تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۲۲۲۶۵۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

دلیل عجیب رشد قیمت خودرو / بیکاری، تقاضا برای خرید خودرو را افزایش داد!

‌می‌متالز - تقاضا برای خرید خودرو در بازار زیاد شده است، اما فروشندگان این بار نسبت به فروش خودرو خود عقب‌نشینی کرده‌اند! چرا که معتقدند در هفته آینده هم سیر صعودی قیمت خودرو ادامه دارد. اما نگاه کارشناسان به قیمت خودرو چیست؟

به گزارش می‌متالز، قیمت دلار در روز چهارشنبه ۲۰مرداد به ۲۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسید. یعنی بالاترین قیمت در ۹ ماهه گذشته. افزابش قیمت دلار بر قیمت خودرو هم اثر گذاشته است.

برخی خودرو‌های داخلی در این هفته نسبت به یک ماه گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان گران شدند. خودرو پراید در معاملات این هفته با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۴۰ میلیون تومان، پرشیا با قیمت ۲۵۴ میلیون تومان و دنا پلاس هم با قیمت ۳۵۷ میلیون تومان معامله شد.

علت گرانی خودرو چیست؟

برخی دلالان بازار خودرو می‌گویند با شیوع موج پنجم کرونا و با افزایش بیکاری و تعدیل نیرو‌های انسانی شرکت‌ها، تقاضا برای خرید خودرو زیاد شده است. خودرو دیگر فقط یک کالای سرمایه‌ای نیست بلکه برای بسیاری از مردم تبدیل به وسیله امرار معاش شده است.

فروشندگان خودرو معتقدند برخی از مردم خودرو‌های ایرانی می‌خرند تا بتوانند معیشت خود را با عضو شدن در تاکسی‌های آنلاین تامین کنند. از این رو خرید خودرو‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان در بازار رونق گرفته است.

در این میان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تائید این خبر توضیح داد: بیکاری‌های اخیر در روند افزایش تقاضا بی‌تاثیر نیست. برخی با خرید خودرو‌هایی مثل پراید و پژو ۴۰۵ در تاکسی‌های آنلاین عضو می‌شوند تا بتوانند در این شرایط کسب درآمد کنند.

مهدی دادفر گفت: البته تقاضای این عده افراد در بازار خودرو ناچیز است. علت اصلی افزایش قیمت خودرو کاهش عرضه خودرو‌های ایرانی، توقف واردات خودرو و نوسان افزایشی قیمت دلار است.

او ادامه داد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم روند پیش گرفته شده دولت‌ها به سمت اصلاح یا کاهش قیمت خودرو نیست. دولتمردان با تکنیک کاهش قیمت خودرو در بازار آشنا هستند، اما نمی‌خواهند که این تکنیک‌ها را اجرا کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار خودرو گفت: بازار ایران در سال به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد. چنانچه این نیاز به هر شکلی تامین شود، بازار آرامش دارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود روند صعودی قیمت خودرو در هفته پایانی مرداد ماه ادامه‌دار است.

تقاضا برای خودرو صفر وجود ندارد

دلالان بازار خودرو، اما می‌گویند فعلا تقاضایی برای خرید خودرو‌های صفر وجود ندارد. فیروز نادری، یک فعال بازار خودرو با تائید این خبر گفت: با افزایش قیمت دلار خودرو در بازار گران شد. دوباره تقاضا برای خرید خودرو‌های کارکرده زیاد شده است، اما فعلا برخی فروشندگان نسبت به فروش خودرو‌های خود دست نگه داشتند!

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده