تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۰
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۲۲۲۷۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه‌های جهان فولاد سیرجان برای کاهش نوسانات نرخ ارز و افزایش سود آوری

‌می‌متالز - معاون مالی و اقتصادی جهان فولاد سیرجان گفت: جهان فولاد سیرجان با تبدیل مطالبات ارزی به قطعات پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت از طریق فروشندگان خارجی به عنوان یکی از برنامه‌های خود برای کاهش ریسک نوسانات ارزی استفاده کرد.

به گزارش می‌متالز، قاسمی نژاد در خصوص علت کاهش نقدینگی این شرکت را در ۳ ماه نخست سال، گفت: افزایش فروش صادراتی طی بهار ۱۴۰۰، نسبت به مدت مشابه سال گذشته منجر شد تا مبالغ ارزی حاصل از آن، صرف هزینه‌های قطعات سرمایه‌ای به خصوص قطعات مورد استفاده در پروژه ها، شود. در نتیجه میزان نقدینگی شرکت در بهار امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت در راستای کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز، اضافه کرد: تبدیل مطالبات ارزی به قطعات پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت از طریق فروشندگان خارجی یکی از برنامه‌های ما برای کاهش ریسک نوسانات ارزی است. در این راستا با انعقاد قرارداد‌های آتی با نرخ مشخص بابت مواد کمکی و نسوز مورد استفاده برای کارخانجات شرکت، میزان ریسک نوسانات نرخ ارز، کاهش می‌یابد.

معاون مالی و اداری جهان فولاد سیرجان با اشاره به راه اندازی واحد زیرمجموعه سیم بکسل، درباره میزان سودآوری این واحد در شرکت جهان فولاد سیرجان گفت: به نظر می‌رسد حاشیه سودناخالص برای هر تن سیم بکسل تولیدی حدود ۱۵۰ دلار باشد. با توجه به ظرفیت ۶۰ هزار تنی این کارخانه، افزایش سود ناخالص به میزان ۵/۴ میلیون دلار برای هر سال پیش بینی شده است. در این میان سهم شرکت جهان فولاد سیرجان حدود ۵۰ درصد این سود خواهد بود.

قاسمی نژاد درباره تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت محصولات شرکت فولاد سیرجان تصریح کرد: در حال حاضر صنعت فولاد از نرخ شمش فولاد خوزستان تبعیت می‌کند. البته نرخ شمش وابستگی مستقیمی از نرخ ارز دارد و نوسانات این بازار می‌تواند بر قیمت محصولات این شرکت تاثیر مستقیم و به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیرات تاخیر در احداث فازدوم نیروگاه برق منطقه گل گهر در میزان تولید این شرکت، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به قطعی برق صنعت فولاد، کارخانه ذوب این مجتمع تعطیل شده است. با توجه به محاسبات سود، در حال حاضر سود از دست رفته ماهانه این شرکت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است. با توجه به اینکه هزینه‌های ثابت ماهانه این کارخانه حدود ۹۰۰ میلیارد ریال است، هر گونه تاخیر و تعطیلی کارخانه از بابت قطعی و کمبود برق هزینه و زیان هنگفتی متحمل مجموعه خواهد کرد.

معاون مالی و اداری جهان فولاد سیرجان در بیان عوامل موثر بر افزایش ۳۴ درصدی حاشیه سود ناخالص این شرکت، به نرخ ارز، نرخ فروش داخلی و خارجی محصولات، نرخ مواد اولیه و کمکی، اشاره کرد.

قاسمی نژاد درباره برنامه شرکت در خصوص محصولات به فروش نرفته خود توضیح داد: قطعا شرکت برنامه فروش تمامی محصولات خود را در سریعترین زمان ممکن از زمان تولید آن‌ها تا زمان عرضه در بازار در اولویت خود قرار داده و خواهد داد.

وی در پایان درباره تاثیرگذاری شرایط صنعت فولاد بر میزان فروش شرکت تاکید کرد: نرخ فروش محصولات کاملا وابسته به شرایط بازار و نرخ شمش فولاد خوزستان است که قطعا میتواند نوسانات زیادی داشته باشد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده