تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۷۲۵۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
پوردهقان:

قبل از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده باید ملاحظات ارزی رفع می‌شد/ قانون واردات خودرو باید اجرایی شود

قبل از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده باید ملاحظات ارزی رفع می‌شد/ قانون واردات خودرو باید اجرایی شود
‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده، گفت: متاسفانه در روز‌های آخر دولت سیزدهم و در شرایطی که رئیس جمهور چهاردهم نیز انتخاب شده بود و در دوره انتقال، آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده پس از حدود یک سال و نیم یک دفعه‌ای تدوین و ابلاغ شد و مسئولان مربوطه بیان کردند که هر فردی که تمایل داشته باشد، می‌تواند خودرو وارد کند این درحالی است که سازوکار این موضوع شفاف نیست.

به گزارش می‌متالز، مصطفی پوردهقان درباره اظهار نظر بانک مرکزی درباره توقف واردات خودرو‌های کارکرده به دلیل شرایط تنظیم فرآیند احراز و تایید منشاء ارز، گفت: سیاستگذاران در کشور ما به هر دلیلی شرایطی ایجاد کردند که طرف عرضه خودرو به صورت انحصاری باشد و خودروسازان پشت موضوعاتی به نام حمایت از تولید داخل و دفاع از اشتغال پایدار پنهان شوند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این روش غیرعلمی است و موجب ایجاد انحصار، افت کیفیت، بالا رفتن قیمت و... می‌شود که مردم از این وضعیت گلایه‌مند هستند و تصادفات و کشته‌های جاده‌ای نیز بیانگر این وضعیت نامطلوب شد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار و صنعت خودرو موجب صدور مجوز برای واردات خودرو شد، افزود: هفته گذشته بنده پیشنهاد دادم که وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی برای ارائه گزارشی درباره آئین‌نامه واردات خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس دعوت شوند، زیرا هرچند ما به دنبال شکست انحصار و ایجاد رقابت هستیم، اما باید مشخص شود که این مهم با چه ترفند، سیاست‌گذاری و سازوکاری محقق می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: متاسفانه در روز‌های آخر دولت سیزدهم و در شرایطی که رئیس جمهور چهاردهم نیز انتخاب شده بود و در دوره انتقال، آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده پس از حدود یک سال و نیم یک دفعه‌ای تدوین و ابلاغ شد و مسوولان مربوطه بیان کردند که هر فردی که تمایل داشته باشد، می‌تواند خودرو وارد کند این درحالی است که سازوکار این موضوع شفاف نیست و یک ولنگاری عجیب و غریبی ایجاد می‌شود در واقع ابلاغ این آئین‌نامه بیشتر شبیه کار رسانه‌ای و اقدامی سیاسی است تا کاری اجرایی.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی سیاست ثبات ارز را در پیش گرفته، باید مشخص شود که در این آئین‌نامه منبع ارز موردنیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده از چه محلی تامین می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هرچند موافق شکست انحصار، ارتقای تکنولوژی تولید خودرو به روز رسانی ایران خودرو و سایپا و تولید مشترک این شرکت با خودروسازان خارجی هستم و این موضوع را ضرورت می‌دانم، اما به بانک مرکزی نیز که درباره واردات خودرو‌های کارکرده اظهارنظر کرده است، حق می‌دهم، زیرا ابتدا باید دولت جدید مستقر و رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت تعیین و منابع ارزی مشخص شود سپس در این باره تصمیم‌گیری شود، اما باید به این نکته نیز دقت کرد اینکه ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده اعلام می‌شود، اما پس از چند روز بانک مرکزی توقف این موضوع را اعلام می‌کند موجب نابسامانی بازار و از دست رفتن اعتماد مردم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: در اولین فرصت تلاش می‌شود با استقرار دولت جدید این ساماندهی صورت گیرد، این نوید را به مردم می‌دهیم که تا پایان سال سیاست‌گذاری خوبی با همکاری دولت و مجلس در حوزه شکستن انحصار بازار در پیش بگیریم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده