تاریخ: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۸۰۱۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه‌آهن خاش و کارخانه سیمان تیس ۲ طرح ملی در سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - پنج‌شنبه گذشته معاون اول رئیس‌جمهور با سفر به سیستان و بلوچستان، راه‌آهن خاش - زاهدان از کریدور شرقی چابهار به زاهدان را افتتاح کرد. همچنین کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس در شهرستان راسک به بهره‌برداری رسید تا علاوه براشتغالزایی و محرومیت‌زدایی زمینه صادرات این محصول نیز مهیا شود.

به گزارش می‌متالز، پنج‌شنبه گذشته معاون اول رئیس‌جمهور با سفر به سیستان و بلوچستان، راه‌آهن خاش - زاهدان از کریدور شرقی چابهار به زاهدان را افتتاح کرد. همچنین کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس در شهرستان راسک به بهره‌برداری رسید تا علاوه براشتغالزایی و محرومیت‌زدایی زمینه صادرات این محصول نیز مهیا شود.

در آخرین روز هفته گذشته بود که با سفر دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان راه‌آهن چابهار زاهدان با هزینه ۳۶ هزار میلیارد تومانی و با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و دولت به طول ۵۷ کیلومتر و ظرفیت اشتغالزایی ۱۴۸ نفر راه‌اندازی شد. پروژه‌ای که برای اولین بار از ریل ملی استفاده و رکورد ریل‌گذاری در کشور نیز شکسته شد. اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی و ظرفیت باری تا ۷ میلیون تن از ویژگی مهم راه‌آهن خاش - زاهدان است.

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از این راه‌آهن با تأکید بر اینکه دشمنان ملت همواره به دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع ایران به دنبال تسلط بر کشور بوده‌اند، گفت: منطقه سیستان و بلوچستان زمانی تأمین کننده بزرگ مواد پروتئینی و کشاورزی کشور بود، اما دشمنان ملت هرگز نتوانستند این خودکفایی مردم منطقه را تحمل کنند و به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند در هر استان و ناحیه‌ای با ایجاد توطئه و تفرقه انسجام ملی را خدشه‌دار کنند.

مخبر با تأکید بر اینکه لوکوموتیو پیشرفت کشور با بالاترین سرعت به حرکت درآمده است، به اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: به زودی با شیرین‌سازی آب دریا و استخراج آب‌های ژرف مشکلات آب این منطقه حل خواهد شد. به گفته این مسوول در زمینه نفت و گاز ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام می‌شود که این به معنای پیشرفت و رفع بیکاری و تقویت ارزش پول ملی است.


زاهدان به فنلاند وصل می‌شود


معاون اول رئیس‌جمهور به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص سیستان وبلوچستان مبنی براینکه «مکران گنج خفته است» اشاره کرد و گفت: باید این گنج را به روی زمین آورده و بالفعل کنیم و زمینه‌های رفاه و آبادانی این استان با کمک مردم فراهم و این منطقه به دست شما مردم آباد شود و دولت در این مسیر تسهیلگر و حامی مردم سیستان وبلوچستان است.

مخبر ادامه داد: با کمک انرژی خورشیدی می‌توان مشکل برق این منطقه و حتی کشور‌های همسایه را نیز حل کرد.

وی همچنین خطوط ریلی و راه‌آهن را از مزیت‌های کشور و راهبرد اساسی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: توسعه و تکمیل خطوط ملی راه‌آهن از هدف‌های مهم دولت است تا جایی که با اتصال ۶۰ کیلومتر خط ریلی رشت به آستارا و اتصال کریدور شرقی و زاهدان به راه‌آهن سراسری، زاهدان به فنلاند وصل می‌شود و همچنین با اتصال دو خط ریلی بصره دسترسی ایران تا مدیترانه ایجاد می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت نسبت به استان پهناور سیستان وبلوچستان نگاه ویژه‌ای دارد که می‌توان با اتکا به امکانات و ظرفیت‌های این خطه کشور را اداره کرد و یکی از این نعمت‌ها وجود پهنه‌ای بزرگ از معدن مس در این منطقه است تا جایی که می‌تواند برای کشور سالانه ۲۰ میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد و این گنج پنهان باید در اختیار مردم قرار گیرد تا مشکل بیکاری منطقه به صورت کامل حل شود.

از اسکله شهید بهشتی تا سرخس


استاندار سیستان و بلوچستان در مراسم افتتاح راه‌آهن خاش- زاهدان که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت ساخت و راه‌اندازی راه‌آهن چابهار- زاهدان یکی از ابر پروژه‌های کشور دراستان است. حسین مدرس خیابانی افزود: در این راستا عملیات ساخت این طرح در قالب هشت قطعه از سال ۹۲ آغاز شد و هم‌اینک با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی در حال تکمیل شدن است.


نماینده دولت در استان ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندرشهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.


مدرس خیابانی گفت: در سفر شهریور ماه پارسال رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان ۲۵۰ میلیون یور منابع مالی برای تکمیل این طرح ریلی پیش‌بینی شد.

وی تصریح کرد: این خط ریلی به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و کارفرمایی دولت در حال ساخت است.

استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه، مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ‌زنی شد، ادامه داد: این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس از آن برای ارتباط با کشور‌های آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

مدرس خیابانی گفت: اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشور‌های آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است. به گفته وی، براساس برنامه زمان‌بندی شده این پروژه پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد.

آغاز تحول در منطقه جنوب کشور


در ادامه سفر معاون اول رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان، از کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس چابهار بازدید و آن را افتتاح کرد.

مخبر پیگیری مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور به این منطقه را از اهداف سفرش برشمرد و با اشاره به افتتاح کارخانه سیمان تیس تأکید کرد: افتتاح این مجتمع صنعتی با توجه به موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان، ظرفیتی مناسب و خوب برای صادرات به کشور‌های منطقه ایجاد کرده است.

گفتنی است کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس با هدف تسریع در تحول منطقه جنوب کشور و اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی از چهره این استان با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و در شهرستان راسک احداث شده است.

منبع: جوان آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده