تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۲۲۶۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۵۰ تا ۱۰۰ درصد سیمانی‌ها با عرضه مداوم در بورس کالا

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیمان کردستان معتقد است که با توجه به شرایط تولید و فروش کارخانه‌های سیمانی، اگر همه محصولات آن‌ها در بورس کالا عرضه شود، می‌توان پیش بینی کرد که سودآوری صنعت سیمان نسبت به سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کند.

به گزارش می‌متالز، رضا نیک پور درباره تاثیر عرضه سیمان در بورس کالا گفت: سیمان در بورس کالا به عنوان یک کالای جدید با قیمت ۲۵ هزار تومان کشف قیمت شد. با نگاهی به قیمت سیمان در بازار، می‌توان گفت که با ورود این محصول به بورس کالا، قیمت آن رشد خاصی نکرد؛ با این حال به دنبال کمبود برق و قطع برق صنایع از جمله صنعت سیمان، برخی دلالان و سودجویان از این شرایط به عنوان فرصتی برای متشنج کردن بازار سیمان بهره بردند.

وی از صنعت سیمان از جمله صنایعی نام برد که وابستگی زیادی به برق دارد لذا با کاهش سهمیه این صنعت از برق، میزان تولید به صورت چشمگیری کاهش یافت.

کاهش بیش از ۳۰ درصدی برق به معنای تعطیلی کارخانه‌ها

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان با اشاره به آغاز خاموشی‌های کشور در اردیبهشت ماه و به تبع آن آغاز قطعی‌های برق در صنعت سیمان از خردادماه، یاد آورشد: از نیمه تیرماه نیز به مدت ۱۲ روز کامل، کارخانه‌های سیمانی به دلیل نبود برق، تعطیل شدند. سپس وزارت نیرو حداقل برقی را به صنعت سیمان اختصاص داد تا ۳۰ درصد از دیماند خود را کاهش دهند. به عبارت دیگر کارخانه‌هایی که دیماند ۲۰ مگاوات برق دارند، باید از ۱۴ مگاوات آن استفاده کنند.

نیک پوربا بیان اینکه کاهش بیش از ۳۰ درصد برق برای صنعت سیمان، توقف خطوط تولیدی را به همراه دارد، با اظهار تاسف گفت: متاسفانه سیمان محصولی نیست که بتوان آن را دپو کرد؛ لذا کارخانه‌های تولیدکننده در بهترین حالت، تنها می‌توانند به مدت یک هفته سیمان تولیدی خود را نگاه دارند؛ بنابراین با قطعی برق، عرضه سیمان در بورس با چالش‌های زیادی همراه می‌شود.

وی با تاکید بر نقش دلالان و سودجویان در افزایش قیمت سیمان، بیان کرد: نمى توان تاثیر حضور دلالان در افزایش قیمت سیمان نادیده گرفت. همین امر نیز موجب مى شود تا به شکل مصمم ترى سیمان در بازارهاى شفافى مانند بورس کالا عرضه شود، زیرا بورس کالا، بازار شفافی است و از ظرفیت متعادل سازی قیمت سیمان برخوردار است.

نگاهی به چالش‌های عرضه سیمان در بورس کالا

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در خصوص چالش هاى عرضه سیمان در بورس کالا، بخشی از مشکلات فعلی این صنعت را ناهماهنگی وزارت صمت با بورس کالا عنوان کرد: در صورت راه اندازی سامانه بهین یاب برای سیمانی ها، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

نیک پور معتقد است: درصورت عرضه محصولات سیمانی از سوی تمام تولید کنندگان سیمان در بورس کالا، قیمت سیمان به زودی به تعادل خواهد رسید و امکان دستکاری عرضه و تقاضا از میان خواهد رفت.

وی به عرضه سیمان شرکت سیمان کردستان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در اولین عرضه سیمان کردستان، قیمت هر تن سیمان به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و این معاملات توسط نظارت بورس ابطال شد. در عرضه بعدی، جهت جلوگیری از هیجانات بازار، حجم سیمان عرضه شده را به ۳ برابر عرضه اول افزایش دادیم که به موجب افزایش عرضه ها، قیمت‌ها در کانال ۵۰۰ هزار تومانی مچ شد.

این فعال صنعت سیمانی، نرخ منطقی انواع مختلف سیمان را ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان عنوان و پیش بینی کرد که با تداوم عرضه‌ها در بورس کالا، بازار سیمان در هفته‌های آینده به قیمت تعادلی و منطقی خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان که قیمت سیمان در کشور را بسیار ارزان می‌داند، تصریح کرد: قیمت سیمان نسبت به فولاد در همه جای دنیا، از نسبت ۱ به ۸ برخوردار است، اما در کشور ما این نسبت وجود ندارد.

وی ادامه داد: زمانى که قیمت سیمان در بورس کالا ۵۰۰ هزار تومان بود، قیمت فولاد در بورس کالا به ۲۰ میلیون تومان رسید! حتی اگر هر تن سیمان به یک میلیون تومان برسد، بازهم نسبت به قیمت فولاد و سایر اقلام کالایی، گران نیست!

نیک پور علت عدم وجود این نسبت را قیمت گذارى دستورى سیمان در سال هاى گذشته عنوان کرد که در نهایت سبب شد تا قیمت‌های سیمان غیر واقعى و ارزان باشد و به تبع آن هرگونه افزایش قیمت را با هجمه منتقدان همراه کرد.

وی معتقد است که شرایط اقتصادى باید به گونه‌ای باشد تا سیمان را از قیمت منطقى برخوردار سازد. یعنى سیمان با قیمت منطقی به دست مصرف کنندگان برسد تا سود تولید و فروش سیمان، نصیب شرکت‌های تولیدی شود.

نیک پور سود معاملات سیمان برای دلالان را درسال گذشته رقمی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی عنوان کرد که این موضوع برخی از شرکت‌های سیمانی از جمله سیمان کردستان را در پایان سال مالی گذشته شان را با زیان جاری یا انباشته برخوردار ساخت.

وی با غیرمنطقی خواندن بی نصیب ماندن تولیدکنندگان از سود تولید سیمان، تصریح کرد: شرکت‌های سیمانی برای تداوم فعالیت، نیاز به سرمایه گذاری در قالب نگهداشت ماشین آلات دارند.

بنا به اظهارات مدیرعامل سیمان کردستان؛ احداث یک کارخانه سیمان یک میلیون تنی، به سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. فرسوده شدن تجهیزات تولید در بسیاری از کارخانجات سیمانی، نوسازی در این صنعت ضروریست؛ لذا تداوم حیات سیمانی‌ها حیاتی است و نمی‌توان با سرکوب قیمت ها، تعادل بازار سیمان را حفظ کرد.

تعمیرات دوره‌ای در قطعی ناگهانی گاز و برق ممکن نیست

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در پاسخ به این سوال که اگر وزارت نیرو از قبل به کارخانه‌های سیمانی قطعی برق را اطلاع می‌داد، آیا باز هم عرضه سیمان با مشکل روبرو می‌شد؟، گفت: در صورتی که وزارت نیرو از یک ماه قبل، این موضوع را به کارخانجات سیمانی اطلاع می‌داد، باز هم عرضه سیمان در بازار دچار مشکل می‌شد، زیرا سیلو‌های آن‌ها نهایتا یک هفته می‌تواند سیمان را نگه داری کند. در نتیجه قطعی برق بیش از یک هفته، عرضه سیمان در بازار را کاهش می‌دهد و بازار دچار کمبود می‌شود.

نیک پور با بیان اینکه بسیاری از کارخانه‌های تولیدی سیمان تنها از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی تولید خود، استفاده می‌کنند، توضیح داد: به عنوان مثال شرکت سیمان کردستان یکی از شرکت‌هایی است که حدود ۸۰ درصد از ظرفیت اسمی خود، اقدام به تولید می‌کند، اما طی ۴۵ روز اخیر، به دلیل اختلالات برق، این میزان به ۵۰ درصد رسیده است.

وی با اظهار نگرانی هشدار داد: این میزان کاهش تولید، حتی در صورت تامین برق مورد نیاز کارخانه ها، قابل جبران نیست، زیرا در بودجه هر شرکتی تولید با حداکثر ظرفیت کوره پیش بینی شده و این اختلال چند هفته ای، قابلیت جبران ندارد.

وی همچنین با اشاره به تعمیرات دوره‌ای کارخانه‌های سیمانی، یادآوری کرد: با توجه به تعمیرات دوره‌ای هریک از کارخانه‌های سیمانی حداقل هر ۶ ماه الی ۹ ماه یک بار، در صورتی که وزارت نیرو، قطعی برق را به آن‌ها اطلاع می‌داد، آن‌ها می‌توانستند این دوره‌های تعمیراتی را به زمان‌هایی که برق یا گاز ندارند، اختصاص دهند.

این فعال صنعت سیمانی در توضییح بیشتر ادامه داد: به عنوان مثال اگر سیمانی‌ها مطلع بودند می‌توانستند در زمستان سال گذشته، زمانی که گاز نبود یا تابستان امسال که برق قطع شد، این دوره تعمیرات را برنامه ریزی کنند، اما نمی‌توان توقع داشت با قطع ناگهانی، کارخانه‌ها بتوانند تعمیرات دوره‌ای خود را شروع کنند.

نیک پور با اشاره به وابستگی مستقیم مدت زمان تعمیرات دوره‌ای هر شرکت را به وضعیت خطوط تولید، عموما مدت زمان این تعمیرات دوره‌ای را بین ۲ الی ۳ هفته عنوان کرد.

وی خواستار توجه به این نکته شد که معمولا بعد از هر دوره اورهال و آجرچینی در کوره‌های سیمانی، این کوره‌ها معمولا حداقل تا ۹ ماه نیاز به آجرچینی جدید نخواهند داشت. هر دوره آجرچینی در کوره سیمان یک میلیون تنی، هزینه تقریبا ۳۰ میلیارد تومانی به شرکت تحمیل می‌کند و منطقی نیست تا وقتی کوره نیاز به آجرچینی جدید ندارد، اقدام به تعمیرات و صرف هزینه ۳۰ میلیارد تومانی کنیم!

مدیرعامل سیمان کردستان انجام تعمیرات دوره‌ای را در زمان کمبود برق یا گاز منطقی ندانست و گفت: اگر از حالا به سیمانی‌ها اعلام شود که مثلا در آذرماه و تیرماه مشکل خواهیم داشت، شاید بتوان یک دوره اورهال را در یکی از این مقاطع انجام داد. ولی انتظار می‌رود زمان احتمالی قطعی گاز و برق صنایع از سال قبل اعلام شود تا امکان برنامه ریزی وجود داشته باشد.

وى در پایان ابراز امیدوارى کرد: با توجه به شرایط تولید و فروش، اگر تمام شرکت‌های سیمانی محصول خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند، احتمالا امسال سودآوری شرکت‌های سیمانی نسبت به سال قبل، ۵۰ الی ۱۰۰ درصد رشد خواهد داشت.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده