تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۲۵۵۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

"رفع موانع" رمز پشتیبانی از تولید؛ مشکلات صنایع در استان سمنان چیست؟

‌می‌متالز - اولویت‌بندی مشکلات بخش تولید و اتخاذ سیاست‌های مناسب توسط دستگاه‌های مختلف کشور برای رفع موانع این بخش امر ضروری به شمار می‌آید.

به گزارش می‌متالز، مقام معظم رهبری امسال هم همانند سال‌های گذشته بر حمایت از تولید داخل تأکید داشته و رونق تولید را لازمه رفع مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرده‌اند.

بر همین اساس اولویت‌بندی مشکلات بخش تولید و اتخاذ سیاست‌های مناسب توسط دستگاه‌های مختلف کشور برای رفع موانع این بخش امر ضروری به شمار می‌آید.

اما بر اساس بررسی‌های تحقیقی و میدانی نشان می‌دهد تولید در ایران با مشکلات بسیار زیادی از جمله تأمین نقدینگی، عدم امکان مبادلات ارزی و مالی تولیدکنندگان با شرکای خارجی، بدهی‌های معوق واحد‌های تولیدی به سیستم بانکی، چرخه معیوب اخذ مالیات بر ارزش افزوده، قوانین و مقررات ضد و نقیض در کشور، افزایش قابل‌توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، تغییر مداوم نرخ ارز و سایه سنگین آن بر اقتصاد کشور، رکود بازار و کاهش ظرفیت تولید بسیاری از واحد‌های تولیدی مواجه است.

مسوولان ارشد استان، دستگاه قضا و مدیران دستگاه‌های اجرایی مختلف همه و همه در سال‌های اخیر نسبت به حمایت و پشتیبانی از حوزه تولید و رفع موانع و تسهیل‌سازی در امر تولید اقدامات گسترده‌ای را از جمله احیای واحد‌های تولیدی ورشکسته، تعطیل و یا در حال رکود آغاز کرده‌اند که این تلاش‌ها این نوید را می‌دهد که این استان در سایه سایه هم‌افزایی نهاد‌های مسئول، امسال هم که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» نام‌گذاری شده است، گام‌های استواری در راستای تحقق این شعار بردارد.

بدیهی است که تحقق شعار سال در حوزه تولید استان سمنان به دلیل شرایط دشوار ناشی از تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا و همپیمانانش ویژگی‌ها و، اما و اگر‌های خاص خود را دارد، اما علی‌رغم این شرایط با پرچم‌داری تشکیلات قضایی و همکاری تنگاتنگ و هم‌افزایی مدیریت ارشد استان در مسیر حمایت از رونق و جهش تولید گام‌های محکمی برداشته شده است.

محمد شریف ابراهیمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان با تأکید بر پشتیبانی همه‌جانبه از واحد‌های تولیدی گفت: باید برای رفع مشکلات بخش تولید در استان سمنان راهکار‌های عملی، کارآمد و قابل اجرا تهیه و تدوین شود.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد عوامل رکود یا ورشکستگی واحد‌های تولیدی در سمنان عنوان کرد: برخی از شرکت‌های تولیدی که تسهیلات بانکی را دریافت کرده‌اند، اما تسهیلات دریافتی را در جایی دیگر غیر از تولید هزینه کرده‌اند که کاری برای این دسته از شرکت‌ها و مدیرانشان نمی‌توان انجام داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان عنوان کرد: گروهی دیگر از مدیران شرکت‌های تولیدی ورشکسته در استان سمنان هستند که این‌ها تسهیلات را دریافت کرده‌اند، اما بلافاصله خودشان شرکت را تعطیل کرده‌اند و جز بنا و عرصه چیزی از شرکت باقی نمانده است؛ مسلم است برای این دسته از شرکت‌ها نیز کاری نمی‌شود انجام داد.

ابراهیمی عنوان کرد: دسته‌ای دیگر از شرکت‌های تولیدی نیز هستند که علت ورشکستگی و تعطیل شدنشان ناشی از تورم و گرانی مواد اولیه تولید است که مشکلات بانکی هم به آن‌ها اضافه شده است برای این دسته از واحد‌های تولیدی باید اقدام به رفع موانع و مشکلات شود.

وی بر بررسی تمام زنجیره‌های مربوط به فعالیت واحد‌های تولیدی در راستای رفع مشکل این واحد‌ها تأکید کرد و گفت: باید با بررسی کارشناسانه‌تری موضوع این واحد‌ها پیگیری شود.

علیرضا شریفی‌نژاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بالغ بر ۵۴۸ میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های صنعتی و کشاورزی پرداخت شده است.

وی بر همراهی بانک‌ها در راستای رفع موانع تولید تأکید کرد و گفت: باید با جدیت بیشتری در حوزه حمایت از تولید و صنعت استان سمنان گام برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان عنوان کرد: در آخرین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان با پرداخت تسهیلات ۲۴۸ میلیارد ریالی به ۱۱۱ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان سمنان موافقت شده است.

شریفی‌نژاد خاطرنشان کرد: ۴۵ واحد تملیکی بانک‌ها در استان سمنان، وجود دارد که از این تعداد ۱۶ واحد با قابلیت راه‌اندازی مجدد شناسایی شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده