تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۸۲۱۸۰

حرکت قطار مسافری خاش-زاهدان در آینده نزدیک/ ۷۵۰۰ میلیارد تومان در راه‌آهن چابهار هزینه شد

‌می‌متالز - معاون وزیر و شهرسازی با اشاره به افتتاح مسیر ۱۵۴ کیلومتری خط ریلی زاهدان خاش، گفت: بزودی با حرکت قطار‌های مسافری در مسیر زاهدان - خاش شاهد کاهش بار ترافیک در مسیر جاده‌ای خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، خیر الله خادمی، با بیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان طولانی‌ترین پروژه ریلی کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۳۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در دست اجرا داریم که طولانی‌ترین و سخت‌ترین پروژه ریلی کشور راه آهن چابهار به زاهدان به طول ۶۴۰ کیلومتر است.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی کل این پروژه نزدیک به ۶۲ درصد است و تاکنون ۷۵۰۰ میلیارد تومان از منابع مختلف برای این پروژه هزینه شده است؛ ارزش به‌روز شده این هزینه انجام شده معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاز اول این پروژه حدفاصل زاهدان تا خاش بخش شمالی پروژه بود که با حضور معاول اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید، گفت: این پروژه براساس آخرین استاندارد‌ها ساخته شده است به‌طوری که سرعت حرکت قطار مسافربری حداکثر ۱۶۰ کیلومتر و حداقل ۱۲۰ کیلومتر خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده قرار‌گاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه راه‌آهن چابهار، تصریح کرد: برای مسیر ۱۵۴ کیلومتری خط آهن خاش- زاهدان حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده بود که به قیمت امروز معادل ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان است. برنامه ما این است که به محض اینکه زیرسازی بخش‌های مختلف تمام شود، به صورت مرحله‌ای این پروژه بزرگ ملی را زیر بار ترافیک ببریم.

خادمی با بیان اینکه در خاش ایستگاه بسیار زیبایی در مساحت ۵۵۰۰ متر مربع با تمام امکانات احداث شده است، گفت: ان‌شاالله به‌زودی با حرکت قطار‌های مسافربری در مسیر زاهدان - خاش شاهد کاهش بار ترافیک در مسیر جاده‌ای خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه خط آهن زاهدان - چابهار بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است، گفت: این خط آهن با هدف اتصال خطوط ریلی کشور به آسیای میانه به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر ریلی به چابهار و هم برای اتصال به افغانستان از طریق پایانه مرزی میلک و هم از طریق خواف به چابهار می‌تواند برای ترانزیت بین‌المللی و منطقه‌ای موثر باشد.

وی هدف هدف دیگر احداث خط آهن چابهار- زاهدان را توسعه شرق کشور و منطقه سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: امیدواریم این پروژه را تا پایان سال آینده به پایان برسانیم تا تحول جدی در حمل و نقل ریلی و منطقه سیستان و بلوچستان را شاهد باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده