تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۲۹۶۱۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازهم زمزمه‌های گرانی خودرو به گوش می‌رسد

می متالز - درحالی که قیمت خودرو نسبت به سال گذشته حداقل رشد دوبرابری را تجربه کرده ابتدای هفته جای بازهم زمزمه‌های گرانی خودرو از سوی برخی فعالان این عرصه به گوش می‌رسد.
بازهم زمزمه‌های گرانی خودرو به گوش می‌رسد

به گزارش می متالز، پراید 95 میلیون و پژو 206 تیپ 2 از مرز 160 میلیون تومان عبور کرد، قیمت‌هایی که برای دو خودروی پرطرفدار بازار ایران شاید تا همین یکسال پیش با شوخی و خنده میان مصرف‌کنندگان مطرح می‌شد.

این داستان نگران کننده‌ای از روند صعودی قیمت‌ها در بازار چهارچرخه وطنی است که فعلا از نیمه‌های دوم سال گذشته آغاز شده و با درنظر گرفتن مجوز بررسی قیمت‌ها هر سه ماه یکبار از سوی مسئولان فعلا همواره ادامه دارد.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور روز گذشته با اشاره به غیرواقعی بودن نرخ خودرو اعلام کرد درصورتی که قیمت خودرو واقعی شود شرکت‌های تولید کننده قطعه نیز می‌توانند برای پویش داخلی سازی قطعات اقدام کنند و به قول معروف چرخ اقتصادی خود را بگردانند.

نکته جالب توجه اینجاست که نجفی منش در بخشی از سخنان خود به وابستگی خودرو به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا امروز نرخ ارز 7 برابر افزایش قیمت را تجربه کرده اما به تناسب آن قیمت پراید رشد 7 برابری را نداشته که این نشان دهنده غیرواقعی بودن قیمت خودرو و زیان صنعت خودرویی کشورمان است.

حال سئوال اینجاست که آیا این اظهار نظر در واقع آغازی بر روند افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار کشورمان است که با محاسبات رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور قیمت پراید که هم اکنون شماره گذاری هم نمی‌شود باید 140 میلیون فاکتور می‌شد؟

 

روند افزایشی آغاز شده است

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره تمایل صعودی شدن قیمت‌ها در بازار به خبرنگار ما گفت: با توجه به آغاز ماه محرم و دهه اول این ماه تقریبا بازار راکد بود اما بعد از عاشورای حسینی و بازگشایی مجدد بازارها شاهد افزایش ملایم قیمت‌ها شده‌ایم.

مؤتمنی در ادامه افزود: هرسال در ماه‌ پایانی تابستان کمی رونق بازار خودرو تجربه می‌شود و گروهی برای انجام سفرهای خود وارد بازار می‌شوند اما امسال ورود خریداران غیرمصرف‌کننده و البته کاهش تحویل خودرو از سوی کارخانه‌ها عواملی هستند که به افزایش قیمت دامن زده است.

این مقام صنفی معتقد است قیمت خودروهای داخلی متاثر از نرخ دلار است اما قیمت خودروهای وارداتی نیز در این زمینه بی‌اثر نیست به این صورت که وقتی مثلا خودروهای وارداتی به دلیل نوسان نرخ ارز 20 درصد گران می‌شوند داخلی‌ها هم شروع به اصلاح قیمتی خود می‌کنند.

به گفته وی تنها راهکار مدیریت قیمت خودرو در بازار افزایش تولید و تحویل خودرو به بازار است چون اکنون تحویل قطره‌چکانی و تقاضای کاذب عواملی هستند که قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی برای خریداران واقعی ایجاد می‌کنند.

وی درباره طرح مجلس برای تحویل خودرو به اقشار کم درآمد را هم فعلا درحد یک نظریه دانست و گفت: ارایه این طرح شاید از نظر رفاهی برای برخی از خانواده‌های کم درآمد مناسب باشد اما نباید تجربه ارایه وام خرید خودرو چندسال قبل بانک مرکزی برای حمایت از خودروسازان را فراموش کنیم.

مؤتمنی تاکید کرد: اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه نیازهای واجب دیگری غیر از خودرو دارند که اصولا چنین طرحی فقط به مشکلات بازار و افزایش دلالی دامن خواهد زد.

 

این دورباطل همچنان ادامه دارد

در همین حال فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار ما درباره احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو گفت: این چرخه باطل همچنان ادامه دارد به این صورت که خودروسازان از لابی‌های قدرتمند خود استفاده می‌کنند برای دریافت مجوز افزایش قیمت و بعد قطعه‌سازان وارد میدان می‌شوند و نهایتا مصرف‌کنندگان واقعی بازنده میدان می‌شوند.

زاوه تاکید کرد: روند فعلی در صنعت خودرویی ایران تغییر نخواهد کرد مگر اینکه اصلاحات ساختاری انجام دهیم و یکبار برای همیشه سایه مدیریت دولتی و البته سیاست‌های غلط را از آن دور کنیم.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است اکنون خودروسازان به دلیل مشکلات مختلف از جمله کمبود مواد اولیه با حداقل ظرفیت تولید مشغول به کار هستند که هزینه‌های تولید را افزایش نا متعارف داده است بنابراین هرقدر هم که مجوز گرانی بگیرند بازهم زیان ده هستند.

وی درباره زیان گسترده در صنعت خودرویی ایران نیز گفت: بخشی از این زیان مربوط به انباشت از گذشته است و بخشی هم مربوط به روند افزایشی هزینه‌های تولید حال حاضر است. به عنوان مثال به دلیل سیاست‌های جلوگیری از اخراج گسترده کارگران با توجه به کاهش شدید تولید اکنون حقوق و دستمزد بالایی به کارخانه‌ها تحمیل شده درحالی که خبری از تولید و گردش مالی در آنها نیست. بنابراین با دریافت مجوز فصلی گرانی برای خودرو بازهم زیان تجربه می‌شود.

زاوه درباره پویش داخلی سازی و ورود خودروهای نوین به بازار اظهار کرد: پویش داخلی سازی امری قابل توجه و ستودنی است اما باید توجه داشته باشیم که تیراژ تولید چقدر است و سازندگان برای چه تعداد محصول تولیددارند و آیا این قطعات در بازارهای خارجی خریدار دارند یا خیر؟

وی تصریح کرد: خودروهای جدید اگرچه بسیاری از استانداردها را رعایت می‌کنند اما همانطور که قبلا اشاره شد باید بازارهای خارجی را هم مدنظر داشته باشیم اگرنه تولید مثلا 150 هزار دستگاه خودرو در سال اصلا اقتصادی نیست و کارخانه‌ها همچنان در همان دور باطل سیر خواهند کند که نتیجه‌ای جز بروز مشکلات برای خریداران و مصرف‌کنندگان ندارد.

 

قیمت برخی محصولات داخلی در بازار آزاد کارکرده‌ها به قیمت صفر نگاه می‌کنند

علی فلاحی یکی از فعالان بازار خودرو در خیابان انقلاب تهران به خبرنگار ما گفت: با آغاز فعالیت مجدد بازار بعد از تعطیلات محرم تقریبا ده درصد افزایش قیمت در بسیاری از انواع خودرو کارکرده و نو ثبت شده است که مربوط به ورود خریداران بوده است.

فلاحی در ادامه افزود: البته همه این خریداران مصرف‌کنندگان واقعی نیستند بلکه بخش عمده‌ای از آنها برای حفظ دارایی‌های اندک خود وارد بازار شه‌اند چون عمدتا سرمایه‌های محدودی دارند که در سایر بازرها کاربردی نیست و شاهد مثال آن هم افزایش تقاضا برای خودروهایی تا مرز 150 میلیون تومان است.

این فعال بازار خودرو همچنین درباره قیمت خودروهای کارکرده نیز تصریح کرد: اصولا خودروهای کارکرده پیرو قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار هستند به این معنی که هرزمان خودروهای صفر کیلومتر گران شوند درصدی هم به قیمت کارکرده‌ها افزوده می‌شود و جهت برعکس هم کاملا صادق است.

وی معتقد است سیگنال‌هایی که کارخانه‌ها به بازار می‌دهند موج تقاضای کاذبی در بازار ایجاد کرده و همچنان این موج ادامه دارند چون اجرای قرعه‌کشی و تحویل بلند مدت خودرو دقیقا حکایت از کاهش تولید و کمبود عرضه می‌گویند و خریداران با یک حساب سرانگشتی در خواهند یافت که سرمایه‌گذاری در بازار خودرو شاید سود مناسبی برای آنها به همراه داشته باشد.

فلاحی به خبرنگار ما گفت: تجربه نشان داده سرمایه‌گذاری در خودرو یکی از ایمن‌ترین‌ شیوه‌ها برای سرمایه‌های خرد است بنابراین هرگز این بازار از تب و تاب خود نمی‌کاهد و همچنان روی مدار رونق قرار دارد و در بدترین شرایط مالکین خودرو در یک دوره شش ماهه می‌توانند سود منطقی و قابل قبولی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک به دست آورند بنابراین تا زمانی که این جذابیت وجود دارد شاهد همین روند در بازار هستیم.

این فعال بازار خودرو اظهار کرد: اکنون مصرف‌کننده واقعی در بازار به ندرت پیدا می‌شود و بیشتر خریداران برای سرمایه‌گذاری سراغ خودرو می‌روند و اینکه قیمت‌ها هم از سایت‌ها حذف شده تاثیری در کنترل قیمتی نداشته فقط سرعت افزایش قیمت را کمی کند کرده اگرنه همچنان قیمت خودرو در بخش کارکرده و صفر کیلومتر در مدار صعود قرار دارد.

عناوین برگزیده