تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۴۷۱
کد خبر: ۲۳۶۷۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست خبری مطرح شد:

«تجلی» با بررسی شرایط و احتیاط وارد فرابورس شد/ سهامداران نگران نباشند

‌می‌متالز - در ادامه نشست خبری پذیره نویسی سهام شرکت تجلی در فرابورس پرسش و پاسخ از سوی خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، «امیر حسین نادری» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در بخش پرسش و پاسخ به خبرنگاران درباره میزان استقبال مردم از سهام «تجلی» گفت: همه به خاطر داریم در بازار سرمایه مدیران شرکت‌ها سود واقعی را اعلام می‌کردند، اما اتفاقی که این‌بار رخ داد آن بود که مدیران به تعهد خود رسیده بودند، اما فضای کسب‌و کار به سمتی رفت که مردم از آن خارج می‌شدند. به هر حال بورس نماد وضعیت اقتصادی کشور است.

وی گفت: بسیاری از مسائل در خارج از بورس است، اما در حال حاضر شرکت‌ها یک قانونمندی مشخصی دارند و بورس نظارت دارد و شرکت‌ها به موضوعی که اعلام می‌کنند می‌رسند.

نادری گفت: شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» باید با ۱۰ برابر این سرمایه وارد می‌شد، اما به واسطه بحث احتیاط شرایط را بررسی و بعید است مشکلی در این زمینه داشته باشیم. خوشبختانه سهام‌های معدنی خوشنام‌ترین سهام‌ها در بازار سرمایه هستند.

همچنین وی در پاسخ به «می متالز» نیز درباره زیرساخت‌ها بیان کرد: به عنوان مثال ما امروز در حوزه ریل با مشکل همراه هستیم، اما به واقع در هر کجایی که صنایع معدنی ایجاد شده آبادانی نیز در آنجا شکل گرفته است. در حوزه سرمایه‌گذاری تنها یک مشکل تحت عنوان بازار مطرح است اگر نیاز بازار باشد تمامی زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم.

نادری افزود: ما امروز بازار خوبی در حوزه صنایع معدنی داریم و باید طراحی پروژه‌ها به صورتی باشد که پول سهامداران به سود برسد و دولت نیز همراهی خواهد کرد.

مدیرعامل «ومعادن» اضافه کرد: در حوزه آب بیش از ۱۰ سال است هشدار داده می‌شود. ما در بخش معدن و صنایع معدنی موظف هستیم در این وضعیت شرایطی را فراهم کنیم که پروژه‌ها اقتصادی باشد.

وی درباره قیمت سنگ آهن گفت: برای ما که قیمت ۱۵ دلار را دیده‌ایم قیمت ۵۵ دلار که پیش‌بینی می‌شود قیمت خوبی خواهد بود.

نادری همچنین بیان کرد: ترکیب دست چین شده برای سهامداران «تجلی» نگرانی‌ها را از بین می‌برد. از سویی دیگر در پساکرونا شرایط بازار کامودیتی‌ها بسیار خوب خواهد بود.

وی درباره «تجلی» اظهار کرد: ما پروژه‌هایی که درصد پیشرفت بالایی داشتند را معرفی کردیم در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری برای آن کم است.

ساخت ممبران انتقال آب را کم هزینه می‌کند

«ناصر تقی‌زاده» نیز درباره قیمت‌ها گفت: ما همیشه سودده بوده‌ایم و در مقاطعی سوددهی بالا و در زمانی کم خواهد بود اگر حساسیت بالا باشد نمی‌توان فعالیت داشت و از فرصت‌ها استفاده کرد.

وی درباره انتقال آب نیز گفت: ما امروز در یزد برای تولید از آب خلیج فارس استفاده می‌کنیم و از چاه‌ها تنها در مواقع ضروری استفاده می‌شود.

تقی‌زاده اظهار کرد: باید پروژه‌های انتقال داخلی آب نیز به سرعت اجرایی شود و ما نیز در این امر ملی مشارکت جدی و فعال خواهیم داشت.

مدیرعامل چادرملو بیان کرد: به دنبال حضور در بخش فولاد‌های آلیاژی بوده و در آینده نزدیک به سمت بخش‌هایی خواهیم رفت که ارزش افزوده بیشتری دارد، زیرا ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و در پروژه‌هایی که سودده باشد، سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

تقی‌زاده بیان کرد: امروز برای ساخت ممبران با همراهی شرکت‌های روسی و چینی وارد مذاکره شده و با ساخت این قطعه می‌توان هزینه انتقال آب را اقتصادی کرد. طی یک سال و نیم آینده این تکنولوژی وارد ایران شده از واردات آن بی‌نیاز می‌شویم.

مدیرعامل چادرملو گفت: امیدواریم طرح انتقال آب تا چهارسال آینده به نتیجه برسد. وی گفت: در این زمینه با دانشگاه امیرکبیر همکاری‌هایی داشتیم تا با تفاهم‌نامه منعقد شده روش‌های کار ما را رصد کنند. دانشگاه باید به داخل صنعت آمده و صنعت باید پذیرای آن باشد.

تقی‌زاده درباره فولاد سرمد ابرکوه گفت: عملیات اجرایی آغاز و امیدوار هستیم تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین تا دو هفته دیگر پیمانکاران پروژه آهن اسفنجی نیز مشخص می‌شود. با توجه به حضور چادرملو می‌توان تضمین کرد که این سهام سودده خواهد بود.

تجلی سهامی ۱۰۵ تومانی

علی اکبری مدیرعامل «تجلی» نیز درباره ایده این شرکت گفت: کشور‌های مطرح دارای شرکت‌هایی هستند که ایده‌هایی را پرورش داده و با تایید نهاد مالی این ایده را به مرحله اجرا می‌برند، اما این شرکت‌ها ریسک بالایی دارند، اما تجلی پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی مناسب را در اختیار دارد و ۵ پروژه یاد شده حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیازمند سرمایه‌گذاری است که ۴ هزار میلیارد تومان آن را تجلی پرداخت می‌کند.

وی همچنین گفت: سهام شرکت «تجلی» ۱۰۵ تومان است، اما یک سال است که پروژه‌ها در حال انجام هستند و این زمان را در محاسبات نیاورده‌ایم. همچنین این سهام را با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان عرضه می‌کنیم.

علی‌اکبری تصریح کرد: این سهم خواهان زیاد دارد و در بدترین حالت ممکن بازار از ۱۰۰ تومان کمتر نخواهد بود.

وی افزود: افزایش سرمایه ما از یک میلیارد به یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

علی‌اکبری درباره سود گفت: تمام دارایی‌های شرکتت در پروژه‌ها قرار دارد و از دارایی موجود برای حضور در بازار‌های بورس استفاده می‌کند در نتیجه به هر میزان درصد پروژه‌ها بیشتر شود سهامداران می‌توانند از افزایش نرخ منتفع شوند. همچنین ۱۵ درصد سهام باقیمانده دوم آذر ماه عرضه می‌شود.

وی گفت: افزایش سرمایه بعدی در ۶ ماهه اول سال آینده می‌تواند انجام شود.

علی‌اکبری اظهار کرد: ۸۵ درصد سهام وجوه آن تامین و ۱۵ درصد آن در آذر عرضه می‌شود و بلافاصله و حدود ۲ هفته به ثبت می‌رسد.

کوهبنان در دست انجام است

«امین صفری» معاون معدنی «ومعادن» درباره پروژه کوهبنان اعلام کرد: در حال حفاری بوده و اقدامات اجرایی می‌شود و اگر به نتیجه برسد برای حوزه سرب و روی اتفاق خوبی خواهد بود. سهامداران این پروژه «ومعادن» و «صبانور» هستند.

گزارش از «می متالز»

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده