تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۲۳۶۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش شدید قیمت زغال سنگ همگام با افزایش قیمت گاز در بازار جهانی

‌می‌متالز - در بازار آسیایی قیمت زغال سنگ از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۶ درصد رشد کرده است که تقریبا بی سابقه بوده است.

به گزارش می‌متالز، در حالی که قیمت نفت برنت در بازار جهانی از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۳۳ درصد رشد کرده است، اما قیمت زغال سنگ استرالیا در بازار آسیا از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا امروز ۱۰۶ درصد رشد کرده است که در نوع خود بی سابقه بوده است. هم اکنون هر تن زغال سنگ ۱۶۶ دلار خرید و فروش می‌شود.

قیمت زغال سنگ در شاخص هفتگی نیوکاسل هم که در سپتامبر سال ۲۰۲۰، ۴۶ دلار بود حالا به ۱۹۵ دلار رسیده که از جولای سال ۲۰۰۸ تاکنون سابقه نداشته است.

بنا به گفته یولیا بوچنوا، مدیر بخش منابع طبیعی موسسه رتبه بندی فیچ در حال حاضر زغال سنگ یکی از اصلی‌ترین منابع تامین انرژی در جهان است و سهم آن از کل انرژی‌های مصرفی به ۳۵ درصد رسیده است.

وی گفت: ما انتظار داریم که سهم زغال سنگ در تولید انرژی در جهان با توجه به رویکرد جهان در گذار از انرژی‌های فسیلی کاهش یابد که ممکن است این مسأله در بلندمدت اتفاق بیفتد، اما در میان مدت تقاضای زغال سنگ درکشور‌های نوظهور و کشور‌هایی که قوانین سخت‌گیرانه زیست محیطی کمتری دارند به خصوصی، هند، پاکستان و ویتنام افزایش یابد؛ چراکه زغال سنگ یکی از اصلی‌ترین حامل‌های انرژی در این کشور‌ها محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: ۱۰ درصد کل زغال سنگ جهان در آمریکا و اروپا مصرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده