تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۳۵
بازدید: ۷۲۵
کد خبر: ۲۲۳۸۴۶
سرویس خبر : انرژی
در بازار دوم معاملات فرابورس رقم خورد:

مشخصات شرکت پتروشیمی ۶۵۰ میلیارد تومانی درج شده و آماده عرضه اولیه

‌می‌متالز - شرکت پتروشیمی تخت جمشید با سرمایه ۶۵۰ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه سهام شود.

به گزارش می‌متالز، شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از یکم شهریور با نماد "شجم" در گروه محصولات شیمیایی به عنوان صد و پنجاه و سومین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد.


معرفی شرکت


شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید ۲۰ دی سال ۸۵ بصورت سهامی عام تاسیس و عملیات اجرایی احداث آن از آذر سال ۹۱ آغاز شد و در سال ۹۴ به بهره برداری رسید. مرکز اصلی شرکت در تهران و محل کارخانه بالغ بر ۱۶ هکتار در بندر ماهشهر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام واقع است.

این شرکت شامل یک واحد تولید استایرن بوتادین رابر به روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد با ظرفیت سالانه ۳۰ هزار تن و دو واحد تولید پلی بوتادین رابر با ظرفیت ۶۲ هزار تن که یک واحد تولیدی آن به روش پلیمریزاسیون محلولی با کاتالیست زیگلر ناتا با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن است. همچنین مجوز تاسیس خط تولید جدید واحد PBRA به ظرفیت ۵۰ هزار تن دریافت شده که در بهمن سال ۹۸ به بهره برداری رسید.


موضوع فعالیت


موضوع فعالیت اصلی شرکت شامل تولید انواع مواد شیمیایی، حلال‌ها و سایر مشتقات حاصل از نفت و گاز است.


سرمایه و ترکیب سهامداران


شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی با ۳۸ درصد، شرکت پی آی تی کیش با ۲۴ درصد، شرکت هونام مهر پارسی با ۱۷درصد، محمد علی فاطمی با ۱۰ درصد و سایر سهامداران با ۱۱ درصد در ترکیب سهامداری شرکت حضور دارند. براین اساس، ۲۸ درصد سهامداران حقیقی و ۷۲ درصد سهامداران حقوقی هستند.

سرمایه شرکت با ۴۶۲ نیروی انسانی در بدو تاسیس یک میلیارد تومان بوده که طی ۶ مرحله افزایش سرمایه به ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

در حال حاضر سه شرکت عمده در داخل شامل پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی شازند و پتروشیمی بندر امام تولیدکننده محصولات لاستیک مصنوعی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر هستند. در پتروشیمی بندر امام صرفاً گروه محصولات استایرن بوتادین رابر و در پتروشیمی شازند نیز تنها گروه محصولات پلی بوتادین رابر تولید و به فروش می‌رسد، ولی در پتروشیمی تخت جمشید هر دو گروه محصولات فوق تولید و عرضه می‌شوند.

پتروشیمی تخت جمشید حدود ۶۰ درصد ظرفیت اسمی تولید و ۵۱ درصد سهم بازار تولید واقعی سالانه محصولات لاستیک مصنوعی داخلی را به خود اختصاص داده و از لحاظ میزان ظرفیت و تولید و فروش، بزرگترین تولیدکننده داخلی و محصولات لاستیک مصنوعی در داخل قلمداد می‌شود.

در بازار داخلی عمده خریداران محصول PBR مربوط به تایرسازان است که می‌توان به کویر تایر، لاستیک بارز، یزد تایر، آرتاویل تایر، ایران تایر، لاستیک پارس، کیان تایر و لاستیک دنا اشاره کرد. پتروشیمی تبریز و پارک استایرن در مرحله دوم عسلویه نیز جهت تولید HIPS از عمده خریداران این کالا محسوب خواهد شد.

پتروشیمی تخت جمشید علاوه بر دو محصول اصلی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر، محصول جانبی استایرن فنول هم تولید می‌کند که یک آنتی اکسیدان اقتصادی با پایداری رنگ بالا و غیر لکه زا است و در صنعت لاتکس و پلیمر کاربرد فراوانی دارد. استایرن فنول در تولید محصولاتی نظیر کفپوش، کالا‌های ورزشی، لاستیک کف کفش و قطعات لاستیکی با کاربرد عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمات جانبی مورد نیاز شامل برق، آب جانبی، آب آتش نشانی، آب بهداشتی، آب سرویس و نیتروژن از طریق پتروشیمی فجر تامین می‌شود. قیمت یوتیلیتی تحویلی بر مبنای قیمت‌های مصوب پتروشیمی فجر طبق مصوبه سالانه هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین و صورت حساب‌های ماهانه به پتروشیمی تخت جمشید اعلام و پرداخت می‌شود. این پتروشیمی با هدف کاهش وابستگی به پتروشیمی فجر با بهره‌برداری از نیروگاه دو مگاواتی در سال ۹۷ بخشی از برق مورد نیاز را در داخل تولید می‌کند. همچنین ساخت یک واحد نیروگاه ۴ مگاواتی مجزا نیز اخیراً به پایان رسیده است.


صورت سود و زیان

مشخصات شرکت پتروشیمی ۶۵۰ میلیارد تومانی درج شده و آماده عرضه اولیه


مقایسه با رقبا

مشخصات شرکت پتروشیمی ۶۵۰ میلیارد تومانی درج شده و آماده عرضه اولیه

 


سیاست تقسیم سود


پتروشیمی تخت جمشید تا سال ۹۶ به دلیل زیان انباشته تقسیم سودی نداشته، اما در مجمع سالانه منتهی به شهریور ۹۷ و ۹۸ تقسیم سود داشته و مجمع سالانه منتهی به شهریور ۹۹ در یکم خرداد ماه برگزار شد.

 

مشخصات شرکت پتروشیمی ۶۵۰ میلیارد تومانی درج شده و آماده عرضه اولیه


طرح‌های توسعه


- سه مخزن کروی جمعاً به ظرفیت ۱۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در خصوص ذخیره سازی خوراک که دو مخزن تا پایان مرداد و یک مخزن تا شهریور به بهره‌برداری خواهد رسید.

- واحد تولید بوتادین با سرمایه مورد نیاز ۲۰ میلیون دلاری مطالعات امکان سنجی آن و مقدمات خرید زمین در حال اجرا و زمان بهره برداری ۱۸ ماه از تاریخ شروع است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده