تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۷۱۹۸۴

نرخ جدید عوارض آزادراه‌ها به زودی اعلام می‌شود/ ایران ارزان‌ترین نرخ عوارض دنیا را دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان این‌که برای توسعه آزادراه‌ها چاره‌ای جز افزایش نرخ آزادراه‌ها نداریم، گفت: بانک‌ها چند سال است که حاضر به سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه نیستند.

به گزارش می‌متالز، خیرالله خادمی در نشست خبری با یادآوری این که سال گذشته در بخش‌های ریلی، جاده‌ای و آزادراهی فعالیت‌های خوبی صورت گرفت، اظهار کرد: در بخش ریلی ۱۴۲ کیلومتر ریل جدید ساخته شده و امیدواریم طی هفته‌های آینده بخش اول راه‌آهن زاهدان-چابهار (زاهدان-خاش) به طول ۱۵۴ کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه داد: در مدت یاد شده ۱۲۹ کیلومتر آزادراه ساخته شده است. در بخش بزرگراهی حدود ۵۰۰ کیلومتر در کشور ساخته شده است.

وی با اشاره به این‌که ۲۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد جاری در بخش توسعه ریل، راه اصلی و آزادراه‌ها با پیمانکاران داریم، گفت: برای یکسال آینده می‌توان با اقدامات بودجه‌ای نه‌چندان با مبالغ بالا را به بهره‌بردای برسانیم. ۵ پروژه ۵۶۱ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت داریم پیشرفت فیزیکی آن‌ها بالای ۷۵ درصد است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل راه‌آهن‌های میانه-تبریز، زاهدان-خاش، همدان-سنندج، رشت-کاسپین و میانه- اردبیل است که حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری این مسیر‌های ریلی مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: ۵ پروژه آزادراهی شیراز-اصفهان، منجیل-رودبار، منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال (پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد)، مراغه-هشتگرد (پیشرفت ۷۹ درصد) و تبریز-صوفیان (۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی) در برنامه یکسال آینده است که برای تکمیل این آزادراه‌ها ۵۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خادمی گفت: همچنین در برنامه داریم طی یکسال آینده ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را به بهر‌ه‌برداری برسانیم که برای این کار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در زمان حاضر ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم و ۳۳۰۰ کیلومتر قرارداد ریل جدید امضا شده است.

وی با اشاره به این‌که ۶۳۰۰ کیلومتر راه‌آهن را در دست مطالعه داریم، گفت: هم‌اکنون ۲۷۶۲ کیلومتر آزادراه در کشور داریم و ۱۰۳۸ کیلومتر آزادراه به صورت اشتراکی با سرمایه‌گذاران در حال پیگیری است. ۱۸۸۲ کیلومتر آزادراه هم در حال مطالعه داریم که به مرور به مناقصه می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که در برنامه داریم که بزرگراه‌های کشور را به ۳۵ هزار کیلومتر افزایش دهیم به افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها اشاره کرد و گفت: همه آزادراه‌های کشور مشارکتی هستند و اگر بخش خصوصی نیاید نمی‌توانیم آزادراه بسازیم. هم‌اکنون ۳۶ طرح آزادراهی در کشور داریم که در خیلی از آن‌ها کاری انجام نداده‌ایم.

ایران ارزان‌ترین نرخ عوارض آزادراهی را دارد

وی بیان کرد: متوسط افزایش عوارض آزادراه‌ها ۲۸ درصد در نظر گرفته بودیم که به برخی نرخ‌ها اعتراض شد. در آینده نزدیک بررسی‌های به پایان می‌رسد و نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌ها اعلام می‌شود. ضرر عدم افزایش نرخ عوارض متوجه توسعه زیرساخت‌های آزادراه‌ها می‌شود.

وی با یادآوری این‌که بانک‌ها چندین سال است که حاضر به سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه نیستند، افزود: کمترین نرخ عوارض آزادراهی دنیا مربوط به ایران است. در زمان حاضر عوارض تردد آزادراه‌ها در ترکیه ۱۰ برابر ایران است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده