تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۶
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۱۳۲۹۹
سرویس خبر : انرژی
در دومین همایش صنعت قیر ایران مطرح شد؛

ارزآوری سالانه ۲ میلیارد دلاری صنعت قیر/ ایران چهارمین صادرکننده قیر دنیا

ارزآوری سالانه ۲ میلیارد دلاری صنعت قیر/ ایران چهارمین صادرکننده قیر دنیا
‌می‌متالز - دومین همایش صنعت قیر ایران با حضور محمدی رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی، در سالن مرکز تحقیقات راه مسکن شهرسازی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، امروز، ۱۸ مرداد ۱۴۰۲، دومین همایش صنعت قیر ایران با حضور محمدی رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی، در سالن مرکز تحقیقات راه مسکن شهرسازی برگزار شد.

داوود محمدی رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران در ابتدای همایش ضمن خیر مقدم به تولیدکنندگان صنعت قیر و تبریک روزخبرنگار، اظهارکرد: از زمانی که بخش خصوصی در امر سرمایه‌گذاری این صنعت وارد شد هرساله حدود ٢ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشتیم.

او بیان کرد: اهمیت صنعت قیر موجب شد تا افزون بر توجه مسوولان، رانت‌خوارن و سودجویان نیز به سمت این بازار حرکت کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن قیر ایران تصریح کرد: تازمانی که صنعت قیر متولی نداشت، سودجویان عرصه را برای ارائه اطلاعات غیرکارشناسی مناسب می‌دیدند و در برخی مواقع، آن‌ها به مردم و مسوولان ارائه می‌دادند.

محمدی گفت: پس از تشکیل انجمن قیر ایران از سال ۱۳۹۸ توانستیم زیرساخت‌هایی را به منظور ارتقا کیفیت محصولات فراهم آوریم.

افزایش تقاضا در صنعت قیر با ایجاد ارتقا در کیفت محصول تولیدی


خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه همایش در رابطه با اقداماتی که می‌بایست به منظور تقویت زیرساخت‌های صنعت قیر صورت گیرد، اظهار کرد: کارگروه‌هایی طی سال‌های گذشته به منظور افزایش کیفیت قیر تشکیل شد، در حال حاضر ۹۰ درصد حمل و نقل از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد.

او بیان کرد: افزایش کیفیت آسفالت و رویه‌های آسفالتی علاوه بر کاهش حوادث جاده‌ه‌ای به سودآوری اقتصاد نیز کمک خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های صنعتی که طی ۲۵ سال‌های اخیر با رشد چشمگیری در قیمت مواجه شده مربوط به صنعت قیر است.

خادمی گفت: روش استفاده از صنعت قیر می‌بایست تغییر کند. به علت آنکه در اغلب طرح‌های مورد استفاده این صنعت در مقایسه با ٢٠ ساله، تغییر رویکردی را تجربه ایجاد نشده است.

او بیان کرد: قیر اکنون بسیار ماده ارزشمندی است، اما متاسفانه در بحث ماشین آلات، اجرای طرح‌های تولیدی قیر و آسفالت پیشرفت چندانی نداشتیم، افراد غیر متخصص که در حوزه آسفالت در حال فعالیت هستند باید کنار گذاشته شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:با ایجاد ضوابط فنی و ایده‌های دانشگاهی باید به بخش‌های طراحی جرات دهیم تا طرح‌های آسفالت را بروز کنند.

خادمی در خصوص کیفیت صنعت قیر، گفت: وقتی کیفیت قیر بالا باشد قطعا تقاضا برای آن افزایش می‌یابد، کیفیت قیر در کشورما قابل قیاس با کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیست، اما باید برای ارتقا سطح کیفی آن تلاش کنیم.

او بیان کرد: از مجلس می‌خواهیم برای آنکه تولیدکنندگان قیر بتوانند بهتر کار کنند به جای قیر یارانه‌ای، به همان میزان پولش را به صورت بلوکه به خود تولیدکنندگان تحویل دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به هر میزان که به صنعت قیر کم توجهی شود، شاهد کاهش مسائل توسعه‌ای در بحث راه‌سازی و اقتصادی خواهیم بود.

صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری صنعت قیر در سال گذشته

میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی، در ادامه برنامه در خصوص جایگاه صنعت قیر ایران در بین تولیدکنندگان جهان، اظهار کرد: قیر نازل‌ترین باقیمانده نفت است که اکنون با توجه به نیاز جامعه ارزش آن افزایش یافته، سالانه ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود.

او بیان کرد: باتوجه به اینکه قیر تولیدی در جهان ۱۲۵ میلیون تن است، ما در این بین توانستیم رتبه ۴ صادرات و ۷ در تولید قیر را کسب کنیم، بازار شرق آسیا چندان طالب قیر ایران به سبب مسائل جانبی همچون خدمات بیمه‌ای، بانکی، کشتیرانی و... نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: باید مزیت‌های رقابتی خود را حفظ کنیم. سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات قیر داشتیم که در مقایسه با صنایع معدنی بزرگ قابل توجه بوده است.

میرتاج‌الدینی در رابطه با مزایا و مشکلات صنعت قیر ایران، بیان کرد: قیر ایران مزیت‌های رقابتی همچون کیفیت کیفیت در مقایسه با منطقه، قیمت مناسب و. است، از سوی دیگر تحریم‌های سیاسی، نوسانات نرخ ارز، قیمت‌گذاری وکیوم باتوم، مسائل کشتیرانی و... از جمله مسائل و مشکلات صنعت مذکور در بازار‌های هدف است.

او بیان کرد: در مرداد ماه ۱۴۰۲ هستیم، اما هنوز مساله بودجه قیر۱۴۰۲ تصویب نشده است. مشکلات آن را در کمیسیون برنامه و بودجه و عمران بر طرف کردیم، انتظار می‌رود طی دو هفته آتی نیز این مساله در صحن علنی مجلس مطرح شود.

میرتاج‌الدینی در خصوص بودجه ۱۴۰۲ برای تولید قیر، گفت: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای قیر در بودجه ۱۴۰۲ اعتبار در نظر گرفتند که با قیر یارانه‌ای حدود ٢ میلیون تن می‌شود، اما با توجه به افزایش قیمت قیر و متناسب سازی آن با شرایط، ٢ میلیون تن به حدود ١ میلیون و ٣٠٠ هزارتن تقلیل خواهد یافت.

او بیان کرد: دولت باید به این مساله توجه کند که اگر نیاز کشور به ٢ میلیون تن است منابع مالی را از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد یا آنکه یارانه دهند (که این مساله رانت ایجاد خواهد کرد).

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قیر در داخل کشور تولید می‌شود از خارج که نمی‌آوریم، مسوولان نبایست مانع تراشی کنند باید مسائل را حل کرده و نیاز کشور را برطرف کنند.

میرتاج‌الدینی بیان کرد: خواسته ما از مسوولان مجمع مصلحت این است که از منظر نظارت و عملیاتی ورود کنند تا مشخص شود که چرا بحث قیر در بودجه ۱۴۰۲ حدود ٥ ماه روی زمین مانده است.

او بیان کرد: در کشور یارانه‌های بسیاری داریم، در حالی‌که کل بودجه عمرانی جاده‌ای کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و کافی نیست.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده