تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۴۶۹۳۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

صدر و ذیل آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده با هم همخوانی ندارد/ دولت چهاردهم آیین‌نامه را تغییر می‌دهد؟

صدر و ذیل آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده با هم همخوانی ندارد/ دولت چهاردهم آیین‌نامه را تغییر می‌دهد؟
‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اشاره به ابهامات موجود در آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده، گفت: دولت چهاردهم می‌تواند در این زمینه آیین‌نامه جدید تدوین کند و یا لایحه‌ای جدید با اعمال تغییرات به مجلس ارسال کند.

به گزارش می‌متالز، دولت سیزدهم در روز‌های پایانی دوره مدیریت خود آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ کرد. به اذعان کارشناسان بحث کمبود ارز و چگونگی تامین ارز واردات خودرو‌های دست دوم، مهم‌ترین عامل و چالشی بود که ابلاغ این آیین‌نامه را ۱۳ ماه به تاخیر انداخته بود و حالا سوال مهم این است که چطور منابع ارزی تامین و بانک مرکزی مجاب به همکاری در این زمینه با وزارت صمت شده است.

در شرایطی مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را با ابهامات ارزی موجود، ابلاغ کرده است که دولت سیزدهم در حال واگذاری مسوولیت به دولت چهاردهم است و دولت پزشکیان در ادامه باید پاسخگوی روند اجرای این قانون باشد.

آن‌طور که احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت گفته است: ارز مورد نیاز برای خرید خودرو‌های کارکرده باید منشا خارجی داشته باشند و به تایید بانک مرکزی برسد که این ارز شامل ارز‌های حاصل از صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی است.

جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص روشی که دولت برای تامین ارز خودرو‌های وارداتی کارکرده درنظر گرفته است، گفت: تامین ارز در ازای صادرات مورد مقبولی است و کسانی که صادرکننده هستند می‌توانند در ازای ارز صادراتی خودرو وارد کنند. استفاده از ارز سرمایه‌گذاران خارجی هم با اولویت واردات خودرو‌های کارکرده برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

حسینی‌کیا تصریح کرد: این که مردم به صرافی‌ها مراجعه کنند و بتوانند ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده تامین کنند در این آیین‌نامه مغفول مانده است. بانک مرکزی هم اعلام نکرده است که بانک‌های عامل می‌توانند ارز تامین کنند. این روند باعث سردرگمی است و همچنین مشخص نیست که می‌توان از ارز مردم هم استفاده کرد و اصلا آیا ارز‌های موجود در خانه هم باید به تائید بانک مرکزی برسد یا نه.

وی افزود: ابهام جدی موجود دیگر هم این است که گفته شده برای ثبت سفارش خودرو‌های کارکرده، باید خدمات پس از فروش آنها تضمین شود، این در حالی است که به کسی که می‌خواهد یک خودرو کارکرده وارد کند، تضمین نمی‌دهند و روند واردات به دست خودروسازانی که شبکه دارند و می‌توانند خدمات پس از فروش را تامین کنند می‌افتد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عملا صدر و ذیل آیین‌نامه واردات با هم همخوان نیست. اگر شما نتوانید مجوز خدمات پس از فروش بگیرید، عملا نمی‌توانید ثبت سفارش کنید و خودرو وارد کنید؛ اگر این ابهام باقی بماند، اتفاقی در ثبت سفارش برای عموم مردم نمی‌افتد.

به گفته حسینی‌کیا، همچنان ارز مورد نیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده تامین نشده است.

این نماینده مجلس درخصوص نوع مواجه احتمالی دولت چهاردهم با آیین‌نامه خودرو‌های کارکرده نیز گفت: دولت بعدی می‌تواند همین آیین‌نامه را اجرا کند و یا این که آیین‌نامه جدید تدوین کند، همچنین می‌تواند لایحه جدید با تغییرات مدنظر خود را به مجلس ارسال کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت