تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۷۹۸۹۹

خط‌آهن زاهدان - خاش دروازه توسعه شرق

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان "خط‌آهن زاهدان-خاش دروازه توسعه شرق ایران است"گفت:خط‌آهن ۱۵۰۰ کیلومتری چابهار-زاهدان- یونسی در کمترین زمان احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، خیرالله خادمی در حاشیه افتتاح راه آهن زاهدان - خاش که عصر امروز پنجشنبه با حضور معاون اول رییس جمهور و استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: عملیات ساخت راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور و ابر پروژه حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۲ آغاز شد که با پیشرفت فیزیکی مطلوب، بخش نخست آن حد فاصل زاهدان- خاش به‌طول ۱۵۰ کیلومتر دیروز به بهره‌برداری رسید.

وی ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی و اقتصادی چابهار به شبکه ریلی کشور و کشور‌های آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد شرق کشور اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد را از مهم‌ترین اهداف احداث این پروژه ریلی کشور عنوان کرد و افزود: تمام تلاش ما این است خط ریلی چابهار-زاهدان- یونسی به طول ۱۵۰۰ کیلومتر در کمترین زمان احداث و مورد به بهره برداری قرار دهد تا تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف به ویژه افغانستان کشور محصور در خشکی و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد شود.

وی با یادآوری این‌که برای اجرای هر چه سریعتر این پروژه مهم ملی ۱۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند، گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون با صرف اعتبار ۷۵۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۶۱ درصد رسیده است.

خادمی افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور برای بهره برداری از ۱۵۵ کیلومتر خط ریلی زاهدان- خاش با احداث یک تونل، ۱۲ پل بزرگ و ۲۱ تقاطع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه نموده است که ارزش روز اعتبار صرف شده این طرح حدود هشت هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:در این مسیر ریلی ۱۵۵ کیلومتری ۷ ایستگاه در گستره ۵۵۰۰ متر مربع احداث شده است تا شهروندان سیستان و بلوچستان از بروزترین و بهترین امکانات در حین سفر برخوردار شوند.

خادمی اضافه کرد: امید می‌رود با افتتاح این طرح بزرگ بخش قابل توجه تردد‌ها بار و مسافر در مسیر زاهدان- خاش به بخش ریلی منتقل شده تا ضمن توسعه ترانزیت کالا شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای در این مسیر باشیم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ارزان، ارتقای امنیت سفر و کاهش بار ترافیکی جاده‌ها از بزرگترین مزیت‌های خط آهن در سیستان و بلوچستان بشمار می‌رود، ولی مردم این دیار سال‌هاست از این نعمت محروم هستند، تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سالانه هشت میلیون تن کالا و دو میلیون مسافر از طریق این خط مهم ریلی بجابجا خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آب‌های آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم می‌کند، یادآور شد: با توجه به اینکه چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد این شرکت در تلاش است با تکمیل و راه اندازی این خط ریلی تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده