تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۲۵۳۴۵
سرویس خبر : انرژی
وزارت نفت اعلام کرد:

افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران در کارون + محاسبه درآمد

‌می‌متالز - وزارت نفت از افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت در میادین دارخوین و اروند در غرب کارون خبر داد که ۳۳ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، تهران بدون توجه به تصمیمی که در مورد برجام اتخاذ خواهد شد به دنبال افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت از تمام میادین نفتی غرب کارون است.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام وزارت نفت ایران، هر یک درصد بهبود ذخایر نفتی غرب کارون، ۶۷۰ میلیون بشکه به ذخایرقابل استخراج اضافه می‌کند که با احتساب بشکه‌ای ۵۰ دلار، ۳۳ میلیارد دلار درآمد زایی خواهد داشت.

این توسعه تولید شامل میادین نفتی می‌شود که نسبت به میادین بزرگ آزادگان، یاران و یادآوران کمتر شناخته شده اند، اما می‌توانند یک میلیون بشکه در روز در کوتاه مدت به تولید اضافه کنند.

یکی از این میادین، دارخوین در ۴۵ کیلومتری شمال خرمشهر و صد کیلومتری جنوب اهواز در استان خوزستان است که ذخایر نفتی آن حداقل ۵ میلیارد بشکه تخمین زده شده و ۱.۳ میلیارد بشکه قابل استخراج است. با تکمیل برنامه‌های توسعه‌ای، تولید نفت از این میدان به ۲۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تکمیل مرحله ۳ توسعه میدان نفتی دارخوین به حدود ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و چین و روسیه هر دو اعلام کرده‌اند هزینه‌های اکتشاف و توسعه در میادین نفتی غرب کارون را متقبل می‌شوند. قبل از اعمال تحریم‌ها در ۲۰۱۸، قرارداد توسعه این میدان در میان ۳۰ میلیارد دلار قرارداد‌های انرژی استراتژیکی قرار داشت که بین ایران و روسیه در سال ۲۰۱۷ بسته شده بود. پس از عقد قرارداد ۲۵ ساله با چین در ۲۰۱۹، روسیه توافق کرد راه را برای چین به منظور سرمایه گذاری باز کند.

چین طبق قرارداد، متعهد شد درمرحله اول ۱۴۵ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز و در مرحله دوم ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه طی دو سال از ۲۰۱۹ به تولید میادین نفتی غرب کارون بیفزاید. البته همه‌گیری ویروس کرونا مانع اجرای این برنامه‌ها شد.

یکی دیگر از این میادین نفتی، اروند است که در ۵۰ کیلومتری جنوب آبادان قرار دارد. پیش بینی می‌شود یک میلیارد بشکه ذخیره با نرخ استخراج ۱۵ درصد داشته باشد. همچنین ۱۴ متر مکعب گاز و ۵۵ میلیون بشکه میعانات گازی دارد. شرکت‌های نفت روسی و چینی در حال مذاکره در مورد این میدان نفتی هستند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده