تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۲۳۱۹۶
سرویس خبر : انرژی
نخعی تشریح کرد:

برنامه‌های وزرای پیشنهادی نفت و نیرو در کمیسیون انرژی بررسی شد/ارائه برنامه جامع برای جلوگیری از قطعی آب، برق و گاز

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی نفت و نیرو در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نخعی در تشریح نشست امروز (شنبه ۲۳ مرداد ماه) کمیسیون انرژی، گفت: صبح امروز کمیسیون انرژی میزبان علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو بود که وی ضمن ارائه رزومه خود، برنامه‌هایش را برای اداره وزارت نیرو تشریح کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی موضوع خاموشی برق را یکی از موارد مطرح شده از سوی وزیر پیشنهادی نیرو دانست و افزود: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق در کشور وجود دارد که وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای جبران این کسری تولید برق در ۴ سال پیش رو ارائه کرد.

وی اضافه کرد: تولید برق با کمک صنایع پرمصرف و توسط واحد‌های صنعتی یکی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی بود تا از این طریق از یک سو برق موردنیاز این واحد‌ها تولید شود و از سوی دیگر برق مازاد تولیدی در اختیار شبکه برق رسانی کشور قرار گیرد و منبع درآمدی برای این واحد‌ها باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی با توجه به تعداد زیاد اینگونه نیروگاه‌ها که در صف تبدیل به سیکل ترکیبی قرار دارند، تمرکز بر تجدیدپذیر‌ها و از سوی دیگر مدیریت مصرف سوخت که امکان افزایش تولید برق تا ۴۰ هزار مگاوات را برای کشور فراهم می‌کند از دیگر برنامه‌های محرابیان برای جبران کمبود برق بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه آب، تصریح کرد: در جلسه امروز درخصوص مدیریت مصرف آب و آب‌های مرزی و مباحث مرتبط با این حوزه، همچنین در خصوص افزایش راندمان نیروگاه‌ها نیز مباحثی مطرح شد.

نخعی ادامه داد: پس از پایان توضیحات محرابیان، اعضای کمیسیون انرژی نیز نقطه نظرات، سوالات و دغدغه‌های خود را در حوزه آب، برق و انرژی مطرح کردند و محرابیان نیز پاسخ‌هایی را در همین حوزه ارائه کرد. در نهایت نیز مقرر شد جمع بندی کمیسیون در ارتباط با برنامه محرابیان به هیات رئیسه ارسال شود.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت؛ از فروش نفت تا استفاده بیشتر از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های گازی

وی همچنین با اشاره به نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش با وزیر پیشنهادی وزارت نفت، گفت: در ابتدای جلسه اوجی ضمن معرفی خود، برنامه‌ها و اهداف خود را بیان کرد.

نخعی با اشاره به سرفصل‌های عمده برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت، افزود: فروش نفت، تراز منفی گاز، تمرکز بر میادین مشترک نفت و گاز، اصلاح الگوی مصرف، نگه داشت میادین نفتی و گازی، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های گازی، توجه به نیروی انسانی، جلوگیری از خام فروشی و توجه بیشتر به دیپلماسی انرژی و نیروی انسانی از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

وی تصریح کرد: در ادامه اعضای کمیسیون نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در نهایت اوجی به سوالات و مباحث مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون پاسخ داد. آنچه که مورد تاکید اعضای کمیسیون قرار گرفت عبارت است از توجه بیشتر به مطالبات کارکنان، تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور، تعامل بیشتر با همسایگان در حوزه انرژی و... بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در نهایت کمیسیون انرژی بررسی مجددی را بر روی برنامه اوجی خواهد داشت و میزان مطابقت این برنامه را با اسناد بالادستی مدنظر قرار خواهد داد و طی گزارشی در جریان فرآیند رای اعتماد نظر خود را درباره اوجی اعلام می‌کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده