تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۲۳۵۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۳۰ درصدی تأمین ارز برای واردات کالا در ۵ ماهه امسال

‌می‌متالز - طی پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ۱۸ میلیارد دلار تأمین ارز از به صورت نیمایی و ترجیحی انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد، مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار از طریق سامانه نیما و نیز ۵.۵ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی تأمین ارز انجام شده است.

این در حالی است که در سال گذشته و در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، مجموعاً ۱۳ میلیارد دلار تأمین ارز صورت گرفته بود که ۹.۶ میلیارد دلار آن از محل سامانه نیما و ۳.۴ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی تأمین ارز انجام شده است؛ لذا این امر به معنای رشد ۵ میلیارد دلاری تأمین ارز در بازه زمانی پنج ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است که افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی در تأمین ارز واردات را نشان می‌دهد.

خاطرنشان می‌شود، تنها در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و از طریق سامانه نیما، ۱.۵ میلیارد دلار تأمین ارز صورت گرفته است که این امر نشان دهنده نقش کلیدی و موثر سامانه نیما در نقشه ارزی کشور است.

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر موارد فوق الذکر، بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز، از مکانیزم اعتباری نیز استفاده می‌کند. در این فرایند واردکنندگان بزرگی که در این سال‌ها ضمن تعامل با فروشندگان خارجی ثابت کرده‌اند که امکان دریافت اسناد حمل و ترخیص کالا در زمان کوتاه با تعهد پرداخت را دارند می‌توانند با هماهنگی وزارتخانه‌های مربوطه و بانک مرکزی نسبت به واردات کالا‌ها اقدام کنند که ارز آن با محاسبه‌ای که از پیش بینی درآمد‌ها وجود دارد ظرف سه ماه پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده