تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۳
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۲۲۸۳۵
سرویس خبر : انرژی

«پترول» ۴۰۰ ریال سود تقسیم کرد

‌می‌متالز - مجمع عمومی سالانه و فوق‌العاده پترول برگزار و تقسیم ۴۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم بین سهامداران تصویب شد.

به گزارش می‌متالز، در مجمع عمومی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان برای سال منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ صورت‌های مالی تایید و گزارش فعالیت هیات‌مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرار گرفت. رسول اشرف‌زاده مدیرعامل شرکت در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش عملکرد شرکت به سوالات اکثر سهامداران پاسخ داد.

افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی

افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سایر اندوخته‌ها با طی دو مرحله موافقت و اختیار عملی نمودن آن به مدت یک سال به هیات‌مدیره تفویض شد.

عمده فعالیت پترول

پترول در سالی که گذشت در حوزه مدیریتی فعالیت‌هایی مانند به کارگیری نیرو‌های جوان و نخبه، راه‌اندازی و افتتاح سه طرح بزرگ ملی با ظرفیت ۲هزار و۵۹۰میلیون تن، اجرایی شدن ۶ طرح توسعه‌ای تکمیلی جدید با ظرفیت ۲۵۶هزارتن و سرمایه‌گذاری ۳۶۴میلیون یورو، تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد اشتغال پایدار، تولید محصول جدید و توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته، تعریف و تصویب پنج پارک صنعتی پایین‌دستی با ظرفیت ۳۸۱هزارتن و مجموع سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار و ۴۶۰میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی، به کارگیری بیش از ۹۲درصد کارکنان بومی در شرکت‌های تابعه، ایجاد شفافیت مالی با انجام کنترل‌های مدیریتی و حسابرسی‌های داخلی، تدوین نقشه راه و استراتژی توسعه پنج ساله شرکت، افزایش سرمایه برای شرکت و برنامه‌ریزی برای احداث پنج پارک پایین دستی را در کارنامه خود داشته است.

سه سیاست اصلی پترول

کریم بروفرد، معاونت مالی و سرمایه‌گذاری پترول در این مجمع گفت: پترول بر سه حوزه اصلی متمرکز است که این سه حوزه، توسعه طرح‌های جدید، خرید و رصد سهام، توسعه شرکت‌های موجود که پتانسیل دارند و تکمیل زنجیره تولید ثروت در شرکت‌های بالادست است.

ایلام به بورس می‌آید

وی افزود: از اتفاقات خوب سال گذشته واگذاری مدبران، عرضه پتروشیمی ارومیه در بورس و پذیرش شرکت پتروشیمی ایلام در بازار فرابورس بوده است. بروفرد ادامه داد: پتروشیمی ایلام تا پایان سال جاری وارد بازار سرمایه می‌شود.

اقدامات پترول

بروفرد در خصوص اقدامات پترول گفت: در حوزه ذی‌نفعان سودآوری و عملکرد مالی، بازدهی دارایی و حقوق مالکانه، بازدهی سهام شرکت، افزایش درآمد‌های حاصل از سرمایه‌گذاری، در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری نیز اصلاح ساختار سرمایه و کاهش ریسک ساختار مالی، تسویه بدهی‌ها و مدیریت ریسک ارزی، تامین مالی ریالی و ارزی افزایش سرمایه، در حوزه فرآیند داخلی افتتاح رسمی شرکت‌های تولیدی، اجرایی شدن طرح‌های پترول، شش طرح توسعه‌ای جدید، تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید داخل، ارتقای ایمنی و بهداشت و در حوزه رشد و یادگیری طبقه‌بندی مشاغل و به‌کارگیری نیروی متخصص و همچنین ارتقای سطح کنترل‌های داخلی از طریق تقویت نظام حسابرسی داخلی و افزایش سطح کنترل‌های مالی در شرکت‌های تابعه از اقدامات پترول در سال مالی گذشته بوده است.

پیشرفت طرح‌ها

بروفرد در خصوص پیشرفت طرح‌های در دست اجرای پترول گفت: تاکنون طرح کریستال ملامین لردگان با ظرفیت ۳۰هزار تن در سال ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، طرح صدف پتروشیمی خلیج فارس با ۱۳۶ هزار تن ظرفیت ۸۴/ ۵۲درصد پیشرفت فیزیکی، طرح پلی پروپیلن ارغوان گستر با ظرفیت ۱۵۰هزار تن در سال ۱/ ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی، طرح متیل آمین سنقر با ظرفیت ۶/ ۲۲ هزار تن در سال ۳۹/ ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی، طرح سود پرک ماهشهر با ظرفیت ۴۵هزار تن در سال ۳درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

بازدهی ۵۹ درصدی سهام

معاونت مالی و سرمایه‌گذاری پترول تصریح کرد: بازدهی سهام پترول از ابتدای سال مالی تا ۱۰ مرداد امسال، ۵۹درصد بوده است. سود خالص شرکت رشدی ۵ برابری را نسبت به سال قبل تجربه کرده و درآمد‌های تلفیقی نیز رشدی ۱/ ۵ برابری و سود تلفیقی رشدی بیش از ۵ برابر را داشته است. در سالی که گذشت پترول توانست ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور اضافه کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده