تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۲۲۸۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

دوگانه سوز‌ها احیا می‌شوند؟

‌می‌متالز - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودرو‌های دوگانه سوز در چهار ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده است. طبق آمار منتشره، در مجموع تا پایان تیر امسال ۳هزار و ۷۴۹ دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور به تولید رسیده که نسبت به چهار ماه ابتدایی امسال حدود ۲۲ درصد افت را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، تمام دوگانه‌سوز‌های تولیدی در چهار ماه ابتدایی امسال را محصولات ایران خودرو تشکیل داده‌اند و سایپا همچنان دوگانه سوزی تولید نمی‌کند. طبق آمار، ایران خودرو در بازه زمانی تحت بررسی، هزار و ۱۰ دستگاه پژو ۴۰۵، ۲ هزار و ۵۹۵ دستگاه سمند و ۱۴۴ دستگاه پژوپارس را در قالب خودرو‌های دوگانه‌سوز تولید کرده است.

روند نزولی تولید دوگانه سوز‌ها در حالی است که روزگاری این خودرو‌ها به گل سرسبد خودروسازی کشور تبدیل شده بودند و اصرار زیادی روی تولید آن‌ها وجود داشت. در اواسط دهه ۸۰ و پس از سهمیه‌بندی بنزین، دولت تصمیم گرفت با توجه به وفور منابع گازی در کشور، خودرو‌ها را به سمت گازسوز شدن ببرد. امور مربوط به دوگانه سوز شدن خودرو‌ها در ستادی به نام تبصره ۱۳ پیش می‌رفت و مسوولان وقت وزارت صمت و این ستاد قصد داشتند تمام خودرو‌های داخلی را دوگانه سوز کنند. کار تا جایی پیش رفت که قرار شد حتی خودرو‌های مونتاژی آن زمان مانند نیسان ماکسیما نیز دوگانه‌سوز شوند، اما با مخالفت شرکت‌های مادر مواجه شد. نتیجه سیاست‌های وزارت صنعت و ستاد تبصره ۱۳، اما این شد که بیشتر خودرو‌ها به صورت دوگانه سوز تولید شدند و این در حالی بود که متناسب با آن، زیرساخت‌ها رشد نکرد. شهروندان ابتدا استقبال زیادی از دوگانه‌سوز‌ها به عمل آوردند؛ زیرا گاز بسیار ارزان‌تر از بنزین بود و می‌توانست ناجی باک خودروهایشان باشد. با این حال با توجه به رشد تولید و استفاده از گاز در خودروها، چالش‌های فنی و همچنین مسائلی مانند کمبود جایگاه‌های سی ان جی، بیشتر خود را نشان داد تا مشخص شود کشور آمادگی لازم را برای پشتیبانی از این همه خودرو دوگانه سوز ندارد. چالش‌ها و کمبود‌ها در کنار بروز مشکلات فنی سبب شد روند عرضه و تقاضای خودرو‌های دوگانه سوز عکس شده و تیراژ آن‌ها در مسیر افت قرار بگیرد. کار به جایی رسید که دوگانه سوز‌ها کم‌کم به حاشیه رفتند و در حال حاضر نیز سهمی بسیار اندک از تولید خودروسازان را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از مسوولان پیشین ستاد تبصره ۱۳ است. رضا فاطمی امین در آن دوران معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی و در مقطعی نیز قائم مقامی ستاد تبصره ۱۳را به عهده داشت و پروژه دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها به نوعی زیرنظر وی پیش می‌رفت. حالا باید منتظر ماند و دید در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به فاطمی امین، آیا وی پروژه احیای دوگانه سوز‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد یا روند فعلی (حاشیه‌نشینی دوگانه سوزها) را ادامه می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده