تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۲۲۴۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه بعد از برگزاری مجامع

‌می‌متالز - با توجه به نرخ دلار و جریان پولی که ورود یا خروج می‌یابد از بازار، به نظر می‌رسد که قیمت سهام حداقل در کوتاه‌مدت برای اغلب شرکت‌ها کاهشی نخواهد بود. کارشناسان بر این باورند که بازار مانند ۳ یا ۴ ماه قبل نخواهد بود که قیمت شرکت‌ها از سیرنزولی ۳۰ یا ۴۰ درصدی برخوردار باشند. شرکت‌هایی که قیمت سهامشان گران بود و شرکت‌های با بنیاد قوی، طی ماه‌های گذشته از اصلاح خوبی برخوردار شدند.

به گزارش می‌متالز، در این میان سود شرکت‌ها افزایش یافت و این افزایش در سود، افت قیمت سهام را پوشش داد. به این معنا که خیلی قیمت سهام کاهشی نخواهد بود. طبق ارقام‌منتشره و محاسبات، در اکثریت صنایع بنیادی، شرکت‌های حاضر در صنایع بورسی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از سودآوری خوبی برخوردار بوده و همین عامل باعث ایجاد P به E پایین و جذابیت سرمایه گذاری در این صنایع خواهد شد. صنایعی مانند فلزات، شیمیایی، پالایشی‌ها و … از جذابیت لازم برای سرمایه گذاری برخوردار خواهند بود.

بر اساس قانون تجارت، شرکت‌های سهامی عام بعد از پایان سال مالی، موظف به برگزاری مجمع عمومی سالیانه و ارائه گزارش عملکرد اقدامات یک‌ساله خود هستند و باید در خصوص برخی امور شرکت از جمله میزان تقسیم سود تصمیم‌گیری کنند. در اکثر اوقات، بحث‌برانگیزترین بخش مجمع، تصمیم‌گیری درباره تقسیم سود است، به این دلیل که سهامداران برای دریافت بازده نقدی سرمایه‌گذاری خود (dividend gain)، پیشنهاد توزیع حداکثری سود را ارائه می‌کنند و در مقابل، مدیران شرکت‌ها برای جبران کمبود نقدینگی و جلوگیری از خروج منابع مالی، تمایلی به تقسیم سود ندارند.

وضعیت شرکت‌ها پس از مجامع بورسی

در مورد وضعیت شرکت‌ها پس از مجمع ذکر دو تا موضوع ضروری است. یکی P/E تی تی ام که حاصل جمع سود هر سهم در ۴ فصل گذشته است، کاهش خواهد یافت. با این توضییح که سود فصل بهار با ۳ فصل گذشته جمع می‌شود، در این میان با توجه به عدم برگزاری مجمع و تقسیم سود، در آخرین فصل، سهم از قیمت بالاتری برخوردار می‌شود.

به نقل از محمدهادی حمیدی، تحلیلگر بازار سرمایه پس از مجمع شرکت که سود تقسیم می‌کند قیمت تئوری سهم کاهش می‌یابد و به تبع آن P/E تی تی ام هم کاهش می‌یابد و جذابیت سهم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بحث P/E فوروارد شرکت نیز موضوع قابل توجهی است که سهامداران باید آن را مدنظر قرار دهند. تحلیلگر‌ها با توجه به سابقه شرکت در چند سال گذشته یک دیباگ ویتی تخمین می‌زنند و بر آن اساس سود مجامع را برای شرکت‌ها پیش بینی می‌کنند. محمود الهی فرد مدیرعامل کارگزاری سیولکس نیز معتقد است: در اکثریت صنایع بنیادی محور در بازار سرمایه، سود آوری این صنایع در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل مناسب بوده است و همین عامل باعث ایجاد پی بر ایی پایین و جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنایع می‌گردد. صنایعی مانند فلزاتی‌ها، صنایع شیمیایی، پالایشی‌ها و… از جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری برخوردار خواهند بود.

با توجه به برگزاری مجمع عادی سالیانه اغلب شرکت‌ها و به تبع آن مشخص شدن قیمت تئوریک آن‌ها، پیش بینی سود سود هر سهم برای ۴ فصل آینده این شرکت‌ها برای تحلیل گران به راحتی قابل پیش بینی است. در این میان ذکر این نکته ضروری است که در پی کاهش قیمت تئوریک سهام شرکت‌ها پس از مجمع عادی سالیانه به دلیل سود تقسیمی، p/e فوروارد از جذابیت برخوردار می‌شود. در این میان احمد نفیسی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ارشک برنامه وزارت صنعت و معدن را مورد اشاره قرار می‌دهد که به موجب آن سود‌ها در شرکت‌های معدنی و فولادی باقی بماند تا این منابع مالی صرف اجرای طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها شود. در واقع شرکت‌های فولادی و فلزات اساسی طی سه سال گذشته در پی اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود، تقریباً تنها ۳۰ درصد از سود خود را تقسیم کردند و ۷۰ درصد دیگر از سود در شرکت‌ها باقی‌ماند تا صرف اجرای طرح‌های توسعه این شرکت‌ها شود.

نسبت P بر E در بخش صنایع

بنا به گفته حمیدی؛ در صنایع مختلف p/e‌های جذابی داریم. در صنعت پتروشیمی نماد‌های خیلی خوبی هستند که p/e فوروارد آن‌ها جذاب و برای سرمایه‌گذاری مناسب است. ازجمله این نماد‌ها می‌توان به نماد‌های بوعلی، نوری و شاراک اشاره کرد. به‌طورکلی اوره‌ای‌ها مانند شپدیس و یا جم پیلن که ارزنده هستند.

در گروه فلزی می‌توان به نماد‌های فولاد، هرمز، فملی و فایرا اشاره کرد. این نماد‌ها p/e فوروارد جذابی دارند. در گروه معدنی نماد‌های کچاد، کگل و کاما را می‌توان مورد اشاره قرار داد. این‌ها شرکت‌های جذابی هستند که ارزندگی بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. شرکت‌های فعال در صنعت تایر سازی امسال و سال‌های آینده حرف زیادی برای گفتن دارند. در واقع اغلب این شرکت‌ها دارای طرح‌های توسعه هستند. با توجه به الزام شرکت‌های سیمانی مبنی بر عرضه محصولات داخلی این صنعت در بورس کالا، در بورس کالا قیمت‌های خوبی شناسایی‌شده است، شرکت‌ها نرخ‌های خوبی را عرضه کردند و متقاضی هم وجود داشته  اغلب با ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از نرخ فروش ماه گذشته خود در نهایت سبب شده تا در پی وجود تقاضا، محصولات سیمانی به فروش رسند. حمیدی این موضوع را به حاشیه پایین سود شرکت‌های سیمانی نسبت می‌دهد، به گونه‌ای که با افزایش مبلغ فروش سود آن‌ها هم افزایش می‌یابد. بر این اساس است که این تحلیل گر بازار سرمایه صنعت سیمان را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌داند.

قیمت سهام

با توجه به نرخ دلار و جریان پولی که ورود یا خروج می‌یابد از بازار، به نظر می‌رسد که قیمت سهام حداقل در کوتاه‌مدت برای اغلب شرکت‌ها کاهشی نخواهد بود. کارشناسان بر این باورند که بازار مانند ۳ یا ۴ ماه قبل نخواهد بود که قیمت شرکت‌ها از سیرنزولی ۳۰ یا ۴۰ درصدی برخوردار باشند. شرکت‌هایی که قیمت سهامشان گران بود و شرکت‌های با بنیاد قوی، طی ماه‌های گذشته از اصلاح خوبی برخوردار شدند. اما در این میان سود شرکت‌ها افزایش یافت و این افزایش در سود، افت قیمت سهام را پوشش داد. به این معنا که خیلی قیمت سهام کاهشی نخواهد بود. اما ازاین‌جهت که این قیمت‌ها افزایش یابد یا خیر، بستگی به رشد دلار و گزارش‌های ماهانه‌ای ارسالی شرکت‌ها دارد. در حال حاضر مسئله برق نیز ممکن است باعث شود گزارش تیرماه شرکت‌ها نسبت به گزارش خردادماه کمی ضعیف‌تر باشد. این در شرایطی است که بنا به گفته حمیدی، بحث نرخ ارز به‌صورت مستقیم در سودآوری شرکت‌ها تأثیرگذار است به‌خصوص شرکت‌های صادرات محور. به طور قطع با افزایش نرخ ارز، سودآوری شرکت‌ها از دو منظر افزایش می‌یابد. فروش موضوع دیگر مورد اشاره حمیدی بود با این توضییح که نرخ برابری ارز در قیمت محصولات ضرب می‌شود و مبلغ فروش افزایش می‌یابد.

با توجه به نرخ دلاری موجود در بازار سرمایه، قیمت‌های جهانی، برگزاری مجامع و انتشارگزارشات ۳ ماهه توسط شرکت‌ها، بسیاری خیلی از صنایع و به تبع آن بسیاری از شرکت‌ها ارزنده هستند. این در حالی است که به اعتقاد حمیدی، تحلیلگران نرخ برابری دلار به ریال را ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان در نظر گرفته‌اند. اگر این عدد به ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان افزایش یابد حدود ۲۰ درصد افزایش در سود شرکت‌ها خواهیم داشت در این راستا p/e جذاب‌تر می‌تواند تقاضا و نقدینگی رو به سمت بازار سرمایه روانه کند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده