تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۲۳۷۱۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کاهش ارزش سهام تولیدکنندگان معدنی دنیا در پی عقبگرد بهای کامودیتی‌ها

سونامی بورسی در شرکت‌های معدنی

‌می‌متالز - مجموع ارزش بازاری ۵۰ تولیدکننده برتر معدنی در دنیا در سه ماهه منتهی به روز پایانی سپتامبر امسال به ۱.۳ تریلیون دلار رسید که این رقم حدود ۱۳.۸ درصد کمتر از ارزش بازاری این شرکت‌ها در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ بود.

به گزارش می‌متالز، ارزش بازاری بزرگ‌ترین معدن‌کاران دنیا با محوریت تولیدکنندگان سنگ‌آهن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی کاهشی محسوس داشت. مجموع ارزش بازاری ۵۰ تولیدکننده برتر معدنی در دنیا در سه ماهه منتهی به روز پایانی سپتامبر امسال به ۱.۳ تریلیون دلار رسید که این رقم حدود ۱۳.۸ درصد کمتر از ارزش بازاری این شرکت‌ها در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ بود.

عقبگرد ارزش بازار (Market Cap) این شرکت‌ها عمدتا ناشی از تضعیف تقاضا و سقوط بهای مواد معدنی تولیدی آن‌ها بود. نرخ سنگ‌آهن و مس ظرف سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی از رکورد‌های تاریخی قیمت خود فاصله گرفت و این موضوع زمینه عقبگرد ارزش شرکت‌های معدنی در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی را فراهم کرد. با توجه به استمرار روند تضعیف نرخ مواد معدنی در هفته‌های پایانی سال جاری میلادی احتمال افت بیشتر ارزش شرکت‌های معدنی در سه‌ماهه پایانی سال وجود دارد.

در میان بزرگترین معدنکاران دنیا شرکت BHP با ارزش بازاری ۱۳۷.۷ میلیارد دلار در پایان ماه سپتامبر امسال در رتبه اول با ارزش‌ترین شرکت معدنی دنیا قرار دارد. البته ارزش بازار این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به سه‌ماهه دوم سال کاهشی ۱۶.۹ درصدی داشته است. این شرکت استرالیایی در زمینه استخراج و فرآوری سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، تولید و فروش فلزاتی از جمله فولاد، آلومینیوم و... و البته عرضه فرآورده‌های نفتی فعالیت دارد.

جهش بهای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی زمینه افزایش درآمد و در نتیجه رشد ارزش این شرکت را در بازار‌های مالی دنیا فراهم کرد؛ در این شرایط بهای سنگ‌آهن در روز‌های پایانی جولای امسال وارد مسیر کاهش نرخ شد که این سقوط قیمتی همچنان ادامه دارد. در عین حال اقدامات دولت چین به‌منظور افزایش تولید زغال‌سنگ نیز تواسنت بهای زغال‌سنگ را در بازار‌های چین و به تبع دنیا کاهشی کند و از این منظر نیز بی‌اچ‌پی با کاهش درآمد‌های عملیاتی روبرو شد. کافت درآمد‌های عملیاتی این شرکت معدنی و احتمال استمرار این وضعیت در ماه‌های آینده باعث شد تا ارزش این شرکت در بازار‌های مالی دنیا کاهش داشته باشد.

ریوتینو دیگر تولیدکننده بزرگ معدنی استرالیایی است که در ۳ ماهه سوم سال جاری میلادی با کاهش ۱۷.۵ درصد ارزش بازار خود روبرو شده است. میزان ارزش بازار این شرکت در روز پایانی سپتامبر به ۱۱۷.۴ میلیارد دلار رسیده است.

واله به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در برزیل و یکی از تامین‌کنندگان اصلی سنگ‌آهن چینی‌ها نیز در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۱۸.۳ درصد از ارزش بازاری خود در بازار‌های مالی دنیا از دست داد و ارزش بازار آن در روز پایانی سپتامبر به ۷۰.۶ میلیارد دلار رسید.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده