تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۴۶۲۲۰
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد؛

توسعه بندر چابهار با اتصال راه آهن/ بندر چابهار نیازمند نگاه ویژه در تخصیص سهمیه کالا‌های اساسی

‌می‌متالز - مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با سرمایه گذاری عظیم و ظرفیت‌های مناسب بوجود آمده در بندر چابهار، این بندر می‌تواند به عنوان مبدا ورود مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز مراکز مصرف و صنایع شرق کشور عمل کند.

به گزارش می‌متالز، بهروز آقایی افزود: بندر چابهار همچنین می‌تواند در واردات کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی و مواد اولیه مصرفی و تولیدی کارخانه‌ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد استان‌های شرقی و مرکزی کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: این بندر همچنین می‌تواند سبب تسهیل صادرات مواد معدنی و تولیدات صنایع تولیدی و تبدیلی کشور شود. از این رو نیازمند نگاه ویژه دولت در تخصیص سهمیه کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی به میزان ۵۰ درصد، اعطای معافیت ۲۵ درصدی در سود بازرگانی ۵ گروه کالایی پرتکرار، تخفیف ۲۵ درصدی در تعرفه‌های صادراتی به مواد معدنی به میزان حداقل ۱۵ درصد به مدت ۳ سال و درکنار آن تکمیل زیرساخت‌های مواصلاتی به بندر است.

وی با بیان اینکه تکمیل و اتصال راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد می‌تواند مهمترین اولویت دولت در جهت رونق و توسعه بندر چابهار باشد، خاطرنشان کرد: این مساله می‌تواند در جذب ترافیک به بندر و در نتیجه توسعه بندر و منطقه شرق کشور به ویژه استان محروم سیستان و بلوچستان سهم به سزایی داشته باشد.

آقایی افزود: متصل نبودن بندر به راه آهن سراسری کشور و متناسب نبودن حمل و نقل جاده‌ای با رشد عملکرد تخلیه و بارگیری و توسعه زیرساخت‌های بندری از جمله مهمترین موانع و محدودیت‌ها در مسیر بهره برداری بهتر از بندر به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اعطای مشوق‌های گوناگون به کامیون داران و شرکت‌های حمل و نقلی و رفع یا کاهش عوارض جاده‌ای می‌تواند زمینه ساز توسعه حمل و نقل جاده‌ای باشد. از دیگر محدودیت‌های عمده پیش روی بندر چابهار می‌توان به ناهماهنگی دستگاه‌های نظارتی مختلف و برداشت نادرست از قوانین و مقررات و در نتیجه بروکراسی اداری دست و پاگیر در ترخیص کالا‌ها اشاره کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در جهت ارتقای بندر چابهار، گفت: هم اکنون زیرساخت‌های زیربنایی و تأسیسات بسیار مطلوبی در زون‌های مختلف بندری برای جذب و کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری انجام شده است تا بتوان با ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در زون‌های مختلف از جمله صنعتی، نفتی و معدنی، زمینه‌های جذب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی را فراهم کرد.

وی گفت: تاکنون درخواست‌های مختلف سرمایه گذاری در زمینه احداث انبار و صنایع به صورت بلندمدت و روش BOT به بندر ارسال شده و به تصویب رسیده است که بسیاری از این طرح‌ها پیشرفت زیادی داشته و توانسته است زمینه جذب سرمایه گذاران عظیم بخش خصوصی در بندر را فراهم آورد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با ایجاد بستر لازم برای همکاری با بخش خصوصی، همواره این بخش را به عنوان سرمایه گذار زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری و مکمل سرمایه گذاری بخش دولتی شناخته است. از جمله‌ی این فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر می‌توان به طرح‌های مهم ترافیک کالا و جذب کشتی به بندر اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده