تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۲۲۵۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نگاهی به آخرین وضعیت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

«کگل» تضمین‌کننده حفظ سرمایه سهامداران است

‌می‌متالز - منطقه معدنی گل‌گهر با داشتن معادن غنی از سنگ‌ آهن به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است.

مقدمه و معرفی شرکت

به گزارش می‌متالز، این ذخایر معدنی در استان کرمان و در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است. عملیات اکتشاف و پی‌جویی طرح سنگ‌آهن گل‌گهر در سال ۱۳۴۸ توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و سپس با همکاری شرکت ژاپنی ماروبنی ادامه یافت و از سال ۱۳۵۳ به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد. کانسار سنگ‌آهن گل‌گهر در ۶ آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره‌ای در حدود ۱.۲۰۰ میلیون تن در محدوده‌ای به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و عرض تقریبی ۴ کیلومتر قرار گرفته است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۷۰ با سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان سیرجان به ثبت رسید و طی ۳۰ سال سرمایه شرکت به ۱۰۰ هزارمیلیارد ریال رسیده است. سهامداران عمده گل‌گهر، شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با ۳۸ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۲۲ درصد وشرکت فولاد مبارکه با ۱۰ درصد مالکیت هستند. سهام شرکت در سال ۱۳۸۳ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه و با نماد کگل قابل معامله شد. شرکت اصلی ظرفیت تولید ۶/ ۱۴ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۱۰ میلیون تنی گندله را دارد که بالاتر از ظرفیت اسمی در حال تولید است. شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و مجتمع جهان فولاد سیرجان از زیرمجموعه‌های مهم معدنی و صنعتی گل‌گهر هستند که بیشترین سهم در درآمد‌های سرمایه‌گذاری شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. در جدول خلاصه‌ای از وضعیت گذشته شرکت و همچنین برآورد سودآوری تلفیق شرکت در سال‌های آتی نشان داده شده است.
مفروضات اساسی در پیش‌بینی درآمد شرکت

مقدار تولید و فروش:

شرکت ظرفیت ۶/ ۱۴ میلیون تن تولید کنسانتره را دارد که در حال حاضر بالاتر از ظرفیت در حال تولید است. میزان تولید کنسانتره برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۵/ ۱۶ میلیون تن برآورد شده است. میزان تولید گندله برای سال‌جاری و سال آینده ۵/ ۱۲ میلیون تن برآورد شده است. میزان فروش گندله برای هر دو سال برابر تولید فرض شده است. درصدی از تولید کنسانتره در تولید گندله مصرف می‌شود که برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میزان فروش کنسانتره ۸/ ۳ میلیون تن برآورد شده است.

نرخ فروش:

نرخ ریالی شمش داخلی فخوز برای سال‌جاری ۱۱.۶۸۲ تومان بر کیلوگرم و برای سال ۱۴۰۱، ۱۳.۸۳۲ تومان بر کیلوگرم برآورد شده است. نسبت نرخ فروش کنسانتره به شمش فخوز ۲۰ درصد و برای گندله ۲۷ درصد برآورد شده است. با توجه به نسبت‌های مذکور نرخ فروش گندله برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۳.۱۵۴ و ۳.۷۳۵ تومان بر کیلوگرم و نرخ فروش کنسانتره ۲.۳۳۶ و ۲.۷۶۶ تومان بر کیلوگرم محاسبه شده است.

ماده اولیه:

ماده اولیه مورد استفاده شرکت سنگ‌آهن خام مگنتی است. ضریب مصرف سنگ‌آهن خام ۶۳/ ۱ تن به ازای هر تن تولید کنسانتره است. نرخ خرید سنگ‌آهن خام خریداری شرکت ۷ درصد نرخ شمش داخلی برآورد شده است.

نرخ دلار:

با توجه به کسری بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارمیلیارد تومانی دولت برای سال‌جاری و به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، دلار نیمایی ۲۳.۵۰۰ تومانی برای ادامه سال جاری و ۲۶.۶۰۰ تومانی برای سال آینده برآورد شده است.

سایر هزینه‌های موثر:

هزینه پیمانکاران که هزینه استخراج از معادن بوده برای سال ۱۴۰۰، ۵.۳۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱، ۶.۸۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است. شرکت اصلی حدودا ۳۵ درصد از سنگ‌آهن موردنیاز را از معادن خود استخراج کرده و مابقی را ازمعادن دیگر گروه خریداری می‌کند، از این جهت برای استخراج سنگ‌آهن از معادن شرکت اصلی حق انتفاع پرداخت می‌کند. هزینه حق انتفاع سال ۱۴۰۰، ۱.۳۵۳ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۱، ۲.۱۱۳ میلیارد تومان محاسبه شده است. هزینه انرژی با توجه به نرخ سوخت ۳۰ درصد نرخ گاز خوراک (نرخ گاز خوراک ۹ سنت) و نرخ‌های جدید برق صنایع، برای سال جاری ۵۸۴ میلیارد و برای سال ۱۴۰۱، ۶۹۳‌میلیارد تومان محاسبه شده است. هزینه عمومی اداری سال‌جاری ۱.۷۶۴ و سال آینده ۲.۲۳۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سود حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه:

سود حاصل از عملیات شرکت‌های زیر مجموعه برای سال ۱۴۰۰، ۱۰.۰۶۷ و برای سال ۱۴۰۱، ۱۳.۵۹۰ میلیارد تومان محاسبه شده است. عمده سود حاصل از زیرمجموعه‌ها از شرکت‌های سنگ‌آهن گهرزمین، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و مجتمع جهان فولاد سیرجان محقق می‌شود. کگل مالکیت ۲۹ درصد شرکت سنگ‌آهن گهر زمین را در اختیار دارد و سود حاصل از این شرکت برای سال ۱۴۰۰، ۳.۸۶۱ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱، ۴.۳۰۶ میلیارد تومان برآورد شده است. مالکیت ۵۰ درصد از شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در اختیار کگل است که سود حاصل از این شرکت برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۳.۸۰۶ و ۳.۷۰۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین کگل با در اختیار داشتن ۵۱ درصد از سهام شرکت جهان فولاد سیرجان سود برآوردی ۱.۸۲۲ میلیاردی برای سال ۱۴۰۰ و ۱.۸۴۳ میلیاردی برای سال ۱۴۰۱ کسب خواهد کرد.

مروری بر پتانسیل‌ها و ریسک‌های شرکت

از پتانسیل‌های شرکت می‌توان به موقعیت جغرافیایی مناسب و وجود منابع عظیم سنگ‌آهن در منطقه، داشتن زنجیره تولید از استخراج سنگ‌آهن تا میلگرد در شرکت‌های گروه، داشتن شرکت‌های زیرمجموعه ارزشمند با رشد سودآوری بالا، وابستگی به نرخ شمش و دلار، حاشیه سود مناسب شرکت، داشتن هزینه‌های ریالی و درآمد دلاری و پتانسیل افزایش ضریب‌های فروش گندله و کنسانتره اشاره کرد. همچنین از ریسک‌های شرکت می‌توان به افزایش حقوق دولتی یا تغییر سایر قوانین و مقررات دولتی، قطعی برق و کمبود آب و قطعی گاز و افزایش نرخ سوخت اشاره کرد.

نظر کارشناسی

با توجه به مفروضات ذکر شده و سود‌های برآوردی محاسبه شده، نسبت قیمت به سود (P/ E) آینده نگر سهم با فرض سود چهار فصل آتی و با توجه به قیمت ۲.۳۰۰ تومانی فعلی سهم، در سطح ۶/ ۷ واحد قرار می‌گیرد. P/ E تاریخی صنعت سنگ‌آهن ۵/ ۷ واحد و میانگین P/ E آینده‌نگر شرکت‌های همگروه با مفروضات مشابه حدود ۷ واحد است. مقایسه نسبت‌های قیمت به درآمد گفته شده نشان می‌دهد سهم در حال حاضر و در قیمت‌های فعلی نزدیک به ارزش ذاتی معامله می‌شود. در صورت تغییرات در متغیر‌های کلان ورودی مثل نرخ دلار و نرخ شمش فولاد و افزایش سود برآوردی، کگل را می‌توان از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری به شمار آورد.

نویسنده: محمد جواد عبدالهی تحلیلگرکارگزاری بانک صنعت و معدن

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده