تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۱
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۲۲۹۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آغاز روند کاهشی قیمت سیمان در بازار خراسان رضوی

‌می‌متالز - مسوولان و متولیان حوزه صنعت و بازار خراسان رضوی از آغاز روند کاهشی قیمت سیمان، در پی افزایش عرضه کارخانجات و کاهش تقاضا برای این کالا خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، از هفته‌های نخست مردادماه به علت اجبار کارخانجات بزرگی، چون فولاد و سیمان در کشور به کاهش ۹۰ درصدی مصرف روزانه برق، تولید سیمان و عرضه آن به بازار کاهش یافت و این موضوع قیمت آن را به شدت افزایش داد به طوری که قیمت هر پاکت سیمان از ۳۳ هزار تومان به بیش از ۹۰ هزار تومان رسید.

اما اکنون بعد از گذشت چند روز و پیگیری مسوولان برای کاهش قیمت سیمان، نرخ این کالا روند کاهشی یافته و به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد، قیمت هر پاکت سیمان خاکستری در بازار به ۵۵ هزار تومان و هر پاک سیمان سفید به ۶۰ هزار تومان رسیده است.

غلامرضا سلطانی گفت: علت کاهش قیمت سیمان از یک سو به افزایش سطح عرضه واحد‌های تولیدی و از سوی دیگر به کاهش تقاضا در بازار مصرف برای این کالا بازمی گردد.

وی اظهار داشت: علت کاهش تقاضا برای خرید سیمان را می‌توان رکود شدید صنعت ساختمان و همچنین شیوع کرونا و افت کار در فعالیت‌های مرتبط با حوزه ساخت و ساز دانست.

کارشناس مسوول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت سیمان در هفته نخست مردادماه هر پاکت حدود ۳۳ هزار تومان بود که در هفته دوم این ماه به ۶۰ هزار تومان و در هفته سوم به ۹۰ هزار تومان رسید.

عباس اخوان افزود: با اجبار کارخانجات سیمان به افزایش سطح عرضه این محصول در بازار، قیمت این کالا در اواخر هفته سوم مردادماه روند کاهشی یافت و اکنون قیمت هر پاکت سیمان سفید ۶۰ هزار تومان و قیمت هر پاکت سیمان خاکستری ۵۵ هزار تومان است.

وی بیان کرد: پیش از این قیمت سیمان در ستاد تنظیم بازار مصوب شده بود، اما اخیرا ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آن را از قیمت مصوب خارج و میزان عرضه و تقاضا در بازار را پایه تعیین نرخ برای این کالا قرار داده اند.

وی با اشاره به تشدید نظارت بر تولید و عرضه سیمان در پی افزایش قیمت آن در بازار گفت: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بخش بازرسی را موظف کرده که نسبت به حضور فیزیکی بازرسان در کارخانجات اقدام کنند.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: براساس ابلاغیه جدید وزارتخانه، پس از اینکه تولیدات سیمان کارخانجات به طور کامل وارد بورس شد، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت آن خواهد بود.

زهرا سپهری افزود: بورس باید تقاضای پذیرش ۱۰۰ درصد تولیدات همه واحد‌های تولید کننده سیمان در کشور را داشته باشد، در غیر این صورت سیمان در بازار دوقیمتی خواهد شد لذا تا زمانی که کل تولیدات سیمان وارد بورس نشود، نمی‌توان عرضه و تقاضا را ملاکی برای تعیین قیمت سیمان دانست.

وی بیان کرد: اخیرا برای کنترل قیمت سیمان و نظارت بر نحوه توزیع آن، با دستوری که معاونان وزارت صمت داده اند، فقط کمیته توزیع سیمان خراسان رضوی با دستور استاندار و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌تواند سیمان مورد نیاز پروژه‌های عمرانی و سایر پروژه‌ها را تامین کند که این تصمیم باعث کوتاه شدن دست سودجویان و دلالان از سیمان و تعادل قیمت آن در بازار شد.

رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک ذخیره کلینکر موجود در کارخانه‌های سیمان استان ۷۰۰ هزار تن است که می‌تواند نیاز ۲۰ روز تولید واحد‌های سیمان را تامین کند.

وی بیان کرد: با ابلاغیه جدید وزارت نیرو مبنی بر اینکه واحد‌های تولیدی سیمان می‌توانند با ۳۰ درصد دیماند مصرفی برق در ۲۴ ساعت و ۶۰ درصد دیماند مصرفی برق در شب به فعالیت خود ادامه دهند، ذخیره کلینکر واحد‌های سیمانی افزایش می‌یابد و به تبع آن قیمت این کالا در بازار متعادل شده و قیمت‌های کاذب آن از بین می‌رود.

سپهری همچنین با اشاره به قطعی گاز واحد‌های سیمان در پاییز گفت: از هم اکنون تمهیدات لازم برای تامین سوخت ذخیره واحد‌های تولیدی سیمان استان در توافق با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اندیشیده شده تا پس از قطع گاز، این واحد‌ها در تولید با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: مقرر شده است تا نیاز سوخت ذخیره واحد‌های سیمان را اعلام کنیم و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در سامانه ثبت کند و از هم اکنون سوختشان تامین شود تا از دو ماه آینده که با قطعی برق مواجه می‌شوند، با مشکل تولید مواجه نشوند.

هفت واحد تولید سیمان در خراسان رضوی فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده