تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۲۳۵۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرایی استفاده از اینترنت اشیا در معدنکاری

‌می‌متالز - اینترنت اشیا یکی از مباحث چالش برانگیز برای بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و معدنی است؛ درواقع امروزه اینترنت اشیا و هوشمند سازی در ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار شده و تلاش برای دستیابی به آن جهت استفاده بهینه از زمان و منابع معدنی موجود بیشتر شده است. البته به گفته کارشناسان این دست از اقدامات در هر دو بخش معدن و صنایع معدنی کشور دیده شده و مهندسین و متخصصین امر به دنبال یافتن راهکار‌های مفید برای چگونگی اعمال این امر مهم در صنایع معدنی و معادن هستند.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهم‌ترین مباحثی که در ایران از سوی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه در بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته، همان اینترنت اشیا و هوشمند سازی است. در این میان فعالان این حوزه معتقدند که ایران برخوردار از ذخایر غنی معدنی است و می‌توان با سرمایه گذاری روی تکنولوژی‌های جدید، استفاده قابل توجهی از این ذخایر داشته باشد. البته همراهی دولت با بخش خصوصی و حمایت برای استفاده از سیستم‌های هوشمندسازی در حوزه معادن نیز به شدت مورد نیاز است.

این درحالی است که برخی معتقدند تا زمانی که نیاز بحرانی به هوشمند سازی و اینترنت اشیا در بخش معادن و صنایع معدنی کشور احساس نشود، اقدامی در این زمینه انجام نخواهد شد. در واقع عدم بررسی تحولات فناوری در ایران پاشنه آشیل بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

نکته مهم درخصوص هوشمند سازی در حوزه معدن و صنایع معدنی این است که با ورود فعالان دو حوزه یادشده، مسیر برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم و همگام شدن با شرکت‌های بزرگ و پیشرو در جهان هموار می‌شود.

به عقیده کارشناسان یکی از جلوه‌های مهم انقلاب صنعتی چهارم، هوشمندسازی است که امروزه به یک مبحث جهانی تبدیل شده است.


دلیل هوشمندسازی معادن

اکنون نکته اینجاست که در حوزه معدنکاری به ویژه در سطوح بین المللی شاهد پیشرفت روزافزون برای انجام عملیات‌های اکتشافی و ذخایر پنهان هستیم. چراکه با پایان یافتن بسیاری از ذخایر معدنی در جهان و نیاز صنایع به این مواد معدنی دستیابی به ذخایر جدید با فناوری‌های قدیمی امکانپذیر نیست؛ بنابراین الزام به معدنکاری نوین و حرکت به سمت هوشمندسازی برای برداشت برخی ذخایر معدنی بشدت احساس می‌شود. زیرا همانگونه که گفته شد، با وجود رشد در حوزه فناوری، تعداد کانسار‌های بزرگ در دنیا بسیار اندک است. در واقع رفتن به عمق زمین و برداشت ذخایر معدنی جدید دیگر با ماشین آلات و فناوری‌های نوین هم جوابگو نیست و تنها هوشمندسازی است که می‌تواند گره کار را باز کند.

در مجموع با نگاهی بر فعالیت‌های صورت گرفته در بخش معدن چه در کشورمان ایران و چه در سطح بین المللی می‌بینیم که عرضه مواد معدنی از تعداد مصرف کنندگان و تقاضای بازار جامانده و باید فکری برای تامین نیاز‌های اولیه و البته بسیار مهم صنایع معدنی به مواد اولیه اندیشیده شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده