تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۷۲۰۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورود بانک‌ها به عنوان ابر تامین کننده مالی کشور به حوزه دانش‌بنیان

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد با بیان اینکه کشور در سال‌های گذشته برای تامین مالی دانش بنیان مدل‌های مختلفی را امتحان کرده است، گفت: همیشه جای یک ابر بازیگر تامین کننده مالی در فضای دانش‌بنیان خالی بوده است.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان گفت: مجلس یازدهم هنوز به صورت رسمی شروع به فعالیت نکرده بود که در بهار سال ۱۳۹۹ جلسه‌ای تشکیل شد که در آن جمعی از نمایندگان حضور داشتند. زمینه شکل گیری قانون جهش تولید دانش‌بنیان از همان جلسه آغاز شد. پس از اینکه طرح وارد مجلس شد تغییراتی پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسید.

وجه مهمی از قانون مساله تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است. کشور در سال‌های گذشته برای تامین مالی این بخش مدل‌های مختلفی را امتحان کرده است، اما همیشه جای یک ابر بازیگر تامین مالی کشور در آن خالی بوده است. شبکه صنعت کشور بدون ایفای نقش بانک‌ها به این شکل امروزی در نمی‌آمد و بدون مشارکت شبکه بانکی توسعه بخش دانش‌بنیان نیز ممکن نیست. تسهیلات بانکی همیشه بوده است، اما نقشی که سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها می‌توانند داشته باشند است که صنایع بزرگ ما را به شکل امروزی رسانده است.

از این منظر امروز یک نقطه عطف است. البته شیوه‌های قبلی سرمایه‌گذاری بانک‌ها و عبرت‌های تلخی که در آن وجود داشته است باید مورد توجه قرار بگیرد. در قانون ذکر شده است که بانک‌ها پس از پنج سال باید از شرکت‌ها خارج شوند، اما این مساله نیاز به نظارت و دقت دارد. به نظر می‌رسد در موارد استراتژیک مشکلی وجود ندارد که بتوانیم ظرفیت‌های کشور را با استفاده از ظرفیت‌های بانکی ارتقا دهیم. نقشی نیز که شورای راهبری دانش‌بنیان‌ها در این حوزه دارد بسیار مهم است. وقتی این سوال مطرح می‌شود که چگونه قرار است بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل شوند باید نقش شورای راهبری پر رنگ باشد. شورا نقش ویژه‌ای در تعیین پروژه خواهد داشت و باید مواردی در اولویت قرار بگیرند که امکان رقابت در سطح غرب آسیا را برای ما فراهم کند.

رفع مشکل تامین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت شبکه بانکی/ باید به سراغ تشکیل برج‌های فناوری حرکت کنیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در این مراسم گفت: مشکل بزرگی که در این سال‌ها با آن مواجه بودیم سرمایه گذاری است. در این سال‌ها لغات زیادی به اکوسیستم سرمایه‌گذاری وارد شد. زمانی که بحث صندوق‌های سرمایه گذاری خطر پذیر مطرح شد کسی به سراغ آن نمی‌آمد و به سبب منبع سرمایه‌گذاری بانک‌ها جلوی سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها گرفته شد.

در نتیجه این بحث یکی از مباحث جدی ما بوده است. در خواست ما این است که بانک‌ها به صورت جدی روی این موضوع وقت بگذارند. ما به دنبال پروژه‌های فناوری در حوزه ساختمان هستیم. اینکه شما در پروژه‌های سرمایه‌گذاری باید بدانید که چه افرادی در دانشگاه‌ها حضور دارند. در دانشگاهی مانند دانشگاه شریف ۷۰۰ شرکت وجود دارد که همگی نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. برج‌های فناوری سبب خواهد شد تا پیدا کردن استعداد راحت‌تر باشد.

وی افزود: ساختار جدید که در ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش‌بنیان مطرح شده است برخی مشکلات دیده شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به سرمایه‌گذاری دارند و نیاز دارند تا ریسک آن‌ها پذیرفته شود. ایده‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف وجود دارد و امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری بانک‌ها اتفاق خوبی در این حوزه رخ دهد.

سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها نباید به مسیری برای سو استفاده افراد خاص تبدیل شود

دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یک نمونه مطلوب هماهنگی بین دولت و مجلس قانون جهش تولید دانش‌بنیان است. این همکاری مشترک به این نتیجه رسیده است که امروز در حال رونمایی از بزرگترین پروژه تامین مالی دانش‌بنیان هستیم. بانک‌ها اعلام می‌کردند که اگر در خصوص سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه دانش‌بنیان استثنایی برای ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در نظر گرفته شود، می‌توانند در حوزه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: انتظار ما این است که به صورت مستمر جلسه‌ای این چنینی تشکیل شود تا عملکرد سرمایه‌گذاری براساس این تفاهم‌نامه مشخص شود. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دانش‌بنیان بعضاً بسیار توجیه پذیر است و می‌تواند سود خوبی را نیز به همراه داشته باشد ضمن اینکه به اشتغال و توسعه دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کند.

قصد نداریم مانند معافیت‌های مالیاتی مسیری برای سو استفاده افراد ایجاد کنیم. در نتیجه تقاضا داریم که نظارت لازم صورت بگیرد. اینگونه نشود که نقدینگی از یک نقطه وارد نقطه دیگری شود. براساس ماده ۱۷ قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز بحث استفاده از بورس در این حوزه مطرح است که آیین‌نامه آن تا حد زیادی نوشته شده است و به زودی نیز از آن رونمایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده