تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۴۶۵۳۴
سرویس خبر : انرژی

آخرین وضعیت انتقال آب از خلیج فارس به مشهد

‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن گفت: مطالعات اجرایی اولین قطعه طرح انتقال آب از خلیج فارس به مشهد از بخش ملک آباد تا تربت حیدریه انجام شد.

به گزارش می‌متالز، مدیر عامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن و مجری طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد می‌گوید: مسیریابی خط لوله این طرح انجام شده و مطالعات عملیاتی نیز در بخش‌های مختلف این مسیر در حال انجام است. طول مسیر خط انتقال آب خلیج‌فارس به مشهد هزار و ۲۷۵ کیلومتر و در ۱۴ جبهه کاری تعریف شده است.

به گفته اسدی طبق توافق‌های انجام شده مطالعات و عملیات اجرایی این طرح از سمت مشهد آغاز شده است. مطالعات اجرایی اولین قطعه این مسیر به مسافت ۱۲۰ کیلومتر از روستای «شریف‌آباد» بخش ملک‌آباد، شهرستان مشهد تا تربت‌حیدریه انجام شده و با استقرار کارگاه‌ها، مسیر سازی برای عملیات اجرایی این قطعه و بحث تملک‌های مورد نیاز در مسیر نیز در حال انجام است.


او می‌گوید: در مرحله بعد قطعه حدفاصل «قائن» تا «صنایع سنگان خواف» به‌صورت آنتنی انجام خواهد شد. خط اصلی لوله انتقال آب خلیج‌فارس از بندرعباس به مس سرچشمه، سپس به خراسان جنوبی می‌رود و نقطه ورودی این خط لوله به استان خراسان رضوی شهرستان قائن خواهد بود و در ادامه این خط به مشهد می‌رسد.


طرح انتقال آب از خلیج فارس به مشهد به قطعات ۱۰۰ کیلومتری تقسیم شده است


به گفته مدیر عامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد به قطعات ۱۰۰ کیلومتری تقسیم شده است و هر قطعه‌ای مطالعات و تملک آن به اتمام برسد عملیات لوله‌گذاری آن نیز اجرایی می‌شود. از کل مسیر ۱۲۷۵ کیلومتری حدفاصل بندرعباس تا مس سرچشمه به طول ۴۸۰ کیلومتر تملک شده و عملیات لوله‌گذاری انجام شده است.

اسدی می‌گوید: از ادامه حدفاصل مس سرچشمه تا مشهد (۷۹۵ کیلومتر) هنوز هیچ تملکی انجام نشده البته ۹۰ درصد اراضی مورد نیاز تملک متعلق به منابع طبیعی است که هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.


اختصاص ۱۲۰ میلیون مترمکعب به خراسان رضوی


او از اختصاص ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال به خراسان رضوی خبر می‌دهد که ۵۰ میلیون مترمکعب آن در اختیار صنایع سنگان خواف قرار خواهد گرفت و ۷۰ میلیون مترمکعب دیگر به دیگر صنایع استان خواهد رسید.

مجری طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد می‌گوید: در دولت جدید بحث تأمین آب شرب از خطوط انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان نیز مورد تأکید قرار گرفته است و ما نیز در نظر داریم بخشی از آبی را که در این طرح‌ها منتقل می‌شود به‌عنوان آب شرب مورد بهره‌برداری قرار دهیم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان دولت سیزدهم یعنی سال ۱۴۰۴ آب خلیج‌فارس به مشهد خواهد رسید.

به گفته اسدی قیمت تمام شده هر مترمکعب آب شهرسازی شده دریای خلیج‌فارس برای صنایع استان را ۲.۶ یورو برآورد می‌شود و این آب برای صنایع به خصوص فولاد بسیار اقتصادی است. برای بخش شرب نیز سعی می‌کنیم این هزینه را بهینه کنیم و دولت در بودجه سنواتی باید هزینه‌های آن را در نظر بگیرد و خریداری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده