تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۷۹۳
کد خبر: ۲۲۳۲۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۱مرداد آخرین مهلت پرداخت مالیات بر اجاره املاک/ مشمولان چه کسانی هستند؟

‌می‌متالز - اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری برای ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی خود تا دو روز دیگر یعنی یکشنبه ۳۱شهریور فرصت دارند.

به گزارش می‌متالز، در پی گسترش پیک پنجم شیوع ویروس کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری که طبق قانون تا پایان ۳۱تیر ماه سال جاری بود، به مدت یک ماه تمدید شد.

بنابراین، روز یکشنبه ۳۱مردادماه، آخرین مهلت برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

طبق این گزارش، فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هر نوع تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا روز یکشنبه ۳۱مردادماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس WWW.INTAMEDIA.IR ارسال و مالیات خود را پرداخت کنند.

از سوی دیگر، مؤدیان مالیاتی در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر، مشمول جرایم قانونی خواهند شد.

مشمولین مالیات اجاره املاک ۱۴۰۰

همانطور که گفته شد کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که املاک و مستغلاتی در ایران دارند و آن‌ها را اجاره می‌دهند، مشمول مالیات اجاره املاک ۱۴۰۰ می‌باشند. البته محاسبه این نوع از مالیات استثنائاتی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اولین نکته مهم در خصوص مشمولین مالیات اجاره املاک آن است که محل سکونت پدر، مادر یا همسر و فرزندان یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک، ملک اجاری محسوب نشده و مشمول مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۰ نخواهد شد.

نکته بعدی آن است که کسانی که مالک مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد اجاره‌ای که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند، هستند در مدت اجاره شامل معافیت صد در صدی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال ۱۴۰۰ هستند.

میزان مالیات اجاره املاک ۱۴۰۰ براساس قرارداد اجاره تعیین خواهد شد، اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا ارائه نشود و یا مواردی از این دست، مبلغ اجاره براساس جدول اجاره املاکی مشابه این ملک تعیین خواهد شد.

اگر درآمد شخص در تهران از اجاره ملکی تا ۱۵۰ مترمربع بنا باشد و در شهرستان‌ها تا ۲۰۰ مترمربع، از پرداخت مالیات بر اجاره املاک ۱۴۰۰ معاف است. لازم به ذکر است که سود بانکی و حقوق بازنشستگی جزو حقوق محسوب نمی‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده