شد/ گلایه فروشندگان مصالح ساختمانی

‌می‌متالز - سیمان این روز‌ها حسابی در بازار ایران خبرساز شده است، حالا نه‌تن‌ها هر پاکت سیمان به ۱۰۰ هزار تومان صعود قیمت داشته که برخی گزارش‌ها حاکی از کمیاب شدن این کالا در بازار است.

به گزارش می‌متالز، ساماندهی بازار سیمان دولت را بر آن داشته تا توسط وزارت صمت عرضه سیمان از بورس کالا را تقویت کند؛ این موضوع هم‌چنین موجب شده است تا طی هفته گذشته بیش از ۴٢٠٠ نفر از سهامداران شرکت‌های سیمانی و فعالان بازار‌های مالی در کارزار آزادسازی قیمت سیمان مشارکت کرده و خواستار ادامه پیگیری‌های مجدانه سازمان بورس در راستای عرضه کالا‌های شرکت‌های بورسی در بورس کالا و انرژی به‌منظور حمایت از سهامداران و تولید شرکت‌ها شدند.

امضاکنندگان این کارزار خواستار مقابله با تلاش‌های دلالان برای عرضه نشدن سیمان در بورس کالا و پیگیری آزادسازی نرخ این محصول هستند.

براین اساس، مطالبه سهامداران شرکت‌های سیمانی از ریاست سازمان بورس با توجه به تحرک برخی دلالان در روز‌های گذشته، آن است که تا پیگیری نهایی و آزادسازی قیمت سیمان، این درخواست سهامداران را از دستور کار سازمان بورس خارج نکند.


ساماندهی دلالان


در همین راستا یکی از عمده‌فروشان مصالح ساختمانی در جاده شاندیز به ما می‌گوید: تا همین دو ماه پیش پاکت سیمان را ۳۰ هزار تومان می‌فروختیم کسی نگاه به آن نمی‌کرد، اما حالا که کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان شده از درودیوار مشتری می‌ریزد.


حسین ازغدی  می‌گوید: در ابتدای سال سیمان هر پاکت تنها ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و لذا با احتساب حمل و کرایه بار کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، اما حالا که وارد بورس شده درست این روند به دو برابر قیمت تغییر کرده است.

وی ابراز می‌کند: جالب اینجاست که ما عمده‌فروشان سیمان هنوز کد بورسی نداشته و از چم‌وخم بورس بی‌خبریم، اما عده‌ای کد بورسی دریافت کرده و ما مجبور هستیم که از آن‌ها سیمان خود را خریداری کنیم!

ازغدی اذعان می‌کند: در حال حاضر دولت به خیال خام خود که می‌خواسته بازار را ساماندهی کند، اما دقیقاً به سمت واسطه‌گری و دلال‌بازی سوق داده است، زیرا عده‌ای با تهیه کد بورسی سیمان را خریداری کرده و به سیمان فروشان تحویل می‌دهند.


رانت جدید


وی بابیان اینکه افرادی که در حال حاضر در بازار سیمان فعالیت دارند و فروشنده سیمان هستند برای این صنف کاملاً ناشناخته هستند بیان می‌کند: به نظر من پشت این دست‌ها باید رانت جدید نهفته باشد.

این عمده‌فروش سیمان اظهار می‌کند: در حال حاضر سیمان به دست توزیع‌کننده پاکتی ۶۵ هزار تومان می‌رسد و لذا شما شاهد هستید که ما هیچ نقشی در گرانی سیمان نداریم.

ازغدی عنوان می‌کند: پیش‌ازاین سیمان را به ازای هر پاکت ۲۷ هزار تومان می‌خریدیم، اما حالا دو برابر هم بیشتر شده است. این توزیع‌کننده مصالح ساختمانی ابراز می‌کند: همان‌طور که مشاهده می‌کنید ورود سیمان به بورس و دلال‌بازی که سرمنشأ آن‌هم مشخص نیست به ضرر مصرف‌کننده و حتی فروشنده تمام‌شده است.

وی با اشاره به این موضوع که قیمت هر تن سیمان برای مصالح‌فروشان به یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است می‌افزاید: این در حالی است که همین مقدار سیمان را تا چند ماه پیش به نصف قیمت خریداری می‌کردیم.

ازغدی بابیان اینکه کارخانه تولید داشته و سیمان تولیدی خود را توسط دلالان و از طریق بورس به فروش می‌رسانند می‌افزاید: سازمان‌های نظارتی به دنبال این موضوع باشند که این افراد در مقابل کارخانه که مبادرت به فروش تناژی سیمان می‌کنند کیستند؟


از بازار تا بورس


در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد نیز حضور سیمان در بورس را به نفع بازار و مصرف‌کننده نمی‌داند و اظهار می‌کند: ورود سیمان به بورس به دلیل نداشتن قیمت مصوب باعث ایجاد یک رقابت ناسالم برای تولیدکنندگان می‌شود و همین موضوع درنهایت به منفعت مصرف‌کننده تمام نمی‌شود.

غلامرضا سلطانی اذعان می‌کند: تا سال گذشته سیمان به مصالح‌فروشان داده می‌شد و آن‌ها هم بین خرده‌فروشان توزیع می‌کردند، اما با ورود سیمان به بورس و نداشتن قیمت مصوب نمی‌دانم قرار است سیمان موردنیاز مصرف‌کننده چگونه و به چه طریقی فراهم و توزیع شود!

وی عنوان می‌کند: اگر دولت از سیمان هیچ حمایتی نمی‌کند و هیچ امتیازی به تولید و صادرات آن نمی‌دهد پس باید از نرخ‌گذاری آن‌هم دست بردارد.

سلطانی می‌افزاید: ورود سیمان به بورس مطمئناً در آینده خیلی نزدیک به افزایش قیمتی آن می‌انجامد، چون هم بورس و هم صادرات هر دو برای آینده این بازار خطرناک هستند.


قطع برق و گاز بهانه است


رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد قطع برق و گاز و به دنبال آن افزایش قیمت سیمان را بهانه‌ای بیش نمی‌داند و می‌گوید: شاید بشود گفت یکی از دلایل گرانی‌ها در بازار سیمان میل شدید تولیدکنندگان سیمان به صادرات اعلام کرد، ولی کمبود برق و گاز برای تولید بهانه است.

سلطانی تاکید کرد: درحالی‌که ساخت‌وساز‌ها به حداقل خود رسیده است و مصرف در پروژه‌های خرد و کلان پائین آمده است و با توجه به اینکه خاموشی‌ها نیز به‌صورت مقطعی بوده است لذا نمی‌توان قبول کرد که گرانی سیمان به دلیل قطع برق بوده است.

وی گفت: آنچه برای ما قابل‌مشاهده و واضح است کارخانه‌ها توزیع سیمان را به یک‌پنجم کاهش دادند تا از بازار ملتهب سود بیشتری ببرند و بدین‌وسیله سیمان گران و یا با ورود به بورس گران شود.

سلطانی می‌افزاید: ازآنجایی‌که صادرات سیمان نسبت به فروش داخلی به‌مراتب منافع مالی بیشتری برای تولیدکنندگان دارد فعالان در این حوزه میل دارند که با صادرات سیمان بازار داخلی را همیشه ملتهب نگه‌دارند.

وی ادامه می‌دهد: آشفتگی در بازار سیمان همیشه با یکسری بهانه‌ها ازجمله افزایش مصرف گاز و امسال هم که قطعی برق همراه بوده است که متأسفانه مشکلات و کمبود‌هایی را در این بازار به همراه داشته است، اما سؤال من اینجاست که اگر کمبودی در بازار سیمان وجود دارد داستان ورود سیمان به بورس چیست؟ چه کسی مجوز بورسی شدن سیمان را صادر کرده است؟


کاهش تولید


رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد نیز که دل‌خوشی از گرانی و کمبود سیمان ندارد به ما می‌گوید: آخرین قیمت برای فروش سیمان در مشهد هر پاکت ۳۱ هزار و ۵۰۰تومان بوده است، اما درواقع سیمانی در بازار تزریق نمی‌شود که به این قیمت به فروش برسانیم.

سلطانی می‌گوید: در حال حاضر سیمان به‌طورکلی توزیع نمی‌شود و کارخانه سیمان را توزیع نمی‌کند. اگر سیمان از سمت کارخانه عرضه شود ما مشکلی نداریم و آن را به فروش می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر سیمان هیچ قیمت مصوبی ندارد این در حالی است که تولید کم شده، ولی میزان مصرف این محصول ساختمانی علی‌رغم رکود بازار ساخت‌وساز کاهشی نداشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد بیان می‌کند: پیش‌ازاین تولید روزانه سیمان در مشهد حدود ۵ هزار تن بوده است که در تابستان این میزان تولید به ۶ هزار تن می‌رسیده است این در حالی است که در حال حاضر میزان تولید سیمان با این وضعیت به هزار و خورده‌ای تن در روز رسیده است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده