تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۲۳۹۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال سنگ ایران:

دولت جدید توجه بیشتری به معادن زغال سنگ داشته باشد/ سروسامان دادن به تعیین حقوق دولتی برای معادن خواسته فعالان معدنی است

‌می‌متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران معتقد است که دولت جدید باید توجه بیشتری به بخش معدن به ویژه معادن زغال سنگ داشته باشد. زیرا طی سال‌های گذشته به دلیل تحولات فراوان منجر به مشکلات بسیاری برای فعالان این حوزه شده است. افزایش یکباره و بی حد و اندازه حقوق دولتی در پایان دولت قبلی مشکلات بسیاری برای فعالان حوزه به وجود آورده است.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی درخصوص عمده نیاز‌های بخش معدن در دولت جدید اظهار کرد: توسعه معادن یکی از مباحثی است که همواره مورد توجه دولت‌ها بوده است، اما اینکه بخواهیم به صورت جزئی و با دقت، مبحث توسعه معادن را به پیش ببریم نکات فراوانی باید مد نظر قرار گیرد. برای مثال زمانی که قیمت مواد معدنی به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود به این معناست که تنها یکسری از ذخایر معدنی اقتصادی هستند، اما زمانی که قیمت مواد معدنی واقعی‌تر شوند فعالیت در حوزه معادن نیز گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در پایان دولت قبلی، حقوق دولتی معادن به صورت یکباره افزایش بی‌حد و اندازه‌ای داشت و حقوق دولتی معادن زغال سنگ یکباره ۲۰ برابر شد که این افزایش حقوق دولتی با توجه به میزان کسب و کار معدن خیلی منطقی نبود و عملا اعتراض معدنکاران نیز به جایی نرسید؛ بنابراین یکی دیگر از درخواست‌های ما در حوزه معدن به ویژه زغال سنگ سروسامان دادن به این موضوع و بررسی بیشتر برای تعیین حقوق دولتی معادن است.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران افزود: البته این در حالی است که طی دوره‌های قبل نیز تمام وزرا برای بهبود وضعیت معادن زغال سنگ قول‌هایی را داده اند که هیچ کدام عملیاتی نشده است.

صمدی گفت: قیمت زغال سنگ بعد از چندسال و تلاش ما توانست اندکی افزایش پیدا کند، اما این درحالیست که در کنار بالارفتن قیمت زغال سنگ، قیمت تمام شده آن شامل مواد اولیه افزایش یافت؛ برای مثال قیمت چوب از هرتن ۵۰۰ هزارتومان به ۴ میلیون تومان رسید و قیمت آرک از تنی ۶ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت و هزینه‌های تولید بیش از ۵ برابر شد.

به گفته وی، اساس صنعت زغال سنگ بر نیروی انسانی فعال در معادن و تولیدات داخلی است. زمانی که قیمت زغال سنگ بالا می‌رود تمامی این هزینه‌ها نیز چندین برابر می‌شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران اظهار کرد: ما قیمت زغال سنگ را به فولاد وصل کردیم و زمانی که قیمت فولاد افزایش یافت روی نرخ زغال سنگ نیز اثر گذاشت، این درحالی است که با وجود نرخ روبه رشد قابل توجه برای زغال سنگ در جهان، قیمت زغال در ایران آنچنان که باید افزایش نیافته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده