تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۶۸۲۱۷

مدرس‌خیابانی: زاهدان با تکمیل خط آهن چابهار به چهار راه‌ریلی تبدیل خواهد شد

‌می‌متالز - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ظرفیت مرز و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژه‌های کشور در استان راه‌اندازی راه آهن چابهار- زاهدان است.

به گزارش می‌متالز، حسین مدرس‌خیابانی صبح امروز در نشست بررسی مشکلات راه‌آهن استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ایجاد راه‌آهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد. با توجه به ظرفیت مرز و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژه‌های کشور در استان راه‌اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.

وی تصریح کرد: ضرورت بهره‌برداری حداکثری از سواحل گسترده موجود در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به عنوان تنها کشور خاورمیانه با این پتانسیل، استفاده از سواحل دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی تجاری و تبادل کالا، تاکید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی نظامی و فرهنگی همچنین حمایت دولت از تامین زیرساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در خلیج فارس و دریای عمان به ویژه منطقه مکران متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای را می‌توان از عوامل مورد اهمیت این طرح نام برد.

مدرس خیابانی ادامه داد: یکی از ضرورت‌های استان پهناوری، چون سیستان و بلوچستان ایجاد ریل راه آهن است. از زاهدان تا خاش ۷ ایستگاه وجود دارد و ۱۴۸ نفر نیرو در حال جذب و آموزش هستند.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین ریل کشور راه‌آهن زاهدان به میرجاوه است، تصریح کرد: زاهدان بعد از تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان به یک چهار راه ریلی تبدیل خواهد شد. با راه‌اندازی راه آهن چابهار به زاهدان ۵۴۷ نفر نیرو از همان منطقه تا شعاع ۵۰ کیلومتری جذب می‌شود. طول کل پروژه راه آهن چابهار به زاهدان ۶۳۴ کیلومتر بوده و در هشت قطعه کار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده