به گزارش میمتالز، دکتر قناعت در برنامه زنده تلویزیونی انقلاب مردم به تشریح اقداماتی پرداخت که در راستای تسریع در روند اجرای پروژه راه آهن در دستور کار است و تأکید کرد: پروژه راه آهن چابهار- سرخس که از مسیر خراسان جنوبی میگذرد، یک کریدور راهبردی است که دریای عمان را به کشورهای آسیای میانه متصل میکند و به ویژه برای هندیها که در چابهار سرمایه گذاری کرده اند، خیلی مهم است.
وی با اشاره به جایگاه ویژه راه آهن در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، خاطرنشان کرد: طول مسیر راه آهن بیرجند- قاین- یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده برای اجرای آن در قالب ۱۰ درصد سهم وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد سهم پیمانکار و ۷۰ درصد نیز سهم کنسرسیوم بانکی و از محل منابع صندوق توسعه ملی با تضمین وزارت راه و شهرسازی تأمین میشود.
به گفته وی؛ این کنسرسیوم به سرگروهی بانک رفاه و با حضور بانکهای ملی، ملت، تجارات، ایران زمین و خاورمیانه تشکیل شده است.
استاندار تصریح نمود: از آن جایی که بانکها تضمین وزارت راه و شهرسازی را قبول نکردند، پیگیریهایی صورت گرفت و ضمانت به سازمان برنامه و بودجه کشور منتقل شد.
دکتر قناعت، رقم بالای اعتبار، نپذیرفتن تضمین وزارت راه و شهرسازی و ریسک نپذیری بانکها را علل طولانی شدن پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: با مراجعه به تک تک بانکهای عضو کنسرسیوم، رقم عاملیت شان را به دو برابر افزایش دادیم که در این زمینه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز همراهی خوبی داشتند.
وی ادامه داد: با مساعدت صندوق توسعه ملی، شرایط پیمانکار نیز تسهیل شد، لذا تجهیز کارگاه صورت گرفته و کار در حال اجراست.
استاندار به پیشنهاد جدید سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین اعتبارات پروژه از محل تهاترهای نفت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد خوبی است، اما برای ما که این راه را پیش آمده ایم، طی کردن این مسیر جدید، به معنای از دست دادن فرصت است.
دکتر قناعت افزود: در همین راستا پیگیریهایی صورت گرفت و وزیر راه و شهرسازی هم طی مکاتبهای به معاون اول رئیس جمهور اعلام موضع کرده که کار به همان روال قبل ادامه یابد.
وی در ادامه از دو راهکار اساسی برای جبران کم آبی استان گفت و متذکر شد: انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان، دو راه اساسی برای تأمین نیاز آبی استان است.
به گفته وی؛ در بحث انتقال آب خلیج فارس، بخشی از کار انجام شده و خطوط انتقال آب به طول ۴۵۰ کیلومتر از استان هرمزگان به سه راهی چشمه رسیده و از این به بعد سه خط میشود که خط دوم آن به کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی میرود.
استاندار گفت: طول مسیر هرمزگان تا خراسان رضوی هزار و ۵۵۰ کیلومتر است که اجرای آن ۴۷ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
دکتر قناعت ادامه داد: فراخوان جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه صورت گرفته، مجوزهای زیست محیطی، پدافند غیر عامل، تخصیصها و... نیز اخذ شده و طرح انتقال آب، مرحله به مرحله در حال اجراست.
وی افزود: زمان بهره برداری از این پروژه، پایان ۱۴۰۴ است و این دوره ۵ ساله پتانسیل اشتغال زایی برای ۳۰ هزار نفر دارد.
استاندار از پروژه انتقال آب دریای عمان هم گفت و تأکید کرد: این پروژه از مکران تا زاهدان و زابل، مصوبه هیات وزیران را دارد لذا ما پیگیر هستیم که خطی هم از زابل به نهبندان و بعد هم سربیشه و بیرجند تعریف شود.
دکتر قناعت متذکر شد: دریای عمان، چون به آبهای آزاد راه دارد، مشکلات زیست محیطی نخواهد داشت لذا منبع بهتری برای تأمین آب استان است.