به گزارش میمتالز، "لقمان پاکروان" گفت: در حسابرسی صورتهای مالی شرکتهای بیمهای چند تغییر در مدل گزارشگری ایجاد شده و یکی از این تغییرات، گزارش موارد عدم رعایت مقررات و قوانین شورای عالی بیمه است که این گزارش توسط حسابرس تهیه میشود.
وی، با بیان اینکه مخاطب این نوع گزارش به صورت خاص بیمه مرکزی است، افزود: از گذشته در بیمه مرکزی معاونتی به نام معاونت نظارت وجود داشته که ۴ یا ۵ زیر مجموعه دارد که نظارتهای فنی و بیمهای را نسبت به شرکتهای بیمهای انجام میدهند و نمیشود گفت که در گذشته نظارتی وجود نداشته، اما اینکه حسابرس گزارشی مستقل تهیه کند و جزء به جزء آیین نامههای بیمه مرکزی را بررسی کند، جدید است.
این کارشناس صنعت بیمه، تصریح کرد: از آنجاییکه مخاطب این گزارش بیمه مرکزی است حتما یک نسخه از آن به بیمه مرکزی ارسال میشود و در کنار گزارشهای حسابرسی که براساس عملکرد کارایی، اثربخشی و اقتصادی بودن رویدادها است، منتشر میشود.
پاکروان، ادامه داد: این گزارش، توسط حسابرس نسبت به عملکرد قانونی آن شرکت در رابطه با رعایت آیین نامههای شورایعالی بیمه اظهار نظر میکند که به اسم عدم رعایت الزامات و آیین نامههای بیمه مرکزی به عنوان یک گزارش مستقل منتشر میشود.
وی، در توضیح چرایی تهیه این نوع گزارش، گفت که، چون مخاطب صورتهای مالی حسابرسی شده ذینفعان بالقوه و بالفعل هستند و رعایت قوانین و مقررات به این شکلی که در موارد عدم رعایت مطرح میشود، گروه ذینفعان و سهامداران را مخاطب قرار نداده، زیرا بسیاری از این رویدادها، آثار مالی و رخدادی ندارند.
این کارشناس صنعت بیمه، با اشاره به انواع مختلف حسابرسی، افزود: یکی از انواع حسابرسی، حسابرسی رعایت است یعنی الزامات قانونی که شرکت مکلف است که انجام دهد و انجام نداده و موسسه حسابرسی، صورتهای مالی شرکت را از دریچه صحت و سقم براساس سطوح استانداردهایی که تعریف شده، بررسی میکند.
منبع: چابک آنلاین