تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۷۲۳۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قانون جهش تولید دانش‌بنیان مجلس زمینه بزرگترین تأمین مالی کشور را فراهم کرد/ سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها در حوزه دانش بنیان

‌می‌متالز - قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب در مجلس یازدهم شورای اسلامی، در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تحقق اهداف شعار سال زمینه سرمایه گذاری مستقیم ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها در حوزه دانش بنیان را فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس تفاهمنامه منعقد شده روز گذشته بین صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور؛ بانک‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان در شرکت‌های دانش بنیان سرمایه گذاری می‌کنند که در راستای ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان است. حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر جزء اولویت‌های دولت بوده به طوری که به گفته وزیر امور اقتصاد و دارایی در سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این شرکت‌ها واگذاری شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در راستای تفاهمنامه منعقد شده گفت: امسال که با نامگذاری توسط مقام معظم رهبری سال ویژه حمایت از اشتغال آفرینی و تولید دانش بنیان است، شبکه بانکی بنا دارد تسهیلات در اختیار حوزه دانش بنیان‌ها قرار دهد. برای اولین بار نیز بعد از چندسال شاهد سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی کشور خواهیم بود که این اضافه بر تسهیلات پرداختی می‌باشد.

این نوع سرمایه گذاری جدید در حوزه دانش‌بنیان‌ها در حالی انجام می‌شود که طی سال‌های گذشته بانک‌ها از سرمایه گذاری مستقیم منع شده بودند، اما در قانون جهش تولید دانش بنیان به بانک‌ها اجازه سرمایه گذاری مستقیم به بانک‌ها داده شده است.

بر اساس این گزارش سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: تفاهم نامه‌ای که بین صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور امضاء شد به بانک‌ها اجازه داد شرکت سرمایه گذاری تاسیس و تا ۴۰ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های اولویت داری که توسط شورای راهبری فناوری دانش بنیان تعیین می‌شوند تامین سرمایه نمایند.

محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی در خصوص اینکه بانک‌ها چند نوع سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهند، گفت: یکی از روش‌های سرمایه گذاری اینگونه است که هلدینگی تاسیس و به صورت مستقیم سرمایه گذاری مستقیم در حوزه‌های دانش بنیان انجام می‌شود. روش‌های دیگر اوراق گام نوآور و صکوک نوآور است، اما یکی از روش‌های که در حوزه دانش بنیان اثر گذاری بالایی دارد تامین مالی جمعی می‌باشد.

علی وحدت مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در خصوص اینکه شرکت‌های دانش بنیان متقاضی چگونه می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: هدایت و پروژه‌های مورد حمایت برای سرمایه گذاری باید به تایید شورای راهبری فناوری دانش بنیان برسد.

مهمترین حسن این نوع سرمایه گذاری این است که شرکت‌های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات نیازی به وثیقه گذاری ندارند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده