تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۳۷۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چالش صادرکنندگان ایرانی در جهان چیست؟ / قطعی گاز بر بورس تاثیرگذار است؟

‌می‌متالز - یک تحلیلگر بازار کامودیتی‌ها گفت: متاسفانه دستورالعمل و قوانین خلق الساعه علاوه بر مشکل انرژی، ضربه‌های بسیار مهلکی بر مزیت رقابتی این صنعت وارد کرده است.

به گزارش می‌متالز، ۲عامل ارزانی انرژی و مواد اولیه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ مهمترین مزیت‌هایی است که برای چشم انداز صادراتی در بخش معدن و صنایع معدنی تدوین شده است.

مائده مزینانی، تحلیلگر بازار معدن و صنایع معدنی با اشاره به شرایط بازار جهانی فولاد اظهار کرد: روز به روز شرایط رقابت برای صنایع معدنی و فولادی سخت‌تر می‌شود. در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران، تمرکز سیاست‌ها بر مزیت دسترسی آسان به سنگ آهن ارزان و منابع انرژی ارزان است؛ هر ۲ این مزیت‌ها اکنون در حال از بین رفتن است.


پارامتر‌های مهم خریدران خارجی فولاد ایران


مزینانی با بیان اینکه قطعی گاز و برق صنایع مشکلات بسیاری برای فولادی‌ها و معدنی‌ها ایجاد کرده، گفت: به دلیل سردی هوا توزیع گاز شرکت‌های فولادی قطع شده است. پیش‌تر نیز در تابستان صنایع به دلیل اخلال در جریان برق مجبور شدند تولید خود را کاهش دهند.
وی افزود: ۳ پارامتر مهم برای خریدران خارجی فولاد ایران حضور مستمر، قابل برنامه‌ریزی و پیش‌بینی عرضه محصولات در بازار است. متاسفانه دستورالعمل و قوانین خلق الساعه علاوه بر مشکل انرژی، ضربه‌های بسیار مهلکی به بدنه اصلی مزیت رقابتی این صنعت وارد کرده است و شرایط را برای حضور مستمر شرکت‌های فولادی در بازار جهانی دشوار می‌کند.


محدودیت‌های گاز صنایع چه تاثیری بر سودآوری سهام شرکت‌های معدنی و فولادی دارد؟


این کارشناس معدن و صنایع معدنی در پاسخ به این پرسش که محدودیت‌های گاز صنایع چه تاثیری بر سودآوری سهام شرکت‌های معدنی و فولادی دارد، گفت: اینکه چه میزان از هزینه‌های تمام شده شرکت‌های فولادی را انرژی در بر می‌گیرد، در سودآوری شرکت‌ها تاثیر دارد. صورت‌های مالی برخی شرکت‌ها نشان می‌دهد، انرژی درصد بالایی از قیمت تمام شده شرکت‌ها را شامل نمی‌شود.
وی بیان کرد: میزان عرضه فولاد ایران با قیمت‌های رقابتی آن هم در زمانی که فولاد سازان ما با شرایط تحریمی و نابرابر با سایر رقبا قرار ندارند شرایط صادرات را با چالش مواجه می‌کنند.

دشواری یافتن مشتری در شرایط تحریم


مزینانی افزود: مهمترین مساله این است که در بازار جهانی خریداران به حضور مستمر شرکت‌های تامین کننده حساس هستند و یافتن مشتری جدید برای فولادساز ایرانی در شرایط تحریم کار بسیار دشواری است. وقتی خریداران در مورد زمان تحویل کالا مطمئن نباشند، استقبال از کالای ایرانی کمتر می‌شود. تجربه قطعی برق در تابستان باعث شد بسیاری از شرکت‌های ایرانی نتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
وی بیان کرد: اولویت بازار داخلی بر بازار جهانی، فشار را بر تولیدکننده ایرانی ایجاد کرده است. این اولویت بندی باعث می‌شود زمانی که عرضه محصولات در بازار جهانی ارز آور است، به دلیل عدم دسترسی به انرژی منابع ارزی را از دست بدهیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده