تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۸۰۷۵۴

پایان عملیات عمرانی خط‌آهن زاهدان-خاش/ تأمین اعتبار راه‌آهن چابهار از بند (ی) تبصره یک بودجه

پایان عملیات عمرانی خط‌آهن زاهدان-خاش/ تأمین اعتبار راه‌آهن چابهار از بند (ی) تبصره یک بودجه
‌می‌متالز - معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از پایان عملیاتی عمرانی خط‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر خبر داد و گفت: تا چند روز آینده آزمایش فنی این خط ریلی انجام می‌شود و پس از آن آماده افتتاح رسمی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، عباس خطیبی، درباره تامین مالی پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان اظهار داشت: پیش از این با کسب مجوز‌های مرتبط توانستیم از محل صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون یورو مجوز اخد کنیم که تا امروز ۲۵۰ میلیون یوروی آن به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز و صرف ساخت پروژه شده است.

عملیات عمرانی راه‌آهن زاهدان-خاش تمام شد/ شروع تست فنی مسیر تا چند روز آینده

وی ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که با تخصیص این اعتبار به پروژه انجام شد، اتمام ساخت ۱۵۴ کیلومتر از این مسیر در فاصله زاهدان تا خاش بود، در این بخش از پروژه دیگر عملیات عمرانی نداریم و قرار است تا چند روز آینده مراحل تست فنی این خط انجام شود.

معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اضافه کرد: همواره قبل از افتتاح پروژه ریلی، کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل و شرکت بهره‌بردار یعنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از پروژه بازدید می‌کنند و ابعادی مختلف فنی برای آماده‌سازی یک خط و تبدیل آن از حالت سرد به گرم انجام می‌شود، بعد از صدور تاییدیه‌های فنی بهره‌برداری توسط کارشناسان، پروژه به بهر‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: کاری که هم‌اکنون برای خط‌آهن زاهدان‌-خاش دنبال می‌کنیم انجام بررسی‌های فنی پروژه و اخذ تاییدیه است و بعد از آن، این ۱۵۴ کیلومتر خط ریلی آماده افتتاح خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی خط آهن چابهار- زاهدان به ۶۲ درصد رسید

خطیبی با بیان اینکه از سهمیه مصوب ۳۰۰ میلیون یورویی پروژه از صندوق توسعه ملی، ۵۰ میلیون یوروی دیگر باید پرداخت شود، گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل پروژه خط آهن چابهار- زاهدان ۶۲ درصد برآور می‌شود.

پیگیری تامین اعتبار پروژه ریلی چابهار-زاهدان از دو مسیر

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور درخصوص برنامه دولت برای تامین اعتبار ۳۸ درصد باقی مانده برای کل پروژه، اظهار داشت: روش‌های مختلفی را برای تامین مالی دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های بند (ی) تبصره یک قانون بودجه است و علاوه بر این پیشنهاداتی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را مطرح کرده‌ایم.

پیش‌بینی تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان تا ابتدای ۱۴۰۳

خطیبی تاکید کرد: همه تلاش ما این است که با تامین اعتبار به‌موقع، بتوانیم کل پروژه خط‌آهن زاهدان - چابهار را تا پایان سال ۱۴۰۲ یا ابتدای ۱۴۰۳ به اتمام برسانیم.

در بند‌ی تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است: دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی بر اساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۵۰۰ /۴) یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و بر اساس جدول شماره (۲۱) این قانون با خزانه داری کل کشور، اعمال حساب کند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت