تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۱۳۷۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قطار‌های بین شهری و مترو بیمه شخص ثالث ندارند

قطار‌های بین شهری و مترو بیمه شخص ثالث ندارند
‌می‌متالز - قائم‌مقام بیمه مرکزی گفت: با وجود اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، ناوگان ریلی درون‌شهری و برون‌شهری باید بیمه‌نامه شخص ثالث داشته باشند، اما هنوز استقبالی از این مصوبه نشده است.

به گزارش می‌متالز، مجید مشعلچی درباره نامه وزیر اقتصاد به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ناوگان ریلی داخل شهری و برون‌شهری باید بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کنند، گفت: ناوگان ریلی شامل قطار‌های برون‌شهری و قطار‌های مترو تاکنون در برابر حوادث مربوط به شخص ثالث فقط بیمه مسوولیت خریداری می‌کردند که گرچه بیمه‌نامه آن ارزان است، اما مسوولیت شرکت بیمه هم در قبال حوادث ایجادشده برای شخص ثالث بسیار محدود است. او گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، قرار شد ناوگان ریلی اعم از داخل شهری یا برون‌شهری و همچنین ناوگان مسافری و باری بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری کنند و در این زمینه تعرفه‌های پیشنهاد‌ی کمیسیون تخصصی بیمه درباره حوادث شخص ثالث در ناوگان ریلی تعیین و ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.

قائم‌مقام بیمه مرکزی اظهار کرد: در عین حال وزارت راه یکی، دو نکته درباره بیمه شخص ثالث ناوگان ریلی دارد که اولا شیوه‌نامه خسارت‌ها چیست و چگونه قرارداد شرکت‌های ریلی با شرکت‌های بیمه‌گر منعقد می‌شود که در این زمینه یک جلسه با بیمه مرکزی و دو جلسه با سندیکای بیمه‌گران برگزار شده تا شیوه‌نامه استخراج شود و در بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی و یا مترو هزینه‌های خرید بیمه‌نامه شخص ثالث گنجانده شود؛ اما به هر حال این هزینه در قیمت بلیت قطار و مترو خودش را نشان می‌دهد. به گفته مشعلچی، شرکت‌های بیمه‌ای هزینه بیمه شخص ثالث را از شرکت‌های ریلی و مترو دریافت می‌کنند و آن‌ها نیز در افزایش قیمت بلیت آن را جبران می‌کنند؛ البته هنوز این مساله عملیاتی نشده، ولی، چون مصوبه شورای عالی بیمه دارد، لازم‌الاجرا است.

مشعلچی اضافه کرد: مباحث ریزی بین شرکت‌های بیمه و شرکت‌های حمل‌ونقل مانده که در این زمینه آقای دکتر خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به آقای بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که بیمه شخص ثالث برای حوادث ناوگان ریلی عملیاتی شود؛ به‌ویژه اینکه سفر اربعین هم در پیش است و احتمال بروز حوادث افزایش پیدا می‌کند. او افزود: شرکت‌های ریلی و مترو تاکنون به‌جای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌های مسوولیت را خریداری می‌کنند که اگر حادثه‌ای اتفاق افتد، مبلغ اندکی را پوشش می‌دهند؛ اما بیمه شخص ثالث می‌تواند برای فوت شخص ثالث تا مبلغ ۲/ ۱میلیارد تومان خسارت پرداخت کند؛ درحالی‌که بیمه‌نامه مسوولیت ناچیز است. به گفته وی، قانون بیمه شخص ثالث که مصوب مجلس است برای ناوگان مختلف، اجباری است، اما تاکنون درباره ناوگان ریلی اجرا نشده و آن‌ها به‌جای بیمه شخص ثالث بیمه نامه‌های مسوولیت با هزینه کم و تعهد کمتر خریداری می‌کردند، در نتیجه فشاری به صندوق خسارت‌های بدنی در هنگام بروز حادثه وارد می‌شود، اما اگر از ناوگان ریلی بیمه شخص ثالث خریداری کنند، این مشکلات برطرف خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت