تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۲۴۱۰۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سرانجام طرحی که قرار بود سال ۹۹ به اتمام برسد/ساخت کمتر از ۳ درصد واحد‌های طرح اقدام ملی آغاز شده است

‌می‌متالز - از مجموع ۵۳۰ هزار واحد وعده داده شده در قالب طرح اقدام ملی مسکن، صرفا ۵۶ هزار و ۳۴۱ پروژه به بانک عامل معرفی شده و تنها ۱۴ هزار و ۳۱۲ واحد مسکونی از این پروژه موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌اند که معادل ۲.۷ درصد از واحد‌های وعده داده شده است.

به گزارش می‌متالز، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان تنها طرح آغاز شده مسکن در طول ۸ سال گذشته با هدف ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در طول ۲ سال شروع به کار کرد و به استناد اظهارات متولیان این طرح مقرر بود تا انتهای سال ۹۹، این پروژه به اتمام برسد.

در همین رابطه با گذشته ۳ سال از آغاز این پروژه تا انتهای مرداد ماه سال ۱۴۰۰، تنها ۱ هزار ۵۰ پروژه در قالب ساخت ۵۶ هزار ۳۴۱ واحد مسکونی برای تامین مالی به بانک عامل معرفی شده است.

قرارداد تامین مالی ۲.۷ درصد واحد‌های مسکونی طرح اقدام ملی منعقد شد


این پروژه‌ها در قالب اداره کل راه و شهرسازی، شهر‌های جدید، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد معرفی کننده به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

بر اساس آمار بدست آماده از مجموع ۵۶ هزار ۳۴۱ پروژه معرفی شده به بانک عامل، تنها ۱۴ هزار و ۳۱۲ واحد مسکونی موفق به عقد قرارداد با بانک شده‌اند که معادل ۲.۷ درصد از واحد‌های وعده داده شده است.

فرآیند ساخت ۲۵۵ پروژه از طرح اقدام ملی آغاز شده است


نکته قابل توجه در طرح اقدام ملی آن است که انعقاد قرارداد با بانک عامل به منظور تزریق تسهیلات به معنای شروع ساخت واحد مسکونی است.

بر این اساس از مجموع ۱۴ هزار ۳۱۲ واحد مسکونی در قالب ۳۵۲ پروژه که در طرح اقدام ملی با بانک قرار داد امضا کردند تنها ۲۵۵ پروژه فرآیند ساخت خود را آغاز کرده و سهم الشرکه پرداختی را از بانک دریافت کرده‌اند.

از ۸.۶ هزار میلیارد تومان آورد اولیه مردم تا ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ تنها ۲.۲ هزار میلیارد تومان متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح اقدام ملی به واحد‌های مسکونی در حال ساخت تزریق شده و ۶.۴ هزار میلیارد تومان از منابع مردم نزد بانک عامل قرار داشته و به دلیل عدم پیشرفت فیزیکی به پروژه‌ها تزریق نشده است.

آمار ساخت و ساز آغاز شده در طرح اقدام در حالی ۲.۷ درصد از کل پروژه‌های وعده داده شده را شامل می‌شود که مقرر بود، ۶ ماه پیش در انتهای سال ۱۳۹۹ طرح اقدام ملی مسکن به پایان برسد.

با وجود روند ساخت و ساز کند در طرح اقدام ملی بخشی از واحد‌های مسکونی به اسم این طرح تاکنون افتتاح شده که بر اساس مستندات بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها واحد‌های مسکن مهری است که در قالب طرح اقدام ملی به مردم تحویل می‌شود.

 

سرانجام طرحی که قرار بود سال ۹۹ به اتمام برسد/ساخت کمتر از ۳ درصد واحد‌های طرح اقدام ملی آغاز شده است

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده