تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۲۲۳۷۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«گل گهر» پیشتاز حفظ محیط زیست می‌شود/ به نام محیط زیست به کام بهره وری

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر برای دستیابی به توسعه پایدار، صیانت از محیط زیست را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده است. این برنامه شامل تمامی حوزه‌های مرتبط با محیط زیست اعم از حفظ حیات وحش تا کاهش آلایندگی‌ها می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اما چرا گل گهر پیشتاز طرح جامع محیط زیست شده است؟ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حال توسعه معدن تا محصول نهایی فولاد است و تلاش می‌کند سهم خود در زنجیره ارزش را افزایش دهد. این برنامه به صورتی است که در سال‌های اخیر مجموعه گل گهر در تمامی بخش‌ها در جهت توسعه پایدار وارد سرمایه گذاری شده تا نقش ۳۰ درصدی خود در زنجیره ارزش فولاد را افزایش داده و به عنوان یک مجموعه معدنی یکه تاز بازار شود.

این موضوع را می‌توان در بررسی نماد «کگل» نیز به خوبی مشاهده کرد. توسعه فعالیت‌های گل گهر استقبال سهامداران از این نماد را افزایش داده و همین موضوع باعث می‌شود تامین نقدینگی برای طرح‌های توسعه با دغدغه کمتری انجام شود.

حال در راستای توسعه فعالیت ها، اجرای طرح جامع محیط زیست می‌تواند به رشد هرچه بیشتر گل گهر بیانجامد.

گل گهر در حوزه آب با اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب و بازیابی آب و در کنار این موضوع ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس سعی بر آن داشت تا گام‌های اصلی در حوزه آب را برداشته تا در پی ایجاد بحران آب در بخش تولید با مشکل همراه نشود.

در کنار موارد یاد شده در حوزه‌های هوا و خاک نیز این مجموعه با ارتقای سطح واحد تحقیق و توسعه سعی بر آن دارد با کمترین سطح ایجاد آلایندگی به بهره برداری از معادن بپردازد. به هر حال موضوع ریزگرد‌ها از مواردی است که می‌تواند منجر به آلودگی هوا شود.

استخراج مهندسی شده در چارچوب قوانین محیط زیست نیز می‌تواند آسیب به محیط را کاهش دهد. اتفاقی که سال‌ها موضوعی برای تقابل بخش معدن و محیط زیست بود، اما امروز طرح جامع محیط زیستی گل گهر می‌تواند نقطه اتصال معدن به محیط زیست را بیش از گذشته پررنگ کرده و تقابل را به تعامل هرچه بیشتر تبدیل کند.

اما دلیل اصلی ورود گل گهر به طرح‌های زیست محیطی و اجرای طرح جامع در این بخش را باید در تغییر نگاه مدیریتی مشاهده کرد.

برنامه مدیریتی جدید گل گهر به این دیدگاه رسیده است که افزایش بهره وری از مسیر حفظ و توسعه محیط زیست می‌گذرد. هرچند ارتقای دانش فنی در افزایش بهره وری بسیار مهم است و گل گهر در این زمینه با توسعه دانش فنی در حوزه بومی سازی به موفقیت‌های بسیاری دست یافته، اما این مجموعه به این نقطه رسیده است که افزایش بهره وری با ارتقای استاندارد‌های زیست محیطی میسر می‌شود.

درواقع دلیل اصلی گل گهر برای اجرای طرح جامع محیط زیست می‌تواند دستیابی به بهره وری را سرعت بخشد. اتفاقی که با افزایش تولید منجر به افزایش درآمد نیز می‌شود.

اما فراموش نکنیم کاهش مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک نیز می‌تواند در این برنامه جامع قرار گیرد. موضوعی که در یکسال اخیر بسیار مهم و امروز با وجود قطعی‌های برق و کاهش مصرف در واحد‌های فولاد سازی می‌تواند به دغدغه‌ای مهم تبدیل شود.

توجه ویژه به تامین انرژی و کاهش مصرف می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها درباره کاهش تولید را بر طرف کند.

درواقع برنامه جامع محیط زیست زمانی موفق خواهد بود که تمامی این موارد را در برگرفته و اهداف پیش بینی شده را محقق کند.

با اجرایی شدن این طرح می‌توان شاهد کاهش تخریب‌های زیست محیطی در هنگام استخراج و همچنین حفظ گونه‌های حیات وحش در منطقه بود، موضوعی که از سوی فعالان زیست محیطی بار‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است، اما با اجرای طرحی کارشناسی شده می‌توان در کنار معدنکاری شاهد حفظ محیط زیست بود.

اما در سویی دیگر و در بخش آب و انرژی نیز علاوه بر کاهش مصرف، گل گهر به صرفه جویی اقتصادی در حوزه‌های یاد شده دست پیدا می‌کند.

مجموعه‌های بزرگ معدنی جهان امروز به موازات فعالیت‌های خود، برنامه‌های زیست محیطی را اجرا می‌کنند تا کمترین آسیب به محیط وارد شود. از سویی دیگر در حوزه صنایع معدنی به ویژه فولاد نیز، بزرگان این صنعت به دنبال تولید فولاد سبز هستند تا برنامه کربن صفر را محقق کنند. گل گهر نیز با اجرای این طرح جامع می‌تواند پا به پای بزرگان معدن جهان در مسیر توسعه گام بردارد.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده