تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۴۹۱
کد خبر: ۲۴۵۶۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

دلیل احداث صنایع فولادی در شهر کویری

‌می‌متالز - مدیر مجتمع صنعتی چادرملو: باید هزینه انتقال سنگ فولاد به سایر مناطق را با هزینه انتقال آب به کویر سنجید و آن گاه بهترین شیوه را برگزید.

به گزارش می‌متالز، وحید خلیلی در نشست با مدیران پژوهش و فناوری حوزه‌های بسیج دانشجویی استان گفت: مجتمع صنعتی چادرملو شامل نیروگاه، گندله سازی، مجتمع احیا و فولاد سازی است. همچنین در مجتمع معدنی چادرملو استخراج انجام می‌گیرد که در نتیجه زنجیره کاملی از استخراج ماده معدنی تا ساخت شمش فولادی در این مجتمع موجود بوده و هم اکنون با ۷ هزار نفر اشتغال مستقیم در یزد بزرگترین واحد صنعتی استان به شمار می‌آید. دلیل احداث صنایع فولادی در شهر کویری

وی در پاسخ به سوال دانشجویان در مورد علت احداث صنایع فولادی در یک شهر کویری بیان داشت: در مورد چنین مسائلی باید به صورت فنی و کارشناسی بحث شود. باید هزینه انتقال سنگ فولاد به سایر مناطق را با هزینه انتقال آب به کویر سنجید و آن گاه بهترین شیوه را برگزید. به همین دلیل است که می‌گوییم هزینه انتقال آب به اردکان بسیار کمتر از هزینه انتقال سنگ فولاد به شهری مثل بندرعباس است.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به اردکان افزود: مجتمع صنعتی چادرملو با دارا بودن چهار چاه آب کمبودی برای مصارف خود نداشت، اما برای اینکه مشکلی از مشکلات کشور حل شود با شرکت گل گهر و مس کرمان کنسرسیومی ایجاد کرد تا آب مورد نیاز صنایع از خلیج فارس تامین شود.

خلیلی با انتقاد از برخی سنگ اندازی‌ها در مسیر فعالیت این مجتمع گفت: مجتمع صنعتی چادرملو این آمادگی را دارد که در استان یزد تا ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد کند، اما متاسفانه با جو منفی که اکنون در استان شکل گرفته و نیاز به روشنگری دارد، بعید است این امر به این زودی‌ها محقق شود.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو اذعان داشت: هم اکنون در دشت یزد ـ اردکان قریب به ۴۰۰ چاه کشاورزی موجود است که آب را استخراج کرده و ۱۰ برابر ظرفیت آبخوان برداشت دارند، اما باز هم می‌بینیم که برخی به دنبال توسعه کشاورزی در این شرایط هستند و صنعت فولاد که آب مصرفی خود را از خلیج فارس به اردکان آورده متهم کم آبی معرفی می‌کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از زمینه‌های توسعه چادرملو با توجه به مخالفت‌هایی که بود به اردبیل و مشهد منتقل شد. اینگونه رفتار‌ها و جوسازی‌ها فرصت توسعه استان را با مشکل ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما یزد

عناوین برگزیده